Artikel 1. Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder :
1° mediadecreet : het decreet van 27 maart 2009 betreffende de radio-omroep en de televisie;
2° regulator : Vlaamse Regulator voor de Media, bedoeld in artikel 215 van het Mediadecreet;
3° griffier : personeelslid van de Regulator, als griffier van de algemene kamer of voor de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen aangewezen;
4° leden : voorzitter, ondervoorzitter en leden van de algemene kamer en van de algemene kamer of van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen van de Regulator;
5° onderzoekscel : personeelsleden van de Regulator, belast met het uitvoeren van het vooronderzoek;
6° procedurebesluit : besluit van de Vlaamse Regering van 30 juni 2006 betreffende de procedure voor de Vlaamse Regulator voor de Media.
Nederlands (NL)
Français (FR)
Titre
18 MEI 2009. - Reglement van Orde van de Algemene kamer, de Kamer voor onpartijdigheid- en bescherming van minderjarigen, het college van voorzitters en de algemene vergadering van de Vlaamse regulator voor de media
Titre
18 MAI 2009. - Règlement d'ordre de la Chambre générale, la Chambre pour l'impartialité et la protection des mineurs, le collège des présidents et l'assemblée générale du "Vlaamse Regulator voor de Media" (Régulateur flamand pour les Médias) (TRADUCTION).
Informations sur le document
Info du document
Table des matières
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
HOOFDSTUK II. - Interne werking van de algemene...
Afdeling I. - Vergaderingen en besluitvorming
Afdeling II. - Openbaarheid
Afdeling III. - Procedure inzake onderzoeken na...
Afdeling IV. - Procedure inzake vergunningen vo...
Afdeling V. - De griffier
HOOFDSTUK III. - Interne werking van de kamer v...
Afdeling I. - Vergaderingen en besluitvorming
Afdeling II. - Openbaarheid
HOOFDSTUK IV. - Interne werking van het college...
HOOFDSTUK V. - Interne werking van de algemene ...
HOOFDSTUK VI. - Beroepscode van de leden van de...
HOOFDSTUK VII. - Wraking
HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen
Table des matières
Tekst (68)
Texte (1)
HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen
Article M. (NOTE : pas de version française, voir version néerlandaise)
-
HOOFDSTUK II. - Interne werking van de algemene kamer
-
Afdeling I. - Vergaderingen en besluitvorming
-
Art.2. De algemene kamer vergadert in de regel minstens eens per maand, behalve tijdens de maanden juli en augustus. Zij wordt bijeengeroepen door de voorzitter.
De uitnodiging vermeldt de agenda alsmede de plaats, de dag en het uur van vergadering. Ze wordt ten minste drie werkdagen voor de vergadering aan de leden bezorgd.
De uitnodiging vermeldt de agenda alsmede de plaats, de dag en het uur van vergadering. Ze wordt ten minste drie werkdagen voor de vergadering aan de leden bezorgd.
-
Art.3. § 1. De griffier stelt de agenda op onder het gezag van de voorzitter.
§ 2. Op de agenda worden geplaatst :
1° de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering;
2° de aanvragen voor een toestemming, bedoeld in artikel 218, § 2, 4°, van het Mediadecreet;
3° de kennisgevingen bedoeld in artikel 218, § 2, 5°, van het Mediadecreet;
4° het toekennen van de vergunning voor het aanbieden van een etheromroepnetwerk, zoals bedoeld in artikel 218, § 2, 3°, van het Mediadecreet;
5° de verzoeken tot het uitvoeren van bijzondere opdrachten, bedoeld in artikel 218, § 2, 10 °, van het Mediadecreet;
6° de klachten en de verzoeken tot onderzoek van de Vlaamse Regering, bedoeld in artikel 220, § 1, van het Mediadecreet;
7° elk punt dat door de voorzitter wordt voorgesteld of dat ten minste vijf werkdagen vóór de vergadering door een lid is ingediend.
