Artikel 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder :
1° de wet: de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie;
2° het Instituut: het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie zoals bedoeld in artikel 13 van de wet van 17 januari 2003 met betrekking tot het statuut van de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector;
3° FOD Economie: de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie;
4° sociaal tarief oud regime: het sociaal telecomtarief bedoeld in artikelen 22 en 38 van bijlage 1 van de wet;
5° sociaal tarief nieuw regime: het sociaal telecomtarief bedoeld in de artikelen 22/1 tot 22/3 en 38/1 van bijlage 1 van de wet;
6° rechthebbende: elke persoon die behoort tot de categorieën gedefinieerd in artikel 22/2, § 2, van bijlage 1 van de wet;
7° begunstigde: elke rechthebbende die een dienstenovereenkomst voor breedbandinternettoegang op een vaste locatie is aangegaan, zoals beschreven in artikel 38/1 van bijlage 1 van de wet;
8° inschrijving: toestemming gegeven door een klant voor het bestellen van een telecomdienstenovereenkomst en het opstarten van de installatie- en/of activatieprocedures van de desbetreffende dienst;
9° installatie: technische werkzaamheden die nodig zijn om de telecomdienst uit te voeren;
10° activatie: moment vanaf wanneer de telecomdienst aanvangt en operationeel wordt voor de klant.
Nederlands (NL)
Français (FR)
Titre
30 AUGUSTUS 2023. - Koninklijk besluit betreffende de uitgevoerde verwerkingen in het kader van artikelen 22/2, § 7, en 22/3, § 10, van bijlage 1 van de wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 11-10-2023 en tekstbijwerking tot 23-04-2024)
Titre
30 AOUT 2023. - Arrêté royal relatif aux traitements effectués dans le cadre des articles, 22/2, § 7, et 22/3, § 10, de l'annexe 1rede la loi du 13 juin 2005 relative aux communications électroniques(NOTE : Consultation des versions antérieures à partir du 11-10-2023 et mise à jour au 23-04-2024)
Informations sur le document
Numac: 2023045783
Datum: 2023-08-30
Info du document
Numac: 2023045783
Date: 2023-08-30
Tekst (13)
Texte (13)
Article 1er. Pour l'application du présent arrêté, on entend par :
1° la loi : la loi du 13 juin 2005 relative aux communications électroniques ;
2° l'Institut : l'Institut belge des services postaux et des télécommunications tel que visé à l'article 13 de la loi du 17 janvier 2003 relative au statut du régulateur des secteurs des postes et des télécommunications belges ;
3° SPF Economie : le Service public fédéral Economie, P.M.E., Classes moyennes et Energie ;
4° tarif social ancien régime : le tarif social télécoms visé aux articles 22 et 38 de l'annexe 1rede la loi ;
5° tarif social nouveau régime : le tarif social télécoms visé aux articles 22/1 à 22/3 et 38/1 de l'annexe 1rede la loi ;
6° ayant droit : toute personne appartenant aux catégories définies à l'article 22/2, § 2, de l'annexe 1rede la loi ;
7° bénéficiaire : tout ayant droit ayant souscrit un contrat de service d'accès à internet à haut débit fourni en position déterminée, tel que décrit à l'article 38/1 de l'annexe 1rede la loi ;
8° souscription : accord donné par un client pour la commande d'un contrat de service télécom et le lancement des procédures d'installation et/ou d'activation du service concerné ;
9° installation : travaux techniques nécessaires à la mise en oeuvre d'un service télécom ;
10° activation : moment à partir duquel un service télécom entre en vigueur et devient opérationnel pour le client.
1° la loi : la loi du 13 juin 2005 relative aux communications électroniques ;
2° l'Institut : l'Institut belge des services postaux et des télécommunications tel que visé à l'article 13 de la loi du 17 janvier 2003 relative au statut du régulateur des secteurs des postes et des télécommunications belges ;
3° SPF Economie : le Service public fédéral Economie, P.M.E., Classes moyennes et Energie ;
4° tarif social ancien régime : le tarif social télécoms visé aux articles 22 et 38 de l'annexe 1rede la loi ;
5° tarif social nouveau régime : le tarif social télécoms visé aux articles 22/1 à 22/3 et 38/1 de l'annexe 1rede la loi ;
6° ayant droit : toute personne appartenant aux catégories définies à l'article 22/2, § 2, de l'annexe 1rede la loi ;
7° bénéficiaire : tout ayant droit ayant souscrit un contrat de service d'accès à internet à haut débit fourni en position déterminée, tel que décrit à l'article 38/1 de l'annexe 1rede la loi ;
8° souscription : accord donné par un client pour la commande d'un contrat de service télécom et le lancement des procédures d'installation et/ou d'activation du service concerné ;
9° installation : travaux techniques nécessaires à la mise en oeuvre d'un service télécom ;
10° activation : moment à partir duquel un service télécom entre en vigueur et devient opérationnel pour le client.
Art.2. De FOD Economie is belast met het controleren van de voorwaarden van de toekenning van het sociaal tarief bedoeld in artikelen 22/2, 22/3 en 38/1 van de bijlage 1 van de wet.
Art.2. Le SPF Economie est chargé de vérifier les conditions d'octroi du tarif social visé aux articles 22/2, 22/3 et 38/1 de l'annexe 1rede la loi.
Art.3. § 1. Wanneer een van hun klanten een telecomdienstenovereenkomst wil aangaan en daarbij aanspraak maakt op het sociaal tarief nieuw regime, controleren de operatoren via de FOD Economie of de aanvrager in België verblijft en of hij of een lid van zijn gezin behoort tot een van de categorieën van rechthebbenden gedefinieerd in artikel 22/2 van de bijlage 1 van de wet.
Die controle wordt uitgevoerd door de FOD Economie aan de hand van het Rijksregister en verschillende authentieke bronnen, door de tussenpersoon van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, met behulp van het Rijksregisternummer van de persoon die het sociaal tarief nieuw regime aanvraagt.
