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Titre
24 NOVEMBER 2022. - Besluit van de Waalse Regering tot toekenning van subsidies aan de plaatselijke besturen voor het beheer van de openbare netheid
Titre
24 NOVEMBRE 2022. - Arrêté du Gouvernement wallon relatif à l'octroi de subventions aux pouvoirs subordonnés en matière de gestion de la propreté publique
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Texte (27)
HOOFDSTUK 1. - Inleidende bepalingen
CHAPITRE 1er. - Dispositions introductives
Artikel 1. § 1. Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° decreet: het decreet van 27 juni 1996 betreffende de afvalstoffen;
  2° afval: de afval als omschreven in artikel 2, 1°, van het decreet ;
  3° zwerfafval: elke afval die achtergelaten, afgedankt of beheerd wordt:
  a) buiten containers of plaatsen die daartoe zijn ingericht of toegestaan door een lokale overheid of een andere overheid die bevoegd is voor het behoud van het openbaar domein of de volksgezondheid; of
  b) zonder inachtneming van de bepalingen van het decreet en de uitvoeringsmaatregelen ervan;
  4° illegale storting : ongecontroleerde storting die leidt tot de ophoping van zwerfafval of de aanwezigheid van ten minste één groot stuk zwerfvuil;
  5° grofvuil: afval waarvan alle buitenafmetingen gelijk zijn aan of groter dan veertig centimeter of waarvan het volume gelijk is aan of groter dan zestig kubieke decimeter, alsmede alle gebruikte matrassen en alle gebruikte meubelen, ongeacht de grootte van hun buitenafmetingen of hun volume;
  6° gemeente: de gemeente of de vereniging van gemeenten die naar behoren door die gemeente is gemandateerd
  7° vereniging van gemeenten: de groepering van gemeenten georganiseerd volgens één van de samenwerkingsvormen tussen gemeenten als bedoeld bij boek V van het Wetboek van de Plaatselijke Democratie en de Decentralisatie ;
  8° Minister : de Minister die voor het afvalbeleid bevoegd is;
  9° Administratie: de directeur-generaal van de Waalse Overheidsdienst Landbouw, Natuurlijke Hulpbronnen en Leefmilieu, of diens afgevaardigde.
  § 2. Met betrekking tot de berekening van de termijnen:
  1° is de dag van verzending of ontvangst die het beginpunt van een termijn is, niet in die termijn begrepen;
  2° is de dag waarop een termijn verstrijkt, in de termijn begrepen..
  In afwijking van 2° wordt, wanneer de dag waarop een termijn verstrijkt een zaterdag, een zondag of een feestdag is, de dag waarop de termijn verstrijkt, verschoven naar de eerstvolgende werkdag.
Article 1er. § 1er. Pour l'application du présent arrêté, l'on entend par :
  1° le décret : le décret du 27 juin 1996 relatif aux déchets ;
  2° le déchet : le déchet tel que défini à l'article 2, 1°, du décret ;
  3° le déchet sauvage : tout déchet abandonné, rejeté ou géré :
  a) en dehors des contenants ou emplacements aménagés ou autorisés à cet effet par une autorité locale ou toute autre autorité compétente en matière de conservation du domaine public ou en matière de salubrité publique ; ou
  b) sans respecter les dispositions du décret et ses mesures d'exécution ;
  4° le dépôt clandestin : le dépôt sauvage dont le résultat consiste en l'accumulation de déchets sauvages ou la présence d'au minimum un déchet sauvage encombrant ;
  5° le déchet encombrant : le déchet dont toutes les dimensions extérieures sont égales ou supérieures à quarante centimètres ou dont le volume est égal ou supérieur à soixante décimètres cubes ainsi que tous les matelas usagés et tout le mobilier usagé indépendamment de la taille de leurs dimensions extérieures ou de leur volume ;
  6° la commune : la commune ou l'association de communes dûment mandatée par ladite commune ;
  7° l'association de communes : le groupement de communes organisé selon l'une des formes de coopération entre communes prévues par le Livre V du Code de la démocratie locale et de la décentralisation ;
  8° le Ministre : le ministre qui a la politique des déchets dans ses attributions ;
  9° l'administration : le Directeur général du Service public de Wallonie Agriculture, Ressources naturelles et Environnement, ou son délégué.