§ 3. De algemene kamer kan tijdens de vergadering nog een punt toevoegen aan de agenda.
§ 2. Op de agenda worden geplaatst :
1° de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering;
2° de aanvragen voor een toestemming, bedoeld in artikel 218, § 2, 4°, van het Mediadecreet;
3° de kennisgevingen bedoeld in artikel 218, § 2, 5°, van het Mediadecreet;
4° het toekennen van de vergunning voor het aanbieden van een etheromroepnetwerk, zoals bedoeld in artikel 218, § 2, 3°, van het Mediadecreet;
5° de verzoeken tot het uitvoeren van bijzondere opdrachten, bedoeld in artikel 218, § 2, 10 °, van het Mediadecreet;
6° de klachten en de verzoeken tot onderzoek van de Vlaamse Regering, bedoeld in artikel 220, § 1, van het Mediadecreet;
7° elk punt dat door de voorzitter wordt voorgesteld of dat ten minste vijf werkdagen vóór de vergadering door een lid is ingediend.
§ 3. De algemene kamer kan tijdens de vergadering nog een punt toevoegen aan de agenda.
-
Art.4. De voorzitter leidt de vergaderingen van de algemene kamer. Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door de ondervoorzitter. Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter en de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door het in leeftijd oudste lid.
-
Art.5. § 1. De algemene kamer kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien minstens drie leden aanwezig zijn.
Indien het quorum niet is bereikt, wordt de algemene kamer binnen ten minste vijf en ten hoogste dertig werkdagen opnieuw bijeengeroepen, met dezelfde agenda. In dat geval wordt over de punten van de agenda beslist ongeacht het aantal leden dat aanwezig is.
§ 2. De beslissingen van de algemene kamer worden genomen bij meerderheid van stemmen.
In geval van staking van stemmen, is de stem van de voorzitter, of van diegene die overeenkomstig artikel 4 het voorzitterschap waarneemt, doorslaggevend.
§ 3. De aanvragen voor een zend- of transportvergunning kunnen, in afwijking van het bepaalde in § 1, eerste lid, door de voorzitter alleen worden afgehandeld.
§ 4. Voor het horen van de partijen, bedoeld in artikel 7 van het procedurebesluit, volstaat de aanwezigheid van twee leden.
Indien het quorum niet is bereikt, wordt de algemene kamer binnen ten minste vijf en ten hoogste dertig werkdagen opnieuw bijeengeroepen, met dezelfde agenda. In dat geval wordt over de punten van de agenda beslist ongeacht het aantal leden dat aanwezig is.
§ 2. De beslissingen van de algemene kamer worden genomen bij meerderheid van stemmen.
In geval van staking van stemmen, is de stem van de voorzitter, of van diegene die overeenkomstig artikel 4 het voorzitterschap waarneemt, doorslaggevend.
§ 3. De aanvragen voor een zend- of transportvergunning kunnen, in afwijking van het bepaalde in § 1, eerste lid, door de voorzitter alleen worden afgehandeld.
§ 4. Voor het horen van de partijen, bedoeld in artikel 7 van het procedurebesluit, volstaat de aanwezigheid van twee leden.
-
Art.6. De taken inzake voorbereiding van de beslissingen worden gelijkmatig onder de leden van de algemene kamer verdeeld door de voorzitter.
-
Art.7. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt opgesteld door de griffier en ter goedkeuring aan de algemene kamer voorgelegd.
De voorzitter kan een beslissing of een proces-verbaal van beraadslaging tijdens de vergadering laten opmaken en door de aanwezige leden laten ondertekenen.
De voorzitter kan een beslissing of een proces-verbaal van beraadslaging tijdens de vergadering laten opmaken en door de aanwezige leden laten ondertekenen.
-
Art.8. De beslissingen van de algemene kamer worden ondertekend door de voorzitter en de griffier.
-
Afdeling II. - Openbaarheid
-
Art.9. De leden kunnen inzage nemen van alle documenten en archiefstukken van de algemene kamer.