Bij een positief antwoord van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid beschikt de aanvrager over zeven kalenderdagen, vanaf het antwoord, om over te gaan tot het afsluiten van een telecomdienstenovereenkomst met het sociaal tarief nieuw regime, voor zover er wordt voldaan aan de andere toekenningsvoorwaarden van dit sociaal tarief nieuw regime. Na het verstrijken van die termijn is een nieuwe controle vereist.
§ 2. Ter aanvulling op de bepaling in paragraaf 1 en in toepassing van artikel 22/2, § 4, van de bijlage 1 van de wet, controleert de FOD Economie in de databank alsook bij het Instituut of er in het gezin van de aanvrager een persoon is die recht heeft op het sociaal tarief nieuw regime of oud regime. Hij brengt de operator die hem heeft gecontacteerd op de hoogte van het resultaat van zijn opzoekingen.
Als er wordt vastgesteld dat er reeds een overeenkomst met sociaal tarief wordt vastgesteld, kan de aanvraag van het sociaal tarief nieuw regime alleen worden aanvaard indien de begunstigde op voorhand afziet van het sociaal tarief dat hij genoot, in toepassing van artikel 22/2, § 4, van de bijlage 1 van de wet.
Het afzien kan alleen gedaan worden door de houder van de telecomdienstenovereenkomst. Dit gebeurt bij de operator aan wie de nieuwe aanvraag gericht is:
1° ofwel wanneer de telecomdienst waarop het bestaande sociaal tarief van toepassing is, wordt verstrekt door dezelfde operator;
2° ofwel wanneer het mogelijk is om de telecomdienst waarop het bestaande sociaal tarief van toepassing is, over te dragen van een andere operator naar die operator.
In alle andere gevallen moet de houder van de bestaande telecomdienstenovereenkomst waarop een sociaal tarief van toepassing is, afzien van dat sociaal tarief bij de operator bij wie de overeenkomst werd afgesloten.
Die controle wordt uitgevoerd door de FOD Economie aan de hand van het Rijksregister en verschillende authentieke bronnen, door de tussenpersoon van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, met behulp van het Rijksregisternummer van de persoon die het sociaal tarief nieuw regime aanvraagt.
Bij een positief antwoord van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid beschikt de aanvrager over zeven kalenderdagen, vanaf het antwoord, om over te gaan tot het afsluiten van een telecomdienstenovereenkomst met het sociaal tarief nieuw regime, voor zover er wordt voldaan aan de andere toekenningsvoorwaarden van dit sociaal tarief nieuw regime. Na het verstrijken van die termijn is een nieuwe controle vereist.
§ 2. Ter aanvulling op de bepaling in paragraaf 1 en in toepassing van artikel 22/2, § 4, van de bijlage 1 van de wet, controleert de FOD Economie in de databank alsook bij het Instituut of er in het gezin van de aanvrager een persoon is die recht heeft op het sociaal tarief nieuw regime of oud regime. Hij brengt de operator die hem heeft gecontacteerd op de hoogte van het resultaat van zijn opzoekingen.
Als er wordt vastgesteld dat er reeds een overeenkomst met sociaal tarief wordt vastgesteld, kan de aanvraag van het sociaal tarief nieuw regime alleen worden aanvaard indien de begunstigde op voorhand afziet van het sociaal tarief dat hij genoot, in toepassing van artikel 22/2, § 4, van de bijlage 1 van de wet.
Het afzien kan alleen gedaan worden door de houder van de telecomdienstenovereenkomst. Dit gebeurt bij de operator aan wie de nieuwe aanvraag gericht is:
1° ofwel wanneer de telecomdienst waarop het bestaande sociaal tarief van toepassing is, wordt verstrekt door dezelfde operator;
2° ofwel wanneer het mogelijk is om de telecomdienst waarop het bestaande sociaal tarief van toepassing is, over te dragen van een andere operator naar die operator.
In alle andere gevallen moet de houder van de bestaande telecomdienstenovereenkomst waarop een sociaal tarief van toepassing is, afzien van dat sociaal tarief bij de operator bij wie de overeenkomst werd afgesloten.
Art.3. § 1er. Lorsqu'un de leurs clients souhaite souscrire un contrat de services télécoms bénéficiant du tarif social nouveau régime, les opérateurs vérifient via le SPF Economie si le demandeur réside en Belgique et si lui ou un membre de son ménage appartient à l'une des catégories d'ayants droit définies à l'article 22/2 de l'annexe 1rede la loi.
Cette vérification est effectuée par le SPF Economie auprès du Registre national et des différentes sources authentiques, par l'intermédiaire de la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale, à l'aide du numéro d'identification au Registre national de la personne demandant le tarif social nouveau régime.
En cas de réponse favorable de la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale, le demandeur dispose de sept jours calendrier, à dater de cette réponse, pour procéder à la souscription d'un contrat de service télécoms tarif social nouveau régime, pour autant que les autres conditions d'octroi dudit tarif social nouveau régime soient satisfaites. Passé ce délai, une nouvelle vérification sera nécessaire.
§ 2. En complément des dispositions reprises au paragraphe 1er et en application de l'article 22/2, § 4, de l'annexe 1rede la loi, le SPF Economie vérifie dans sa base de données ainsi qu'auprès de l'Institut s'il existe dans le ménage du demandeur une personne bénéficiant du tarif social nouveau régime ou ancien régime. Il informe l'opérateur qui l'a contacté du résultat de ses recherches.
Si un contrat tarif social préexistant a été détecté, en application de l'article 22/2, § 4, de l'annexe 1rede la loi, la demande de tarif social nouveau régime ne pourra être acceptée que pour autant que son bénéficiaire renonce au préalable au tarif social dont il jouissait.
Cette renonciation ne peut être effectuée que par le titulaire du contrat de service télécom. Elle peut se faire auprès de l'opérateur chez qui la nouvelle demande est adressée :
1° soit lorsque le service télécom auquel s'applique le tarif social préexistant est fourni par ce même opérateur ;
2° soit lorsqu'il est possible de transférer le service télécom auquel s'applique le tarif social préexistant d'un autre opérateur vers cet opérateur.