  § 2. Concernant le calcul des délais :
  1° le jour de l'envoi ou de la réception qui est le point de départ d'un délai n'est pas compris dans ce délai ;
  2° le jour de l'échéance d'un délai est compris dans celui-ci.
  Par dérogation au 2°, lorsque le jour de l'échéance d'un délai est un samedi, un dimanche ou un jour férié légal, le jour de l'échéance est reporté au jour ouvrable suivant.
Art.2. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kan elke gemeente, in de in dit artikel vermelde volgorde en cumulatief, genieten van :
  1° een subsidie van 1.000 euro voor de uitvoering van vier campagnes voor het meten van de openbare netheid, gespreid over één jaar, om de openbare netheid te meten ;
  2° een subsidie van 2.000 euro voor de ontwikkeling van een lokaal netheidsplan;
  3° een subsidie van 1.000 euro voor de jaarlijkse indiening van evaluatie-indicatoren voor het lokale netheidsplan en de herziening daarvan.
  Elke vereniging van gemeenten kan voor elke gemeente waaruit zij bestaat de in lid 1 genoemde subsidies ontvangen.
Art.2. Dans la limite des crédits budgétaires disponibles, chaque commune peut bénéficier, dans l'ordre d'énumération du présent article, et de manière cumulative :
  1° d'une subvention de 1.000 euros relative à la réalisation de quatre campagnes de mesures de la propreté publique étalées sur un an ;
  2° d'une subvention de 2.000 euros relative à l'élaboration d'un plan local de propreté.
  3° d'une subvention 1.000 euros relative à la remise annuelle des indicateurs d'évaluation du plan local de propreté et à sa révision.
  Chaque association de communes peut bénéficier des subventions détaillées à l'alinéa 1er pour chaque commune qui la compose.
HOOFDSTUK 2. - Toekenningsvoorwaarden van de subsidies
CHAPITRE 2. - Conditions d'octroi des subventions
Art.3. Binnen de perken van de beschikbare begrotingskredieten kan elke gemeente een of meerdere van de in artikel 2, lid 1, bedoelde subsidies ontvangen onder de in de artikelen 4 tot en met 6 genoemde voorwaarden.
Art.3. Dans la limite des crédits budgétaires disponibles, chaque commune peut bénéficier d'une ou de plusieurs des subventions visées à l'article 2, alinéa 1er, aux conditions prévues aux articles 4 à 6.
Art.4. De uitvoering van vier campagnes voor het meten van de openbare netheid omvat:
  1° de vaststelling van een bemonsteringsplan bestaande uit 12 meetvakken van 200 meter lengte per gemeente, verdeeld over elk van de volgende 8 soorten locaties:
  a) rond scholen (1 vak);
  b) haltes van het openbaar vervoer (1 vak) ;
  c) winkelgebieden (2 vakken) ;
  d) stads- of dorpscentra (2 vakken);
  e) tankstations en openbare parkeerplaatsen (1vak);
  f) randen van gemeentelijke wegen (1 vak);
  g) bezochte natuurgebieden en parken (2 vakken);
  h) woongebieden (2 vakken);
  2° voor de stedelijke gemeenten Aarlen, Ath, Bastenaken, Charleroi, Ciney, Dinant, Eupen, Huy, La Louvière, Libramont-Chevigny, Luik, Malmédy, Marche-en-Famenne, Bergen, Moeskroen, Namen, Nijvel, Ottignies-Louvain-la-Neuve, Spa, Doornik, Verviers, Virton, Borgworm en Waver worden zes bijkomende vakken vastgesteld, verdeeld over 6 soorten locaties die in dit hoofdstuk worden vermeld;
  3° de meetcampagnes worden uitgevoerd gedurende de volgende 4 periodes, waarbij de eerste periode van de cyclus wordt bepaald door de gemeente:
  a) de periode van 1 februari tot en met 31 maart ;
  b) de periode van 1 mei tot en met 30 juni;
  c) de periode van 1 augustus tot 30 september;
  d) de periode van 1 november tot en met 31 december;
  4° de volgende overlast wordt geregistreerd:
  a) zwerfvuil: gebruikte blikjes, gebruikte flessen, ander verpakkingsafval van levensmiddelen, verpakkingsafval van andere producten dan levensmiddelen, gebruikte kauwgom, sigarettenpeuken, gebruikte kranten, gebruikte folders of gebruikte kaartjes;
  b) illegale stortingen van minder dan één kubieke meter, illegale stortingen van meer dan of gelijk aan één kubieke meter, niet-opgehaalde huisvuilbakken, overvolle openbare afvalbakken, uitwerpselen van honden of andere dieren, aanhangend vuil, ongeoorloofde graffiti of tags die minder dan één vierkante meter beslaan, ongeoorloofde graffiti of tags die 1 tot 5 vierkante meter beslaan, ongeoorloofde posters, vervallen stedelijk erfgoed, verstopte raamputten, verstopte goten of afvoerkanalen.
  De subsidie wordt toegekend na voltooiing van de 4 campagnes voor het meten van de openbare netheid op alle meetvakken van het bemonsteringsplan.
Art.4. La réalisation de quatre campagnes de mesures de la propreté publique comporte :
  1° la définition d'un plan d'échantillonnage composé de 12 tronçons de mesure de 200 mètres de long par commune, répartis dans chacun des 8 types de lieux suivants :
  a) alentours des écoles (1 tronçon) ;
  b) arrêts de transports en commun (1 tronçon) ;
  c) quartiers commerçants (2 tronçons) ;
  d) centres villes ou centres de villages (2 tronçons) ;
  e) stations-services et parkings publics (1 tronçon) ;
  f) bords de routes communales (1 tronçon) ;
  g) espaces " naturels " fréquentés et parcs (2 tronçons) ;
  h) quartiers résidentiels (2 tronçons) ;
  2° six tronçons supplémentaires, répartis dans 6 types de lieux indiqués dans le présent chapitre, sont définis pour les communes urbaines d'Arlon, Ath, Bastogne, Charleroi, Ciney, Dinant, Eupen, Huy, La Louvière, Libramont-Chevigny, Liège, Malmédy, Marche-en-Famenne, Mons, Mouscron, Namur, Nivelles, Ottignies-Louvain-la-Neuve, Spa, Tournai, Verviers, Virton, Waremme et Wavre ;
  3° les campagnes de mesures sont réalisées aux cours des 4 périodes suivantes, la première période du cycle étant déterminée par la commune :
  a) la période du 1er février au 31 mars ;
  b) la période du 1er mai au 30 juin ;
  c) la période du 1er août au 30 septembre ;
  d) la période du 1er novembre au 31 décembre ;
  4° les nuisances suivantes font l'objet d'un recensement :
  a) les déchets sauvages : canettes usagées, bouteilles usagées, autres déchets d'emballage alimentaire, déchets d'emballage non-alimentaire, chewing-gums usagés, mégots, journaux usagés, prospectus usagés ou tickets usagés ;
  b) les dépôts clandestins de moins d'un mètre cube, les dépôts clandestins de plus ou égal à un mètre cube, les poubelles domestiques non collectées, les poubelles publiques débordantes, les déjections canines ou d'autres animaux, les souillures adhérentes, les graffitis ou tags non autorisés couvrant moins d'un mètre carré, les graffitis ou tags non autorisés couvrant 1 à 5 mètres carrés, les graffitis ou tags non autorisés couvrant plus de 5 mètres carrés, les affichages non autorisés, les patrimoines urbains délabrés, les soupiraux encombrés, les rigoles ou avaloirs bouchés.