-
Art.10. Behoudens andersluidende beslissing zijn de vergaderingen van de algemene kamer niet openbaar. De hoorzittingen daarentegen zijn openbaar, tenzij de algemene kamer anders beslist.
-
Art.11. De beraadslagingen en de verslagen van de vergaderingen van de algemene kamer zijn vertrouwelijk. De leden zijn ertoe gehouden ze niet aan derden kenbaar te maken.
-
Art.12. De beslissingen van de algemene kamer worden openbaar de eerste dag nadat zij aan de betrokken partijen zijn verstuurd. Zij worden bekendgemaakt op het internetadres http : //www.vlaamseregulatormedia.be, behoudens de beslissingen inzake zend- en transportvergunningen.
-
Art.13. De indiener van een klacht alsmede de personen die op grond van de regels betreffende de openbaarheid van bestuur recht op inzage hebben, kunnen van het desbetreffende administratief dossier ter griffie kennis nemen, na afspraak met de griffier.
-
Art.14. Partijen die worden gehoord, mogen zich laten bijstaan of vertegenwoordigen door een raadsman. Indien een natuurlijke persoon niet zelf aanwezig is, moet zijn vertegenwoordiger kunnen aantonen door de betrokkene te zijn aangesteld om hem op de hoorzitting te vertegenwoordigen. Indien de vertegenwoordiger van een rechtspersoon wordt gehoord, moet hij kunnen aantonen dat hij volgens de wet of de statuten bevoegd is om de rechtspersoon te vertegenwoordigen of daartoe over een bijzonder mandaat beschikt.
De in het eerste lid bedoelde volmacht moet niet worden voorgelegd, als een partij wordt vertegenwoordigd door een advocaat.
De in het eerste lid bedoelde volmacht moet niet worden voorgelegd, als een partij wordt vertegenwoordigd door een advocaat.
-
Art.15. De algemene kamer kan een beroep doen op externe diensten of op deskundigen. De gedelegeerd bestuurder beslist over de uit te keren vergoeding.
-
Afdeling III. - Procedure inzake onderzoeken na klacht, ambtshalve onderzoeken en onderzoeken op verzoek van de Vlaamse Regering
-
Art.16. Een afschrift van de klacht of het verzoek wordt, met de daarbij horende documenten, onmiddellijk doorgestuurd naar de onderzoekscel, die de klacht of het verzoek onderzoekt.
-
Art.17. De onderzoekscel kan autonoom onderzoeken voorbereiden. De resultaten van dit onderzoek worden in een rapport aan de algemene kamer voorgelegd. Het rapport geeft een overzicht van de feitelijke omstandigheden, toetst de elementen van het dossier aan de wettelijke regels en formuleert een voorstel tot beslissing.
-
Art.18. Een lid van de onderzoekscel kan haar onderzoeksrapport voor de algemene kamer toelichten. Zij mag echter niet aanwezig zijn bij de hoorzitting en de beraadslaging.
-
Afdeling IV. - Procedure inzake vergunningen voor het aanbieden van een etheromroepnetwerk, toestemmingen en kennisgevingen
-
Art.19. Een afschrift van de aanvraag of de kennisgeving, met de daarbij horende documenten, wordt onmiddellijk doorgestuurd naar de onderzoekscel.
-
Art.20. De aanvragen voor een vergunning, tot of voor een toestemming en de kennisgevingen worden autonoom onderzocht door de onderzoekscel. De resultaten van dat onderzoek worden in een rapport aan de algemene kamer voorgelegd. Het rapport geeft een overzicht van de feitelijke omstandigheden, toetst de elementen van het dossier aan de wettelijke regels en formuleert een voorstel tot beslissing.
-
Art.21. Een lid van de onderzoekscel kan haar onderzoeksrapport voor de algemene kamer toelichten.