Dans tous les autres cas, la renonciation devra être demandée par le titulaire du contrat préexistant de service télécom auquel s'applique un tarif social auprès de l'opérateur avec lequel ce contrat a été conclu.
Cette vérification est effectuée par le SPF Economie auprès du Registre national et des différentes sources authentiques, par l'intermédiaire de la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale, à l'aide du numéro d'identification au Registre national de la personne demandant le tarif social nouveau régime.
En cas de réponse favorable de la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale, le demandeur dispose de sept jours calendrier, à dater de cette réponse, pour procéder à la souscription d'un contrat de service télécoms tarif social nouveau régime, pour autant que les autres conditions d'octroi dudit tarif social nouveau régime soient satisfaites. Passé ce délai, une nouvelle vérification sera nécessaire.
§ 2. En complément des dispositions reprises au paragraphe 1er et en application de l'article 22/2, § 4, de l'annexe 1rede la loi, le SPF Economie vérifie dans sa base de données ainsi qu'auprès de l'Institut s'il existe dans le ménage du demandeur une personne bénéficiant du tarif social nouveau régime ou ancien régime. Il informe l'opérateur qui l'a contacté du résultat de ses recherches.
Si un contrat tarif social préexistant a été détecté, en application de l'article 22/2, § 4, de l'annexe 1rede la loi, la demande de tarif social nouveau régime ne pourra être acceptée que pour autant que son bénéficiaire renonce au préalable au tarif social dont il jouissait.
Cette renonciation ne peut être effectuée que par le titulaire du contrat de service télécom. Elle peut se faire auprès de l'opérateur chez qui la nouvelle demande est adressée :
1° soit lorsque le service télécom auquel s'applique le tarif social préexistant est fourni par ce même opérateur ;
2° soit lorsqu'il est possible de transférer le service télécom auquel s'applique le tarif social préexistant d'un autre opérateur vers cet opérateur.
Dans tous les autres cas, la renonciation devra être demandée par le titulaire du contrat préexistant de service télécom auquel s'applique un tarif social auprès de l'opérateur avec lequel ce contrat a été conclu.
Art.4. In overeenstemming met artikel 22/3, § 6, van de bijlage 1 van de wet informeert de FOD Economie de operator aan wie de aanvrager van het sociaal tarief nieuw regime zich heeft gericht, over het resultaat van de opzoekingen in het kader van de aanvraag van het sociaal tarief nieuw regime, in het bijzonder:
1° of de aanvrager of een van zijn gezinsleden al dan niet behoort tot de categorieën van rechthebbenden bepaald door de wet;
2° of een van de gezinsleden van de aanvrager al dan niet reeds het sociaal telecomtarief geniet, of het nu gaat om het oude of het nieuwe regime. In voorkomend geval geeft de FOD Economie aan of de aanvrager diegene is die de overeenkomst aangaat waarop het vooraf bestaande sociaal telecomtarief van toepassing is, alsook het desbetreffende type van het sociaal tarief, oud of nieuw regime. Bovendien verduidelijkt hij of de operator van de bestaande overeenkomst dezelfde is als die aan wie de aanvraag werd gericht.
1° of de aanvrager of een van zijn gezinsleden al dan niet behoort tot de categorieën van rechthebbenden bepaald door de wet;
2° of een van de gezinsleden van de aanvrager al dan niet reeds het sociaal telecomtarief geniet, of het nu gaat om het oude of het nieuwe regime. In voorkomend geval geeft de FOD Economie aan of de aanvrager diegene is die de overeenkomst aangaat waarop het vooraf bestaande sociaal telecomtarief van toepassing is, alsook het desbetreffende type van het sociaal tarief, oud of nieuw regime. Bovendien verduidelijkt hij of de operator van de bestaande overeenkomst dezelfde is als die aan wie de aanvraag werd gericht.
Art.4. Conformément à l'article 22/3, § 6, de l'annexe 1rede la loi, le SPF Economie informe l'opérateur chez qui le demandeur du tarif social nouveau régime s'est adressé, du résultat des recherches menées dans le cadre de la demande de tarif social nouveau régime, en particulier :
1° de l'appartenance ou non du demandeur ou d'un membre de son ménage aux catégories d'ayants droit définies par la loi ;
2° de l'existence ou non dans le ménage du demandeur d'une personne bénéficiant déjà du tarif social télécoms, qu'il s'agisse de l'ancien ou du nouveau régime. Le cas échéant, le SPF Economie indique si le demandeur est le titulaire du contrat sur lequel s'applique le tarif social télécoms préexistant, ainsi que le type de tarif social concerné, ancien régime ou nouveau régime. En outre, il précise si l'opérateur concerné par le contrat préexistant est le même que celui chez qui la demande est adressée.
1° de l'appartenance ou non du demandeur ou d'un membre de son ménage aux catégories d'ayants droit définies par la loi ;
2° de l'existence ou non dans le ménage du demandeur d'une personne bénéficiant déjà du tarif social télécoms, qu'il s'agisse de l'ancien ou du nouveau régime. Le cas échéant, le SPF Economie indique si le demandeur est le titulaire du contrat sur lequel s'applique le tarif social télécoms préexistant, ainsi que le type de tarif social concerné, ancien régime ou nouveau régime. En outre, il précise si l'opérateur concerné par le contrat préexistant est le même que celui chez qui la demande est adressée.
Art.5. § 1. Wanneer de klant toestemming geeft voor het aangaan van een overeenkomst met het sociaal tarief nieuw regime, brengt de operator de FOD Economie op de hoogte en deelt hij het identificatienummer uit het Rijksregister van de klant mee, alsook het unieke identificatienummer van zijn klant, bedoeld om de verdere uitwisseling van informatie tussen hem en de FOD Economie over die klant te vergemakkelijken.