  Le subside est octroyé après clôture des 4 campagnes de mesures de la propreté publique effectuées sur l'ensemble des tronçons de mesure du plan d'échantillonnage.
Art.5. Het opstellen van een lokaal netheidsplan omvat:
  1° de invoering van het lokaal netheidsplan overeenkomstig het schema vermeld in de bijlage;
  2° de invoering van het bemonsteringsplan, overeenkomstig artikel 4, 1° en 2° ;
  3° het voorleggen van de resultaten van ten minste één van de vier campagnes voor het meten van de overlast bedoeld in artikel 4, 4°.
  De subsidie wordt toegekend en uitbetaald op basis van een gunstige beoordeling door de administratie op basis van de evaluatiecriteria van het lokaal netheidsplan in de bijlage.
Art.5. L'élaboration d'un plan local de propreté comporte :
  1° l'introduction du plan local de propreté selon le canevas figurant en annexe ;
  2° l'introduction du plan d'échantillonnage, conformément à l'article 4, 1° et 2° ;
  3° l'introduction des résultats d'au minimum une des quatre campagnes de mesures des nuisances visées à l'article 4, 4°.
  Le subside est octroyé et liquidé sur base d'une évaluation favorable établie par l'administration au départ des critères d'évaluation du plan local de propreté figurant en annexe.
Art.6. De evaluatie en, indien nodig, de actualisering van het lokaal netheidsplan omvat :
  1° de invoering van de volgende kwantitatieve indicatoren voor de evaluatie van de acties van het lokaal netheidsplan:
  a) de kennisgeving van de kosten van het beheer van de openbare netheid op het hele gemeentelijke grondgebied voor het jaar waarin het lokaal netheidsplan is uitgevoerd;
  b) de kennisgeving van de tonnages zwerfvuil en illegale stortingen op het hele gemeentelijke grondgebied voor het jaar waarin het lokaal netheidsplan is uitgevoerd;
  c) de invoering van de vier in artikel 4 bedoelde meetcampagnes voor het jaar waarin het lokaal netheidsplan is uitgevoerd;
  2° de invoering, voor elke actie die werd uitgevoerd tijdens het jaar waarin het lokaal netheidsplan werd uitgevoerd, van de actiefiche (zoals bepaald in punt 2.2.1 van de bijlage), bijgewerkt met de resultaten van de middelen- en resultaatindicatoren die werden geregistreerd tijdens het jaar waarin het lokaal netheidsplan werd uitgevoerd;
  3° de invoering, zoals vereist door de gemeente, van de actiefiches van haar lokaal netheidsplan die geactualiseerd worden of nieuwe acties bevatten.
  De subsidie wordt toegekend nadat alle gegevens aan de administratie zijn toegezonden.
Art.6. L'évaluation et, le cas échéant, la mise à jour du plan local de propreté comporte :
  1° l'introduction des indicateurs quantitatifs d'évaluation des actions du plan local de propreté suivants :
  a) la notification du coût de gestion de la propreté publique sur l'ensemble du territoire communal pour l'année au cours de laquelle le plan local de propreté a été mis en oeuvre ;
  b) la notification des tonnages de déchets sauvages et de dépôts clandestins sur l'ensemble du territoire communal pour l'année au cours de laquelle le plan local de propreté a été mis en oeuvre ;
  c) l'introduction des quatre campagnes de mesures visées à l'article 4, pour l'année au cours de laquelle le plan local de propreté a été mis en oeuvre ;
  2° l'introduction, pour chaque action réalisée au cours de l'année pendant laquelle le plan local de propreté a été mis en oeuvre, de la fiche action (telle que figurant au point 2.2.1 de l'annexe) mise à jour avec les résultats des indicateurs de moyen et de résultats enregistrés au cours de l'année au cours de laquelle le plan local de propreté a été mis en oeuvre ;
  3° l'introduction, selon le besoin de la commune, des fiches actions de son plan local de propreté qui sont mises à jour, ou qui comprennent de nouvelles actions.