-
Afdeling V. - De griffier
-
Art.22. De taken van de griffier zijn :
1° het opstellen van de agenda, de uitnodigingen, de werkdocumenten en de verslagen van de vergaderingen;
2° het voorbereiden van alle vergaderingen en hoorzittingen;
3° het voeren van de briefwisseling die tot het dagelijks bestuur van de algemene kamer behoort;
4° het opvragen, in naam van de leden van de algemene kamer, van inlichtingen, documenten en kopies van omroepsignalen;
5° het nalezen van elk geschrift dat door de algemene kamer wordt verzonden.
1° het opstellen van de agenda, de uitnodigingen, de werkdocumenten en de verslagen van de vergaderingen;
2° het voorbereiden van alle vergaderingen en hoorzittingen;
3° het voeren van de briefwisseling die tot het dagelijks bestuur van de algemene kamer behoort;
4° het opvragen, in naam van de leden van de algemene kamer, van inlichtingen, documenten en kopies van omroepsignalen;
5° het nalezen van elk geschrift dat door de algemene kamer wordt verzonden.
-
HOOFDSTUK III. - Interne werking van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen
-
Afdeling I. - Vergaderingen en besluitvorming
-
Art.23. De kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen wordt bij gewone brief en/of e-mailbericht door de voorzitter samen geroepen.
Wanneer minstens vijf leden erom verzoeken, moet de voorzitter de kamer samenroepen.
De uitnodiging vermeldt de agenda en de plaats, de dag en het uur van vergadering. Ze wordt minstens vijf werkdagen voor de vergadering aan de leden bezorgd.
Wanneer minstens vijf leden erom verzoeken, moet de voorzitter de kamer samenroepen.
De uitnodiging vermeldt de agenda en de plaats, de dag en het uur van vergadering. Ze wordt minstens vijf werkdagen voor de vergadering aan de leden bezorgd.
-
Art.24. § 1. De griffier stelt de agenda op onder het gezag van de voorzitter.
§ 2. Op de agenda worden geplaatst :
1° de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering;
2° de klachten en de verzoeken tot onderzoek van de Vlaamse Regering, bedoeld in artikel 220, § 2, van het Mediadecreet;
3° elk punt dat door de voorzitter wordt voorgesteld of dat ten minste vijf werkdagen vóór de vergadering door een lid is ingediend.
§ 3. De kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen kamer kan tijdens de vergadering nog een punt toevoegen aan de agenda.
§ 2. Op de agenda worden geplaatst :
1° de goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering;
2° de klachten en de verzoeken tot onderzoek van de Vlaamse Regering, bedoeld in artikel 220, § 2, van het Mediadecreet;
3° elk punt dat door de voorzitter wordt voorgesteld of dat ten minste vijf werkdagen vóór de vergadering door een lid is ingediend.
§ 3. De kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen kamer kan tijdens de vergadering nog een punt toevoegen aan de agenda.
-
Art.25. De voorzitter leidt de vergaderingen van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen. Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door de ondervoorzitter. Bij verhindering of afwezigheid van de voorzitter en de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap waargenomen door het in leeftijd oudste aanwezige lid.
De voorzitter van de vergadering kan de leiding van de debatten op een hoorzitting opdragen aan een ander lid.
De voorzitter van de vergadering kan de leiding van de debatten op een hoorzitting opdragen aan een ander lid.
-
Art.26. § 1. De kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen kan slechts geldig beraadslagen en beslissen indien minstens vijf leden aanwezig zijn.
Wanneer de samenstelling van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen is uitgebreid met de leden bedoeld in artikel 216, § 3, van het Mediadecreet, moeten in afwijking van het eerste lid minstens zeven leden aanwezig zijn, waarvan minstens twee leden, zoals bedoeld in bovengenoemd artikel 216, § 3.
Indien het quorum niet is bereikt, kan de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen binnen ten minste vijf en ten hoogste dertig werkdagen opnieuw worden bijeengeroepen, met dezelfde agenda. In dat geval wordt over de punten van de agenda beslist ongeacht het aantal leden dat aanwezig is.