Dit unieke identificatienummer kan in voorkomend geval het identificatienummer van het Rijksregister van de klant zijn, in overeenstemming met artikel 22/3, § 4 van bijlage 1 van de wet.
Wanneer de installatie is voltooid, brengt de operator ook de FOD Economie op de hoogte van het moment waarop de dienst werd geactiveerd.
§ 2. Voor elke aanvraag van het sociaal tarief nieuw regime registreert de FOD Economie de volgende gegevens in de databank bedoeld in artikel 22/3, § 1, van de bijlage 1 van de wet:
1° het Rijksregisternummer van de aanvrager;
2° de naam, voornamen en het adres van de aanvrager;
3° de Rijksregisternummers van de andere leden van het huishouden van de aanvrager;
4° de naam van de operator bij wie de aanvraag werd gedaan;
5° de datum waarop de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid werd geraadpleegd;
6° het antwoord van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;
7° of er voordien al een overeenkomst met sociaal tarief bestond voor een van de leden van het huishouden;
8° de datum waarop de operator heeft gemeld dat de aanvrager een overeenkomst is aangegaan;
9° het uniek identificatienummer van de klant bij de operator;
10° de datum waarop de dienst werd geactiveerd;
11° het regime van het sociaal tarief dat van toepassing is;
12° de datum van de volgende periodieke controle.
Indien er wordt vastgesteld dat er reeds een overeenkomst met sociaal tarief bestond in het huishouden van de aanvrager, registreert de FOD Economie ook de volgende gegevens:
1° de naam van de operator bij wie de bestaande overeenkomst werd aangegaan;
2° of de aanvrager ook de houder is van de bestaande overeenkomst;
3° het stelsel van het sociaal tarief dat van toepassing is op de bestaande overeenkomst;
4° de wijze waarop wordt afgezien van de bestaande overeenkomst die wordt gebruikt door de operator.
Dit unieke identificatienummer kan in voorkomend geval het identificatienummer van het Rijksregister van de klant zijn, in overeenstemming met artikel 22/3, § 4 van bijlage 1 van de wet.
Wanneer de installatie is voltooid, brengt de operator ook de FOD Economie op de hoogte van het moment waarop de dienst werd geactiveerd.
§ 2. Voor elke aanvraag van het sociaal tarief nieuw regime registreert de FOD Economie de volgende gegevens in de databank bedoeld in artikel 22/3, § 1, van de bijlage 1 van de wet:
1° het Rijksregisternummer van de aanvrager;
2° de naam, voornamen en het adres van de aanvrager;
3° de Rijksregisternummers van de andere leden van het huishouden van de aanvrager;
4° de naam van de operator bij wie de aanvraag werd gedaan;
5° de datum waarop de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid werd geraadpleegd;
6° het antwoord van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid;
7° of er voordien al een overeenkomst met sociaal tarief bestond voor een van de leden van het huishouden;
8° de datum waarop de operator heeft gemeld dat de aanvrager een overeenkomst is aangegaan;
9° het uniek identificatienummer van de klant bij de operator;
10° de datum waarop de dienst werd geactiveerd;
11° het regime van het sociaal tarief dat van toepassing is;
12° de datum van de volgende periodieke controle.
Indien er wordt vastgesteld dat er reeds een overeenkomst met sociaal tarief bestond in het huishouden van de aanvrager, registreert de FOD Economie ook de volgende gegevens:
1° de naam van de operator bij wie de bestaande overeenkomst werd aangegaan;
2° of de aanvrager ook de houder is van de bestaande overeenkomst;
3° het stelsel van het sociaal tarief dat van toepassing is op de bestaande overeenkomst;
4° de wijze waarop wordt afgezien van de bestaande overeenkomst die wordt gebruikt door de operator.
Art.5. § 1er. Lorsque le client marque son accord pour la souscription d'un contrat tarif social nouveau régime, l'opérateur en informe le SPF Economie et communique le numéro d'identification du client au Registre national ainsi qu'un identifiant unique de son client destiné à faciliter les échanges d'information ultérieurs entre lui et le SPF Economie concernant ce client.
Cet identifiant unique peut le cas échéant être le numéro d'identification du client au Registre national, conformément à l'article 22/3, § 4, de l'annexe 1rede la loi.
Une fois l'installation effectuée, l'opérateur informe également le SPF Economie du moment de l'activation du service.
§ 2. Pour chaque demande de tarif social nouveau régime, le SPF Economie enregistre les informations suivantes dans la base de données visée à l'article 22/3, § 1er, de l'annexe 1rede la loi :
1° le numéro de Registre national du demandeur ;
2° les nom, prénoms et adresse du demandeur ;
3° les numéros de Registre national des membres du ménage du demandeur ;
4° le nom de l'opérateur auprès de qui est faite la demande ;
5° la date à laquelle la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale a été consultée ;
6° la réponse de la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale ;
7° la préexistence d'une contrat tarif social pour l'un des membres du ménage ;
8° la date à laquelle l'opérateur a signalé la souscription du contrat par le demandeur ;
9° l'identifiant unique du client chez l'opérateur ;
10° la date d'activation du service ;
11° le régime de tarif social applicable ;
12° la date de la prochaine revérification périodique.
Dans le cas où un contrat tarif social préexistant a été détecté dans le ménage du demandeur, le SPF Economie enregistre également les informations suivantes :
1° le nom de l'opérateur chez qui le contrat préexistant est souscrit ;
2° si le demandeur est également titulaire du contrat préexistant ;
3° le régime du tarif social applicable au contrat préexistant ;
4° le mode de renonciation au contrat existant utilisé par l'opérateur.
Cet identifiant unique peut le cas échéant être le numéro d'identification du client au Registre national, conformément à l'article 22/3, § 4, de l'annexe 1rede la loi.
Une fois l'installation effectuée, l'opérateur informe également le SPF Economie du moment de l'activation du service.