  Le subside est octroyé après transmission de l'ensemble des informations à l'administration.
Art.7. De gemeente voert alle in de artikelen 4 tot en met 6 bedoelde procedures uit via een door het Gewest ter beschikking gesteld IT-instrument.
  De Minister is gemachtigd om:
  1° de communicatiemethoden vast te stellen waarmee alle in het eerste lid bedoelde procedures op papier kunnen worden uitgevoerd;
  2° de bepalingen betreffende de modaliteiten voor de indiening van de in de artikelen 8, 9, 10 en 13 bedoelde bewijsstukken te wijzigen of aan te vullen.
Art.7. La commune effectue l'ensemble des démarches visées aux articles 4 à 6 via un outil informatique mis à disposition par la Région.
  Le Ministre est habilité à :
  1° arrêter les modalités de communication permettant d'effectuer l'ensemble des démarches visées à l'alinéa 1er par voie papier ;
  2° modifier ou compléter les dispositions portant sur les modalités de remise des pièces justificatives visées aux articles 8, 9, 10 et 13.
HOOFDSTUK 3. - Procedures
CHAPITRE 3. - Procédures
Afdeling 1. - Procedure voor subsidieaanvraag
Section 1re. - Procédure de demande des subventions
Art.8. De subsidieaanvraag voor de uitvoering van vier campagnes voor het meten van de openbare netheid bevat:
  1° een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad of, in voorkomend geval, van de beslissing van het bevoegde orgaan van de vereniging van gemeenten, waaruit blijkt dat de gemeente of, in voorkomend geval, de vereniging van gemeenten zich ertoe verbindt de vier in artikel 4 bedoelde campagnes voor het meten van de openbare netheid uit te voeren;
  2° in voorkomend geval, de delegaties bij de vereniging van gemeenten.
Art.8. La demande de subvention relative à la réalisation de quatre campagnes de mesures de la propreté publique contient :
  1° une copie de la décision du Collège communal, ou, le cas échéant, de la décision de l'organe compétent de l'association des communes, qui atteste l'engagement de la commune, ou, le cas échéant, de l'association des communes, à réaliser les quatre campagnes de mesures de la propreté publique visées à l'article 4 ;
  2° le cas échéant, les délégations vers l'association de communes.
Art.9. De subsidieaanvraag voor het opstellen van een lokaal netheidplan bevat:
  1° alle documenten opgesomd in artikel8;
  1° een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad of, in voorkomend geval, van de beslissing van het bevoegde orgaan van de vereniging van gemeenten, waaruit blijkt dat de gemeente of, in voorkomend geval, de vereniging van gemeenten zich ertoe verbindt een lokaal netheidsplan op te stellen;
  3° in voorkomend geval, de delegaties bij de vereniging van gemeenten.
Art.9. La demande de subvention relative à l'élaboration d'un plan local de propreté contient :
  1° l'ensemble des documents listés à l'article 8 ;
  2° une copie de la décision du Collège communal, ou, le cas échéant, de la décision de l'organe compétent de l'association des communes, qui atteste l'engagement de la commune, ou, le cas échéant, de l'association des communes, à élaborer un plan local de propreté ;
  3° le cas échéant, les délégations vers l'association de communes.
Art.10. De aanvraag voor de evaluatie en, indien van toepassing, de actualisering van het lokaal netheidsplan bevat :
  1° alle documenten opgesomd in artikel8;
  2° het lokaal netheidsplan zoals goedgekeurd door de administratie;
  3° een afschrift van de beslissing van de gemeenteraad of, in voorkomend geval, van de beslissing van het bevoegde orgaan van de vereniging van gemeenten, waaruit blijkt dat de gemeente of, in voorkomend geval, de vereniging van gemeenten zich ertoe verbindt haar lokaal netheidsplan uit te voeren, te evalueren en, in voorkomend geval, te actualiseren;
  4° in voorkomend geval, de delegaties bij de vereniging van gemeenten.