§ 2. De beslissingen van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming voor minderjarigen worden genomen bij meerderheid van stemmen.
In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of van diegene die overeenkomstig artikel 25, eerste lid, het voorzitterschap waarneemt, doorslaggevend.
§ 3. Voor het horen van de partijen, bedoeld in artikel 7 van het procedurebesluit, volstaat de aanwezigheid van twee leden.
Wanneer de samenstelling van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen is uitgebreid met de leden bedoeld in artikel 216, § 3, van het Mediadecreet, moeten in afwijking van het eerste lid minstens zeven leden aanwezig zijn, waarvan minstens twee leden, zoals bedoeld in bovengenoemd artikel 216, § 3.
Indien het quorum niet is bereikt, kan de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen binnen ten minste vijf en ten hoogste dertig werkdagen opnieuw worden bijeengeroepen, met dezelfde agenda. In dat geval wordt over de punten van de agenda beslist ongeacht het aantal leden dat aanwezig is.
§ 2. De beslissingen van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming voor minderjarigen worden genomen bij meerderheid van stemmen.
In geval van staking van stemmen is de stem van de voorzitter, of van diegene die overeenkomstig artikel 25, eerste lid, het voorzitterschap waarneemt, doorslaggevend.
§ 3. Voor het horen van de partijen, bedoeld in artikel 7 van het procedurebesluit, volstaat de aanwezigheid van twee leden.
-
Art.27. De taken inzake voorbereiding van de beslissingen worden onder de leden van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen verdeeld door de voorzitter.
-
Art.28. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt opgesteld door de griffier en de eerstvolgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd.
-
Art.29. De beslissingen van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen worden ondertekend door de voorzitter en de griffier.
-
Afdeling II. - Openbaarheid
-
Art.30. De leden kunnen inzage nemen van alle documenten en archiefstukken van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming voor minderjarigen.
-
Art.31. Behoudens andersluidende beslissing zijn de vergaderingen van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen niet openbaar. De hoorzittingen daarentegen zijn openbaar, tenzij de kamer anders beslist.
-
Art.32. De beraadslagingen en de verslagen van de vergaderingen van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen zijn vertrouwelijk. De leden zijn ertoe gehouden ze niet aan derden kenbaar te maken.
-
Art.33. De beslissingen van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen worden openbaar de eerste dag nadat zij aan de betrokken partijen zijn verstuurd. Zij worden bekendgemaakt op het internetadres http : //www.vlaamseregulatormedia.be.
-
Art.34. De indiener van een klacht alsmede de personen die op grond van de regels betreffende de openbaarheid van bestuur recht op inzage hebben, kunnen van het desbetreffende administratief dossier ter griffie kennis nemen, na afspraak met de griffier.
-
Art.35. Partijen die worden gehoord, mogen zich laten bijstaan of vertegenwoordigen door een raadsman. Indien een natuurlijke persoon niet zelf aanwezig is, moet zijn vertegenwoordiger kunnen aantonen door de betrokkene te zijn aangesteld om hem op de hoorzitting te vertegenwoordigen. Indien de vertegenwoordiger van een rechtspersoon wordt gehoord, moet hij kunnen aantonen dat hij volgens de wet of de statuten bevoegd is om de rechtspersoon te vertegenwoordigen of daartoe over een mandaat beschikt.
De in het eerste lid bedoelde volmacht moet niet worden voorgelegd, als een partij wordt vertegenwoordigd door een advocaat.
De in het eerste lid bedoelde volmacht moet niet worden voorgelegd, als een partij wordt vertegenwoordigd door een advocaat.
-
Art.36. De kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen kan een beroep doen op externe diensten of op deskundigen. De gedelegeerd bestuurder van de Regulator beslist over de uit te keren vergoeding.
-
HOOFDSTUK IV. - Interne werking van het college van voorzitters
-
Art.37. Het college van voorzitters wordt samengeroepen door de griffier van de algemene kamer, telkens wanneer de voorzitter van de algemene kamer of de voorzitter van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen daartoe verzoekt. De uitnodigingen worden per gewone brief of per e-mail verstuurd.