§ 2. Pour chaque demande de tarif social nouveau régime, le SPF Economie enregistre les informations suivantes dans la base de données visée à l'article 22/3, § 1er, de l'annexe 1rede la loi :
1° le numéro de Registre national du demandeur ;
2° les nom, prénoms et adresse du demandeur ;
3° les numéros de Registre national des membres du ménage du demandeur ;
4° le nom de l'opérateur auprès de qui est faite la demande ;
5° la date à laquelle la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale a été consultée ;
6° la réponse de la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale ;
7° la préexistence d'une contrat tarif social pour l'un des membres du ménage ;
8° la date à laquelle l'opérateur a signalé la souscription du contrat par le demandeur ;
9° l'identifiant unique du client chez l'opérateur ;
10° la date d'activation du service ;
11° le régime de tarif social applicable ;
12° la date de la prochaine revérification périodique.
Dans le cas où un contrat tarif social préexistant a été détecté dans le ménage du demandeur, le SPF Economie enregistre également les informations suivantes :
1° le nom de l'opérateur chez qui le contrat préexistant est souscrit ;
2° si le demandeur est également titulaire du contrat préexistant ;
3° le régime du tarif social applicable au contrat préexistant ;
4° le mode de renonciation au contrat existant utilisé par l'opérateur.
Art.6. Het recht op het sociaal tarief nieuw regime wordt niet retroactief toegekend.
De operatoren passen het sociaal tarief nieuw regime toe op de overeenkomst van hun klant, voor zolang die er niet uitdrukkelijk afstand van doet of voor zolang de FOD Economie niet meldt dat de begunstigde niet langer behoort tot de categorieën van rechthebbenden bepaald door de wet.
De operatoren passen het sociaal tarief nieuw regime toe op de overeenkomst van hun klant, voor zolang die er niet uitdrukkelijk afstand van doet of voor zolang de FOD Economie niet meldt dat de begunstigde niet langer behoort tot de categorieën van rechthebbenden bepaald door de wet.
Art.6. Aucun droit au tarif social nouveau régime n'est attribué rétroactivement.
Les opérateurs appliquent le tarif social nouveau régime au contrat de leur client, aussi longtemps que celui-ci n'y renonce pas explicitement ou que le SPF Economie ne signale pas que le bénéficiaire ne fait plus partie des catégories d'ayants droit définies par la loi.
Les opérateurs appliquent le tarif social nouveau régime au contrat de leur client, aussi longtemps que celui-ci n'y renonce pas explicitement ou que le SPF Economie ne signale pas que le bénéficiaire ne fait plus partie des catégories d'ayants droit définies par la loi.
Art.7. [1 § 1. Voor elke overeenkomst met sociaal tarief nieuw regime controleert de FOD Economie om de zes maanden bij de authentieke bronnen, via het Rijksregister en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid, of de houder nog steeds leeft, nog steeds in België woont en nog steeds behoort tot de categorieën van rechthebbenden gedefinieerd door de wet. Hij controleert eveneens in zijn databank en bij het Instituut of er nog steeds slechts één lid van het huishouden van het sociaal tarief geniet, ongeacht of het gaat om het nieuw of oud regime.
De eerste periodieke controle vindt plaats zes maanden na het aangaan van de overeenkomst door de klant. Die controle gebeurt automatisch, aan de hand van het identificatienummer in het Rijksregister van de houder van de overeenkomst.
§ 2. Als bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde nog steeds in leven is, nog steeds in België verblijft en nog steeds behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, en dat er in het huishouden nog steeds slechts één persoon van het sociaal tarief nieuw regime geniet, registreert de FOD Economie een nieuwe datum in zijn databank voor de volgende periodieke controle van het recht van de klant, zes maanden na de controle die zonet heeft plaatsgevonden.
Als daarentegen bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde niet meer in leven is, niet meer in België verblijft of niet langer behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, of dat een ander lid van zijn huishouden ook van het sociaal tarief nieuw regime geniet, verliest de begunstigde zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. De FOD Economie registreert dan het einde van het recht in zijn databank en informeert de begunstigde van het einde van zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. Verder informeert hij de begunstigde dat zijn operator contact met hem zal opnemen om een ander tariefplan overeen te komen dat voldoet aan zijn behoeften en informeert hij hem dat, indien hij niet reageert binnen de drie maanden, zijn overeenkomst zal worden overgezet naar het meest voordelige tariefplan dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, bepaald in overeenstemming met paragraaf 3. Hij deelt ook mee aan de betrokken operator op welke datum werd vastgesteld dat de klant niet langer voldeed aan de criteria die hem recht gaven op het sociaal tarief nieuw regime.
De operator informeert de klant zo snel mogelijk via de post of via een eventueel communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant, over de datum waarop de FOD Economie heeft vastgesteld dat hij niet langer recht heeft op het sociaal tarief nieuw regime. Hij nodigt hem uit om met hem contact op te nemen binnen een maximale termijn van drie maanden om een ander tariefplan overeen te komen dat aan zijn behoeften voldoet. Hij informeert hem dat zijn abonnement na die termijn automatisch zal worden aangepast en overgezet naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, waarvan hij de kenmerken en kosten preciseert, in overeenstemming met paragraaf 3. Hij specifieert ook dat de klant over de mogelijkheid beschikt om zijn abonnement op te zeggen of kosteloos van operator te veranderen binnen de drie maanden.
Als tijdens de in paragraaf 1 bedoelde controle blijkt dat er binnen het huishouden nog een sociaal tarief oud regime bestaat, brengt de FOD Economie het Instituut op de hoogte van de vastgestelde cumulatie. Het Instituut maakt dan een einde aan het sociaal tarief oud regime en informeert de betrokken persoon en operator.
§ 3. De klant beschikt over maximaal drie maanden vanaf de datum waarop de operator hem meldt dat hij zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime verliest, om met zijn operator een nieuw tariefplan aan te gaan dat voldoet aan zijn behoeften of om zijn overeenkomst op te zeggen indien hij van operator wenst te veranderen.
Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor het wijzigen van zijn tariefplan of voor het opzeggen van zijn overeenkomst tijdens die periode van drie maanden.
