Comparaison NL / FR

| Word Word (citation)

Nederlands (NL)

Français (FR)

Titre
11 JANUARI 2008. - Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap.
Titre
11 JANVIER 2008. - Arrêté du Gouvernement flamand modifiant l'arrêté du Gouvernement flamand du 25 mars 1997 portant exécution du décret du 24 juillet 1996 réglant l'agrément des institutions de médiation de dettes dans la Communauté flamande (TRADUCTION).
Informations sur le document
Info du document
Table des matières
Table des matières
Tekst (6)
Texte (5)
Artikel 1. In hoofdstuk II van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 31 maart 2006 en 24 november 2006, wordt een afdeling 2bis, bestaande uit artikel 7bis, ingevoegd, die luidt als volgt :
  " Afdeling 2bis. - Jaarverslag en registratie.
  Art. 7bis. § 1. Jaarlijks uiterlijk op 31 maart bezorgt de erkende instelling voor schuldbemiddeling haar jaarverslag van het voorafgaande jaar aan de administratie. Dat jaarverslag bevat :
  1° de gegevens van de jaarlijkse basisregistratie;
  2° een beschrijving van de werking van de instelling;
  3° een beschrijving van het cliënteel van de instelling;
  4° nieuwe tendensen betreffende de schuldenproblematiek die opgevallen zijn en beleidssignalen die men daaruit kan afleiden.
  § 2. Het model van de gestandaardiseerde registratie, vermeld in artikel 9, § 2, van het decreet, bestaat uit twee elementen :
  1° een jaarlijkse basisregistratie;
  2° een uitgebreide registratie.
  § 3. De jaarlijkse basisregistratie bevat het aantal dossiers budget- en schuldhulpverlening, verdeeld naar de verschillende vormen die bij de erkende instelling voor schuldbemiddeling per kalenderjaar in behandeling zijn. Het model van de jaarlijkse basisregistratie wordt als bijlage II bij dit besluit gevoegd.
  § 4. De uitgebreide registratie omvat een gestandaardiseerde vragenlijst die per dossier peilt naar volgende items :
  1° sociaaldemografische gegevens van de aanvrager of het gezin;
  2° sociaaleconomische gegevens van de aanvrager of het gezin;
  3° schuldenlast van de aanvrager;
  4° dienstverlening aan de aanvrager of het gezin.
  De uitgebreide registratie gebeurt in 2008 en 2009 en vervolgens tweejaarlijks.
  Het aantal uitgebreid te registreren dossiers per erkende instelling voor schuldbemiddeling wordt bepaald door een steekproef op basis van de jaarlijkse basisregistratie. De administratie deelt uiterlijk op 30 april het aantal uitgebreid te registreren dossiers mee aan de instelling. De instelling registreert de dossiers uiterlijk op 15 juli via een onlineapplicatie die door de administratie ter beschikking wordt gesteld. De vragenlijst die gebruikt wordt in die applicatie, wordt als bijlage III bij dit besluit gevoegd. "
Article 1. Il est inséré dans le chapitre II de l'arrêté du Gouvernement flamand du 25 mars 1997 portant exécution du décret du 24 juillet 1996 réglant l'agrément des institutions de médiation de dettes dans la Communauté flamande, modifié par l'arrêté du Gouvernement flamand des 31 mars 2006 et 24 novembre 2006, une section 2bis, comprenant l'article 7bis, ainsi rédigé :
  " Section 2bis. - Rapport annuel et enregistrement.
  Art. 7bis. § 1er. Chaque année au plus tard le 31 mai, l'institution de médiation de dettes transmet son rapport annuel de l'année précédente à l'administration. Ce rapport annuel comprend :
  1° les données de l'enregistrement de base annuel;
  2° une description du fonctionnement de l'institution;
  3° une description de la clientèle de l'institution;
  4° de nouvelles tendances frappantes dans la problématique de l'endettement, et les signaux politiques qui s'en dégagent.
  § 2. Le modèle de l'enregistrement standardisé, visé à l'article 9, § 2, du décret, se compose de deux éléments :
  1° un enregistrement annuel de base;
  2° un enregistrement étendu.
  § 3. L'enregistrement annuel de base comprend le nombre de dossiers d'aide à la gestion du budget et des dettes, répartis selon les différentes formes traitées par l'institution de médiation de dettes agréée par année calendrier. Le modèle de l'enregistrement de base annuel est joint en annexe II au présent arrêté.
  § 4. L'enregistrement étendu comprend un questionnaire standardisé sondant, par dossier, les éléments suivants :
  1° informations sociodémographiques du demandeur ou de la famille;
  2° informations socio-économiques du demandeur ou de la famille;
  3° endettement du demandeur;
  4° prestation de services au demandeur ou à la famille.
  L'enregistrement étendu se fait en 2008 et 2009, et ensuite tous les deux ans.
  Le nombre de dossiers à soumettre à l'enregistrement étendu par institution de médiation de dettes est déterminé par sondage sur la base de l'enregistrement de base annuel. L'administration communique à l'institution, au plus tard le 30 avril, le nombre de dossiers à soumettre à l'enregistrement étendu. L'institution enregistre les dossiers au plus tard le 15 juillet par une application en ligne mise à sa disposition par l'administration. Le questionnaire utilisé dans cette application est joint en annexe au présent arrêté. "
Art.2. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2008.
Art.2. Le présent arrêté produit ses effets le 1er janvier 2008.
Art.3. De Vlaamse minister, bevoegd voor de Bijstand aan Personen, is belast met de uitvoering van dit besluit.
  Brussel, 11 januari 2008.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
  S. VANACKERE
Art.3. Le Ministre flamand ayant l'Assistance aux Personnes dans ses attributions est chargé de l'exécution du présent arrêté.
  Bruxelles, le 11 janvier 2008.
  Le Ministre-Président du Gouvernement flamand,
  K. PEETERS
  Le Ministre flamand du Bien-être, de la Santé publique et de la Famille,
  S. VANACKERE
BIJLAGEN.
ANNEXES
Art. N1. Bijlage 1. Bijlage II . - Formulier : Jaarlijkse basisregistratie voor de diensten Schuldbemiddeling.
  (Formulier niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 20-03-2008, p. 16061).
  Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2008 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap.
  Brussel, 11 januari 2008.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
  S. VANACKERE
Art. N. (Annexes non traduites. Voir original néerlandais).
Art. N2. Bijlage 2. Bijlage III. - Formulier : Uitgebreide registratie - statistische vragenlijst voor de diensten Schuldbemiddeling.
  (Formulier niet opgenomen om technische redenen. Zie B.S. 20-03-2008, p. 16062-16067).
  Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Vlaamse Regering van 11 januari 2008 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap.
  Brussel, 11 januari 2008.
  De minister-president van de Vlaamse Regering,
  K. PEETERS
  De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
  S. VANACKERE.
-