-
Art.38. De beslissingen van het college van voorzitters worden bij eenparigheid van stemmen genomen.
-
Art.39. Van elke vergadering wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt opgesteld door de griffier van de algemene kamer. Het verslag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van voorzitters.
-
Art.40. De beslissingen van het college van voorzitters worden ondertekend door de voorzitters van de kamers van de Regulator en de griffier van de algemene kamer.
-
HOOFDSTUK V. - Interne werking van de algemene vergadering
-
Art.41. De algemene vergadering wordt samengeroepen door de griffier van de algemene kamer, telkens wanneer drie leden van de algemene vergadering daartoe verzoeken. De uitnodigingen worden per gewone brief verstuurd.
-
Art.42. De algemene vergadering kan niet rechtsgeldig beslissen dan wanneer minstens drie leden van de algemene kamer en minstens negen leden van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen aanwezig zijn.
-
Art.43. De beslissingen van de algemene vergadering worden genomen bij twee derde meerderheid.
-
Art.44. Van elke beslissing wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt opgesteld door de griffier van de algemene kamer en ter goedkeuring aan de algemene vergadering voorgelegd.
-
HOOFDSTUK VI. - Beroepscode van de leden van de Regulator
-
Art.45. Elk lid van de Regulator moet zich onthouden van een gedrag dat schade kan berokkenen aan het prestige en/of de eerbaarheid van zijn functie en van de Regulator.
-
Art.46. Elk lid van de Regulator moet zijn of haar functie op een onbevangen en neutrale wijze uitoefenen.
-
Art.47. Elk lid van de Regulator moet zich onthouden van elke activiteit die zijn of haar onafhankelijkheid en onpartijdigheid in de weg kan staan.
Elk lid van de Regulator moet elke situatie vermijden die aanleiding zou kunnen geven tot een belangenconflict of de schijn ervan zou kunnen wekken.
Elk lid van de Regulator moet elke situatie vermijden die aanleiding zou kunnen geven tot een belangenconflict of de schijn ervan zou kunnen wekken.
-
Art.48. Een lid van de Regulator mag van andere leden of van derden, zelfs buiten de functie, geen voordeel, beloning, schenking, vergoeding of gift vragen of aanvaarden dat met zijn of haar mandaat verband houdt.
Het is niet toegestaan om relatiegeschenken te ontvangen of deel te nemen aan activiteiten die door privé-personen worden betaald, tenzij dit past in het kader van de opdracht of de werking van de Regulator of volstrekt geen uitstaans heeft met de werking van de Regulator.
Het is niet toegestaan om relatiegeschenken te ontvangen of deel te nemen aan activiteiten die door privé-personen worden betaald, tenzij dit past in het kader van de opdracht of de werking van de Regulator of volstrekt geen uitstaans heeft met de werking van de Regulator.
-
Art.49. De bij het Mediadecreet aan de Regulator opgelegde en gewaarborgde onafhankelijkheid en de aan de algemene kamer en de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen opgelegde en gewaarborgde autonomie, zowel ten aanzien van de politieke overheden als ten aanzien van alle andere actoren, ongeacht hun belang, zowel extern als intern, moet door de leden van de Regulator te allen tijde worden gerespecteerd.
De leden van de Regulator melden onmiddellijk elke omstandigheid die afbreuk doet aan de onafhankelijkheid en de autonomie aan de overige leden van de Regulator.
De leden van de Regulator melden onmiddellijk elke omstandigheid die afbreuk doet aan de onafhankelijkheid en de autonomie aan de overige leden van de Regulator.