Als de klant na afloop van de periode van drie maanden niet heeft gereageerd, past de operator zijn abonnement aan door het over te zetten naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met het verbruiksprofiel van de klant. Het nieuwe tariefplan wordt bepaald volgens dezelfde bepalingen als die in artikel 109 van de wet.
Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor die aanpassing.
§ 4. Indien het abonnement van de klant automatisch wordt overgezet in overeenstemming met paragraaf 3, derde lid, brengt de operator de klant daarvan op de hoogte via de post of via een communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant.
In dat bericht staan ten minste de volgende elementen:
1° de kenmerken en de kosten van het nieuwe tariefplan dat aan de klant wordt toegewezen;
2° de informatie over de mogelijkheden om dit nieuwe tariefplan op te zeggen of om van operator te veranderen.]1
De eerste periodieke controle vindt plaats zes maanden na het aangaan van de overeenkomst door de klant. Die controle gebeurt automatisch, aan de hand van het identificatienummer in het Rijksregister van de houder van de overeenkomst.
§ 2. Als bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde nog steeds in leven is, nog steeds in België verblijft en nog steeds behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, en dat er in het huishouden nog steeds slechts één persoon van het sociaal tarief nieuw regime geniet, registreert de FOD Economie een nieuwe datum in zijn databank voor de volgende periodieke controle van het recht van de klant, zes maanden na de controle die zonet heeft plaatsgevonden.
Als daarentegen bij de controle bedoeld in paragraaf 1 wordt vastgesteld dat de begunstigde niet meer in leven is, niet meer in België verblijft of niet langer behoort tot de categorieën van rechthebbenden op het sociaal tarief nieuw regime, of dat een ander lid van zijn huishouden ook van het sociaal tarief nieuw regime geniet, verliest de begunstigde zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. De FOD Economie registreert dan het einde van het recht in zijn databank en informeert de begunstigde van het einde van zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime. Verder informeert hij de begunstigde dat zijn operator contact met hem zal opnemen om een ander tariefplan overeen te komen dat voldoet aan zijn behoeften en informeert hij hem dat, indien hij niet reageert binnen de drie maanden, zijn overeenkomst zal worden overgezet naar het meest voordelige tariefplan dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, bepaald in overeenstemming met paragraaf 3. Hij deelt ook mee aan de betrokken operator op welke datum werd vastgesteld dat de klant niet langer voldeed aan de criteria die hem recht gaven op het sociaal tarief nieuw regime.
De operator informeert de klant zo snel mogelijk via de post of via een eventueel communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant, over de datum waarop de FOD Economie heeft vastgesteld dat hij niet langer recht heeft op het sociaal tarief nieuw regime. Hij nodigt hem uit om met hem contact op te nemen binnen een maximale termijn van drie maanden om een ander tariefplan overeen te komen dat aan zijn behoeften voldoet. Hij informeert hem dat zijn abonnement na die termijn automatisch zal worden aangepast en overgezet naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met zijn verbruiksprofiel, waarvan hij de kenmerken en kosten preciseert, in overeenstemming met paragraaf 3. Hij specifieert ook dat de klant over de mogelijkheid beschikt om zijn abonnement op te zeggen of kosteloos van operator te veranderen binnen de drie maanden.
Als tijdens de in paragraaf 1 bedoelde controle blijkt dat er binnen het huishouden nog een sociaal tarief oud regime bestaat, brengt de FOD Economie het Instituut op de hoogte van de vastgestelde cumulatie. Het Instituut maakt dan een einde aan het sociaal tarief oud regime en informeert de betrokken persoon en operator.
§ 3. De klant beschikt over maximaal drie maanden vanaf de datum waarop de operator hem meldt dat hij zijn recht op het sociaal tarief nieuw regime verliest, om met zijn operator een nieuw tariefplan aan te gaan dat voldoet aan zijn behoeften of om zijn overeenkomst op te zeggen indien hij van operator wenst te veranderen.
Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor het wijzigen van zijn tariefplan of voor het opzeggen van zijn overeenkomst tijdens die periode van drie maanden.
Als de klant na afloop van de periode van drie maanden niet heeft gereageerd, past de operator zijn abonnement aan door het over te zetten naar het meest voordelige tariefplan uit zijn commerciële aanbod dat overeenstemt met het verbruiksprofiel van de klant. Het nieuwe tariefplan wordt bepaald volgens dezelfde bepalingen als die in artikel 109 van de wet.
Er mogen de klant geen kosten worden aangerekend voor die aanpassing.
§ 4. Indien het abonnement van de klant automatisch wordt overgezet in overeenstemming met paragraaf 3, derde lid, brengt de operator de klant daarvan op de hoogte via de post of via een communicatiekanaal van voorkeur dat op voorhand werd afgesproken tussen de operator en de klant.
In dat bericht staan ten minste de volgende elementen:
1° de kenmerken en de kosten van het nieuwe tariefplan dat aan de klant wordt toegewezen;
2° de informatie over de mogelijkheden om dit nieuwe tariefplan op te zeggen of om van operator te veranderen.]1
Modifications
Art.7. [1 § 1er. Pour chaque contrat bénéficiant du tarif social nouveau régime, le SPF Economie vérifie tous les six mois auprès des sources authentiques, par l'intermédiaire du Registre national et de la Banque-Carrefour de la Sécurité sociale, si son titulaire est toujours en vie, s'il réside toujours en Belgique et s'il appartient toujours aux catégories d'ayants droit définies par la loi. Il contrôle également dans sa base de données et auprès de l'Institut qu'il n'existe toujours au sein du ménage qu'une seule personne bénéficiant du tarif social, qu'il s'agisse de l'ancien régime ou du nouveau régime.
La première vérification périodique a lieu six mois après la souscription du contrat par le client. Cette vérification se fait automatiquement, à l'aide du numéro d'identification au Registre national du titulaire du contrat.