Art.10. La demande d'évaluation et, le cas échéant, de la mise à jour du plan local de propreté contient :
  1° l'ensemble des documents listés à l'article 8 ;
  2° le plan local de propreté tel qu'approuvé par l'administration ;
  3° une copie de la décision du Collège communal, ou, le cas échéant, de la décision de l'organe compétent de l'association des communes, qui atteste l'engagement de la commune, ou, le cas échéant, de l'association des communes, à mettre en oeuvre, à évaluer et le cas échéant à mettre à jour son plan local de propreté ;
  4° le cas échéant, les délégations vers l'association de communes.
Art.11. Binnen dertig dagen na ontvangst van de subsidieaanvraag stuurt de administratie de aanvrager een ontvangstbevestiging waarin staat of de subsidieaanvraag volledig en ontvankelijk is. Deze ontvangstbevestiging laat echter het recht van de administratie onverlet om de aanvrager tijdens het onderzoek van de aanvraag om aanvullende informatie te verzoeken.
  Indien het dossier onontvankelijk wordt verklaard, beschikt de aanvrager over een termijn van zestig dagen, te rekenen van de datum van verzending van het bericht van ontvangst, om de ontbrekende gegevens te verstrekken.
  Als de aanvrager daarentegen na afloop van de termijn bedoeld in lid 2 de gevraagde gegevens niet heeft verstrekt, wordt de aanvraag als niet-ontvankelijk beschouwd.
Art.11. Dans les trente jours qui suivent la réception de la demande de subvention, l'administration envoie au demandeur un accusé de réception qui précise si le dossier de demande de subvention est complet et recevable. Cet accusé de réception ne préjuge toutefois pas du droit de l'administration à demander des informations complémentaires au demandeur lors de l'instruction du dossier.
  Si le dossier est déclaré incomplet, le demandeur dispose d'un délai de soixante jours prenant cours à dater de la réception de l'accusé de réception pour fournir les éléments manquants.
  Si au terme du délai visé à l'alinéa 2, le demandeur n'a pas donné les renseignements sollicités, la demande est considérée comme irrecevable.
Art.12. De gemeente dient vóór de uitvoering van de acties een subsidieaanvraag in door middel van een door het Gewest ter beschikking gesteld elektronisch formulier.
  De Minister is bevoegd om de wijze van indiening van de in de artikelen 8 tot en met 10 bedoelde documenten op papier vast te stellen.
Art.12. La commune introduit une demande de subvention préalablement à la réalisation des actions par le biais d'un formulaire informatique mis à disposition par la Région.
  Le Ministre est habilité à arrêter les modalités de communication par voie papier des documents visés aux articles 8 à 10.
Afdeling 2. - Procedure voor de betaling van de subsidies
Section 2. - Procédure de liquidation des subventions
Art.13. De aanvraag tot betaling van subsidies bevat een aangifte van schuldvordering voor het bedrag dat overeenkomt met het in artikel 2, eerste lid, bedoelde voorwerp, alsmede de volgende bewijsstukken:
  1° voor het meten van de openbare netheid :
  a) een bemonsteringsplan als bedoeld in artikel 4, 1° en 2°. Dit bemonsteringsplan moet binnen de dertig dagen door de administratie worden goedgekeurd en vóór het in artikel 4, 4° bedoelde onderzoek naar de overlast;
  b) de gegevens van de tellingen die zijn uitgevoerd tijdens de vier campagnes voor het meten van de openbare netheid, gespreid over één jaar en op alle meetsecties van het bemonsteringsplan.
  2° voor het opstellen van een lokaal netheidsplan:
  a) het door de gemeente opgestelde ontwerp van lokaal netheidsplan;
  b) een bemonsteringsplan als bedoeld in artikel 4, 1°. Dit bemonsteringsplan moet binnen de dertig dagen door de administratie worden goedgekeurd en vóór het in artikel 4, 4° bedoelde onderzoek naar de overlast;
  c) de gegevens van de tellingen die zijn uitgevoerd tijdens minstens één van de vier campagnes voor het meten van de openbare netheid, gespreid over één jaar en op alle meetsecties van het bemonsteringsplan.