-
Art.50. Ten aanzien van voordelen die door derden worden aangeboden, moet de houding van de leden van de Regulator en de personeelsleden van de Regulator die betrokken zijn bij de werking van de algemene kamer en de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen zijn ingegeven door transparantie en voorzichtigheid :
1° de kosten voor dienstreizen (vervoer en verblijf) zijn normaal ten laste van de Regulator. Zij kunnen door een derde ten laste worden genomen indien het lid of het personeelslid een officiële genodigde is van de activiteit waaraan hij deelneemt. De voorzitter wordt hiervan vooraf op de hoogte gebracht;
2° op geen enkele wijze mag gebruik worden gemaakt van de hoedanigheid van lid of personeelslid om voordeel te halen door het vragen, eisen of ontvangen, rechtstreeks of via tussenpersonen, zelfs buiten de functie maar uit hoofde ervan, van schenkingen, giften of andere voordelen.
1° de kosten voor dienstreizen (vervoer en verblijf) zijn normaal ten laste van de Regulator. Zij kunnen door een derde ten laste worden genomen indien het lid of het personeelslid een officiële genodigde is van de activiteit waaraan hij deelneemt. De voorzitter wordt hiervan vooraf op de hoogte gebracht;
2° op geen enkele wijze mag gebruik worden gemaakt van de hoedanigheid van lid of personeelslid om voordeel te halen door het vragen, eisen of ontvangen, rechtstreeks of via tussenpersonen, zelfs buiten de functie maar uit hoofde ervan, van schenkingen, giften of andere voordelen.
-
HOOFDSTUK VII. - Wraking
-
Art.51. De artikelen 828 en 829, tweede lid van het Gerechtelijk Wetboek zijn van overeenkomstige toepassing in alle aangelegenheden behandeld door de Regulator.
Ieder lid dat weet dat er een reden van wraking tegen hem bestaat, moet zich van de zaak onthouden. Hij meldt dit voor de bespreking van het betrokken punt van de agenda wordt aangevat.
Een lid dat de wraking van een ander lid voorstelt, doet dit voor de bespreking van het betrokken punt van de agenda wordt aangevat. Het lid van wie de wraking wordt voorgesteld, deelt onmiddellijk mee of hij ermee instemt of doet zijn bezwaren tegen het voorstel kennen. Over het voorstel wordt, zo nodig, bij gewone meerderheid beslist bij geheime stemming.
Ieder lid dat weet dat er een reden van wraking tegen hem bestaat, moet zich van de zaak onthouden. Hij meldt dit voor de bespreking van het betrokken punt van de agenda wordt aangevat.
Een lid dat de wraking van een ander lid voorstelt, doet dit voor de bespreking van het betrokken punt van de agenda wordt aangevat. Het lid van wie de wraking wordt voorgesteld, deelt onmiddellijk mee of hij ermee instemt of doet zijn bezwaren tegen het voorstel kennen. Over het voorstel wordt, zo nodig, bij gewone meerderheid beslist bij geheime stemming.
-
HOOFDSTUK VIII. - Slotbepalingen
-
Art.52. Het reglement van orde van de algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media van 15 september 2006 en het reglement van orde de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen van de Vlaamse Regulator voor de Media van 2 oktober 2006 worden opgeheven.
-
Art. 53. Dit reglement treedt in werking de tiende dag na de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.
Aldus vastgesteld te Brussel, op 18 mei 2009.
Voorzitter van de algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media,
E. BREWAEYS
Griffier van de algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media,
D. PEEREMAN
Voorzitter van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen van de Vlaamse Regulator voor de Media,
J. KAMOEN
Griffier van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen van de Vlaamse Regulator voor de Media,
Mevr. M. VAN LOKEREN
Aldus vastgesteld te Brussel, op 18 mei 2009.
Voorzitter van de algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media,
E. BREWAEYS
Griffier van de algemene kamer van de Vlaamse Regulator voor de Media,
D. PEEREMAN
Voorzitter van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen van de Vlaamse Regulator voor de Media,
J. KAMOEN
Griffier van de kamer voor onpartijdigheid en bescherming van minderjarigen van de Vlaamse Regulator voor de Media,
Mevr. M. VAN LOKEREN
-