§ 2. Si lors de la vérification visée au paragraphe 1er, il est constaté que le bénéficiaire est toujours en vie et qu'il réside toujours en Belgique et qu'il appartient toujours aux catégories d'ayants droit au tarif social nouveau régime et qu'il n'existe toujours au sein du ménage qu'une seule personne bénéficiant du tarif social nouveau régime, le SPF Economie inscrit dans sa base de données une nouvelle date pour la prochaine vérification périodique du droit du client, six mois après la vérification qui vient d'avoir lieu.
Par contre, si lors de la vérification visée au paragraphe 1er, il est constaté que le bénéficiaire n'est plus en vie, ou qu'il ne réside plus en Belgique ou qu'il n'appartient plus aux catégories d'ayants droit au tarif social nouveau régime ou qu'un autre membre de son ménage bénéficie également du tarif social nouveau régime, le bénéficiaire perd son droit au tarif social nouveau régime. Le SPF Economie inscrit la fin de droit dans sa base de données et informe le bénéficiaire de la fin de son droit au tarif social nouveau régime. En outre, il l'informe que son opérateur le contactera pour convenir ensemble d'un autre plan tarifaire répondant à ses besoins et qu'en l'absence de réaction de sa part dans un délai de trois mois, son contrat sera migré vers le plan tarifaire le plus avantageux correspondant à son profil de consommation, déterminé conformément au paragraphe 3. Il communique également à l'opérateur concerné la date à laquelle il a constaté que le client ne répondait plus aux critères lui permettant de bénéficier du tarif social nouveau régime.
L'opérateur informe au plus tôt le client par courrier postal ou via un éventuel canal de communication préférentiel déterminé préalablement entre l'opérateur et le client, de la date à laquelle le SPF Economie a constaté qu'il n'était plus en droit de bénéficier du tarif social nouveau régime. Il l'invite à prendre contact avec lui dans un délai de trois mois maximum pour convenir d'un autre plan tarifaire répondant à ses besoins. Il l'informe que passé ce délai, son abonnement sera automatiquement adapté et migré vers le plan tarifaire le plus avantageux de son offre commerciale correspondant à son profil de consommation, plan dont il précise les caractéristiques et le coût, conformément au paragraphe 3. Il précise encore que le client dispose de la faculté de résilier son abonnement ou de changer d'opérateur sans frais durant les trois mois.
Si lors de la vérification visée au paragraphe 1er, il est constaté l'existence d'un tarif social ancien régime au sein du ménage, le SPF Economie notifie le cumul constaté à l'Institut qui se charge de mettre fin au tarif social ancien régime et en informe la personne et l'opérateur concernés.
§ 3. Le client dispose de trois mois maximum à partir de la date à laquelle l'opérateur lui a signalé la perte de son droit au tarif social nouveau régime, pour convenir avec son opérateur d'un autre plan tarifaire répondant à ses besoins ou résilier son contrat s'il souhaite changer d'opérateur.
Aucun frais ne peut être imputé au client pour la modification de son plan tarifaire ou la résiliation de son contrat durant cette période de trois mois.
Passé le délai de trois mois, en l'absence de réaction du client, l'opérateur adapte son abonnement en le migrant vers le plan tarifaire le plus avantageux de son offre commerciale correspondant au profil de consommation du client. La détermination du nouveau plan tarifaire se fait selon les mêmes dispositions que celles prévues à l'article 109 de la loi.
Aucun frais ne peut être facturé au client pour cette adaptation.
§ 4. En cas de migration automatique de l'abonnement du client conformément au paragraphe 3, alinéa 3, l'opérateur en informe le client par courrier, ou via un éventuel canal de communication préférentiel déterminé préalablement entre l'opérateur et le client.
Cette communication comporte au minimum les éléments suivants :
1° les caractéristiques et le coût du plan tarifaire vers lequel le client est effectivement migré ;
2° les informations relatives aux modalités de résiliation de ce nouveau plan tarifaire ou de changement d'opérateur.]1
La première vérification périodique a lieu six mois après la souscription du contrat par le client. Cette vérification se fait automatiquement, à l'aide du numéro d'identification au Registre national du titulaire du contrat.
§ 2. Si lors de la vérification visée au paragraphe 1er, il est constaté que le bénéficiaire est toujours en vie et qu'il réside toujours en Belgique et qu'il appartient toujours aux catégories d'ayants droit au tarif social nouveau régime et qu'il n'existe toujours au sein du ménage qu'une seule personne bénéficiant du tarif social nouveau régime, le SPF Economie inscrit dans sa base de données une nouvelle date pour la prochaine vérification périodique du droit du client, six mois après la vérification qui vient d'avoir lieu.
Par contre, si lors de la vérification visée au paragraphe 1er, il est constaté que le bénéficiaire n'est plus en vie, ou qu'il ne réside plus en Belgique ou qu'il n'appartient plus aux catégories d'ayants droit au tarif social nouveau régime ou qu'un autre membre de son ménage bénéficie également du tarif social nouveau régime, le bénéficiaire perd son droit au tarif social nouveau régime. Le SPF Economie inscrit la fin de droit dans sa base de données et informe le bénéficiaire de la fin de son droit au tarif social nouveau régime. En outre, il l'informe que son opérateur le contactera pour convenir ensemble d'un autre plan tarifaire répondant à ses besoins et qu'en l'absence de réaction de sa part dans un délai de trois mois, son contrat sera migré vers le plan tarifaire le plus avantageux correspondant à son profil de consommation, déterminé conformément au paragraphe 3. Il communique également à l'opérateur concerné la date à laquelle il a constaté que le client ne répondait plus aux critères lui permettant de bénéficier du tarif social nouveau régime.
L'opérateur informe au plus tôt le client par courrier postal ou via un éventuel canal de communication préférentiel déterminé préalablement entre l'opérateur et le client, de la date à laquelle le SPF Economie a constaté qu'il n'était plus en droit de bénéficier du tarif social nouveau régime. Il l'invite à prendre contact avec lui dans un délai de trois mois maximum pour convenir d'un autre plan tarifaire répondant à ses besoins. Il l'informe que passé ce délai, son abonnement sera automatiquement adapté et migré vers le plan tarifaire le plus avantageux de son offre commerciale correspondant à son profil de consommation, plan dont il précise les caractéristiques et le coût, conformément au paragraphe 3. Il précise encore que le client dispose de la faculté de résilier son abonnement ou de changer d'opérateur sans frais durant les trois mois.