  3° voor de evaluatie en, indien nodig, de actualisering van het lokaal netheidsplan:
  a) de in artikel 6, 1°, bedoelde kwantitatieve indicatoren voor de evaluatie van de acties van het lokaal netheidsplan:
  b) voor elke actie die werd uitgevoerd tijdens het jaar waarin het lokaal netheidsplan werd uitgevoerd, van de actiefiche (zoals bepaald in punt 2.2.1 van de bijlage), bijgewerkt met de resultaten van de middelen- en resultaatindicatoren die werden geregistreerd tijdens het jaar waarin het lokaal netheidsplan werd uitgevoerd;
  c) in voorkomend geval, de actiebladen van het plaatselijke schoonmaakplan, bijgewerkt of met nieuwe acties.
  De Minister is bevoegd om de wijze van indiening van de in de artikelen 8 tot en met 10 bedoelde documenten op papier vast te stellen.
Art.13. La demande de liquidation des subventions comporte une déclaration de créance pour le montant correspondant à l'objet visé à l'article 2, alinéa 1er, ainsi que les pièces justificatives suivantes :
  1° pour la mesure de la propreté publique :
  a) un plan d'échantillonnage visé à l'article 4, 1° et 2°. Ce plan d'échantillonnage est approuvé dans les trente jours par l'administration et avant recensement des nuisances visées à l'article 4, 4° ;
  b) les données des recensements réalisés pendant les quatre campagnes de mesures de la propreté publique étalées sur un an et sur l'ensemble des tronçons de mesure du plan d'échantillonnage.
  2° pour l'élaboration d'un plan local de propreté :
  a) le projet de plan local de propreté établi par la commune ;
  b) un plan d'échantillonnage visé à l'article 4, 1°. Ce plan d'échantillonnage est approuvé dans les trente jours par l'administration et avant recensement des nuisances visées à l'article 4, 4° ;
  c) les données des recensements réalisés pendant au minimum une des quatre campagnes de mesures de la propreté publique étalées sur un an et sur l'ensemble des tronçons de mesure du plan d'échantillonnage.
  3° pour l'évaluation et la mise à jour du plan local de propreté :
  a) les indicateurs quantitatifs d'évaluation des actions du plan local de propreté visés à l'article 6, 1° ;
  b) pour chaque action réalisée au cours de l'année pendant laquelle le plan local de propreté a été mis en oeuvre, de la fiche action (figurant au point 2.2.1 de l'annexe) mise à jour avec les résultats des indicateurs de moyen et de résultats enregistrés au cours de l'année pendant laquelle le plan local de propreté a été mis en oeuvre ;
  c) le cas échéant, les fiches actions du plan local de propreté mise à jour ou comprenant de nouvelles actions.
  Le Ministre est habilité à arrêter les modalités de communication par voie papier des documents visés au présent article.
Art.14. De krachtens dit besluit toegekende subsidie mag niet worden gecumuleerd met andere subsidies of premies van het Gewest, de Gemeenschappen, de provincies of de gemeenten, voor hetzelfde doel.
Art.14. La subvention accordée dans le cadre du présent arrêté ne peut pas être cumulée avec d'autres subsides ou primes de la Région, des Communautés, des provinces ou des communes, portant sur le même objet.
Art.15. Binnen dertig dagen na ontvangst van de aanvraag tot betaling van de subsidies stuurt de administratie de aanvrager een ontvangstbevestiging waarin staat of de subsidieaanvraag volledig en ontvankelijk is. Deze ontvangstbevestiging laat echter het recht van de administratie onverlet om de aanvrager tijdens het onderzoek van de aanvraag om aanvullende informatie te verzoeken.
  Indien het dossier onontvankelijk wordt verklaard, beschikt de aanvrager over een termijn van zestig dagen, te rekenen van de datum van verzending van het bericht van ontvangst, om de ontbrekende gegevens te verstrekken.