Si lors de la vérification visée au paragraphe 1er, il est constaté l'existence d'un tarif social ancien régime au sein du ménage, le SPF Economie notifie le cumul constaté à l'Institut qui se charge de mettre fin au tarif social ancien régime et en informe la personne et l'opérateur concernés.
§ 3. Le client dispose de trois mois maximum à partir de la date à laquelle l'opérateur lui a signalé la perte de son droit au tarif social nouveau régime, pour convenir avec son opérateur d'un autre plan tarifaire répondant à ses besoins ou résilier son contrat s'il souhaite changer d'opérateur.
Aucun frais ne peut être imputé au client pour la modification de son plan tarifaire ou la résiliation de son contrat durant cette période de trois mois.
Passé le délai de trois mois, en l'absence de réaction du client, l'opérateur adapte son abonnement en le migrant vers le plan tarifaire le plus avantageux de son offre commerciale correspondant au profil de consommation du client. La détermination du nouveau plan tarifaire se fait selon les mêmes dispositions que celles prévues à l'article 109 de la loi.
Aucun frais ne peut être facturé au client pour cette adaptation.
§ 4. En cas de migration automatique de l'abonnement du client conformément au paragraphe 3, alinéa 3, l'opérateur en informe le client par courrier, ou via un éventuel canal de communication préférentiel déterminé préalablement entre l'opérateur et le client.
Cette communication comporte au minimum les éléments suivants :
1° les caractéristiques et le coût du plan tarifaire vers lequel le client est effectivement migré ;
2° les informations relatives aux modalités de résiliation de ce nouveau plan tarifaire ou de changement d'opérateur.]1
Modifications
Art.8. Wanneer een klant met recht op het sociaal tarief afziet van dit recht, brengt de operator de FOD Economie daarvan op de hoogte. De FOD Economie registreert, naargelang het geval, de datum waarop werd afgezien van het sociaal tarief in zijn databank als het gaat om een overeenkomst met sociaal tarief nieuw regime, of brengt het Instituut op de hoogte als het gaat om een overeenkomst met sociaal tarief oud regime.
Art.8. Lorsqu'un client bénéficiant du tarif social renonce à celui-ci, l'opérateur en informe le SPF Economie qui, selon le cas, inscrit la date de renonciation au tarif social dans sa base de données s'il s'agit d'un contrat tarif social nouveau régime, ou en informe l'Institut s'il s'agit d'un contrat tarif social ancien régime.
Art.9. § 1. De FOD Economie, het Instituut en de operatoren implementeren kwaliteitsprocessen die ertoe strekken de gegevens in hun respectievelijke databanken periodiek te controleren en ze te corrigeren als er verschillen zijn.
§ 2. De FOD Economie stelt geanonimiseerde en geaggregeerde statistieken over het sociaal tarief nieuw regime ter beschikking van het Instituut, waardoor het zijn opdrachten inzake rapportering en controle zoals gedefinieerd in artikel 103 van de wet kan uitvoeren.
Op dezelfde wijze stelt het Instituut geanonimiseerde en geaggregeerde statistische gegevens over het sociaal tarief oud regime ter beschikking van de FOD Economie.
§ 2. De FOD Economie stelt geanonimiseerde en geaggregeerde statistieken over het sociaal tarief nieuw regime ter beschikking van het Instituut, waardoor het zijn opdrachten inzake rapportering en controle zoals gedefinieerd in artikel 103 van de wet kan uitvoeren.
Op dezelfde wijze stelt het Instituut geanonimiseerde en geaggregeerde statistische gegevens over het sociaal tarief oud regime ter beschikking van de FOD Economie.
Art.9. § 1er. Le SPF Economie, l'Institut et les opérateurs mettent en place des processus de qualité visant à vérifier périodiquement les données figurant dans leurs bases de données respectives et à les réconcilier en cas de différences.
§ 2. Le SPF Economie met à la disposition de l'Institut les données statistiques agrégées et anonymisées relatives au tarif social nouveau régime, lui permettant d'assurer ses missions de rapportage et de contrôle telles que définies à l'article 103 de la loi.
De la même manière, l'Institut met à la disposition du SPF Economie des données statistiques agrégées et anonymisées relatives au tarif social ancien régime.
§ 2. Le SPF Economie met à la disposition de l'Institut les données statistiques agrégées et anonymisées relatives au tarif social nouveau régime, lui permettant d'assurer ses missions de rapportage et de contrôle telles que définies à l'article 103 de la loi.
De la même manière, l'Institut met à la disposition du SPF Economie des données statistiques agrégées et anonymisées relatives au tarif social ancien régime.
Art.10. De FOD Economie houdt geregeld communicatiecampagnes over het sociaal tarief nieuw regime, met name gericht aan de potentiële rechthebbenden.
Art.10. Le SPF Economie mène périodiquement des actions de communication relatives au tarif social nouveau régime, en particulier à l'adresse de ses ayants droit potentiels.
Art.11. De consumenten kunnen bij de FOD Economie informatie verkrijgen over het sociaal tarief nieuw regime en de toekenningsvoorwaarden ervan.
Art.11. Les consommateurs peuvent obtenir de l'information concernant le tarif social nouveau régime et ses modalités d'octroi auprès du SPF Economie.
Art.12. Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2024.
Art.12. Le présent arrêté entre en vigueur le 1er mars 2024.
Art. 13. De minister bevoegd voor Economie en de minister bevoegd voor Telecommunicatie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 13. Le ministre qui a l'Economie dans ses attributions et le Ministre qui a les Télécommunications dans ses attributions sont chargés, chacun en ce qui le concerne, de l'exécution du présent arrêté.