  Als de aanvrager daarentegen na afloop van de termijn bedoeld in lid 2 de gevraagde gegevens niet heeft verstrekt, wordt de aanvraag als niet-ontvankelijk beschouwd.
Art.15. Dans les trente jours qui suivent la réception de la demande de liquidation des subventions, l'administration envoie au demandeur un accusé de réception qui précise si le dossier de demande de liquidation est complet et recevable. Cet accusé de réception ne préjuge toutefois pas du droit de l'administration à demander des informations complémentaires au demandeur lors de l'instruction du dossier.
  Si le dossier est déclaré incomplet, le demandeur dispose d'un délai de soixante jours prenant cours à dater de la réception de l'accusé de réception pour fournir les éléments manquants.
  Si au terme du délai visé à l'alinéa 2, le demandeur n'a pas donné les renseignements sollicités, la demande est considérée comme irrecevable.
Art.16. De beslissing tot uitbetaling van de subsidie kan gebonden worden aan de voorwaarde van aanpassing van bepaalde technische aspecten van het aanvraagdossier.
  Na beoordeling van de goede uitvoering van de acties en de naleving van de in de artikelen 8 tot en met 12 vastgestelde voorwaarden, beslist de Minister over de betalingsaanvraag binnen 90 dagen na ontvangst van de betalingsaanvraag of van de in artikel 15, lid 2, bedoelde ontbrekende elementen.
  De subsidie voor door een vereniging van gemeenten bij delegatie uitgevoerde acties wordt rechtstreeks aan de vereniging van gemeenten betaald, mits de vereniging van gemeenten uitdrukkelijk gemachtigd is deze subsidie te innen.
Art.16. La décision de liquidation de la subvention peut être conditionnée à l'adaptation de certains aspects techniques du dossier de demande de liquidation.
  Après évaluation de la bonne exécution des actions et du respect des conditions fixées aux articles 8 à 12, le Ministre statue sur la demande de liquidation dans un délai de nonante jours à dater de la réception de la demande de liquidation ou des éléments manquants mentionnés à l'article 15, alinéa 2.
  La subvention relative aux actions exécutées par une association de communes sur délégation est payée directement à l'association de communes pour autant que celle-ci ait été expressément mandatée pour la percevoir.
Art.17. De gemeente dient uiterlijk in het jaar volgend op de voltooiing van de laatste subsidiabele actie een aanvraag tot uitbetaling van de subsidies in met behulp van een door het Gewest ter beschikking gesteld elektronisch formulier.
Art.17. La commune introduit une demande de liquidation des subventions par le biais d'un formulaire informatique mis à disposition par la Région au plus tard durant l'année qui suit la réalisation de la dernière action subsidiable.
HOOFDSTUK 4. - Opheffings- en slotbepalingen
CHAPITRE 4. - Dispositions abrogatoires et finales
Art.18. De artikelen 13 en 22 van het besluit van de Waalse regering van 17 juli 2008 tot toekenning van subsidies voor afvalpreventie en -beheer aan de plaatselijke besturen, alsook de uitdrukkelijke verwijzingen naar artikel 13 in de artikelen 19, 20, § 1, 5°, en 22 van hetzelfde besluit, worden opgeheven.
Art.18. Les articles 13 et 22 de l'arrêté du Gouvernement wallon du 17 juillet 2008 relatif à l'octroi de subventions aux pouvoirs subordonnés en matière de prévention et de gestion des déchets, ainsi que les références expresses à l'article 13, contenues dans les articles 19, 20, § 1er, 5°, et 22, du même arrêté, sont abrogés.
Art.19. De Minister is belast met de uitvoering van dit besluit.
Art.19. Le Ministre est chargé de l'exécution du présent arrêté.
BIJLAGE.
ANNEXE.
Art. N.   (Beeld niet opgenomen om technische redenen, zie B.St. van 27-01-2023, p. 13589)
Art. N.   (Image non reprise pour des raisons techniques, voir M.B. du 27-01-2023, p. 13534)