Artikel 1. In de enige bijlage bij het ministerieel besluit van 6 januari 2006 houdende de goedkeuring van de handleiding zorgverzekering, gewijzigd bij het ministerieel besluit van 22 juni 2006, wordt een punt 38bis ingevoegd, dat luidt als volgt :
" 38bis. De bijdragen van een persoon die vrijwillig bij een zorgkas kan aansluiten, worden door de zorgkas enkel terugbetaald als aan de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de persoon toont aan dat hij op het moment van de betaling van de bijdragen niet geïnformeerd is over het feit dat de aansluiting vrijwillig is;
2° de terugbetaling gebeurt op schriftelijk verzoek van de persoon.
Nederlands (NL)
Français (FR)
Titre
19 MAART 2007. - Ministerieel besluit houdende wijziging van de enige bijlage bij het ministerieel besluit van 6 januari 2006 houdende de goedkeuring van de handleiding zorgverzekering.
Titre
19 MARS 2007. - Arrêté ministériel modifiant l'annexe unique de l'arrêté ministériel du 6 janvier 2006 portant approbation du manuel de l'assurance soins (TRADUCTION).
Informations sur le document
Numac: 2007035464
Datum: 2007-03-19
Info du document
Numac: 2007035464
Date: 2007-03-19
Table des matières
Table des matières
Tekst (20)
Texte (1)
Article M. Pour le texte, voir version néerlandaise.
Art.2. In punt 39 van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit wordt het derde bolletje vervangen door wat volgt :
" - Een persoon kan geen aanvraag voor tenlasteneming indienen als hij niet alle ledenbijdragen van voorgaande jaren betaald heeft. Wanneer een dergelijke persoon een aanvraag voor tenlasteneming wil indienen, vraagt de zorgkas de verschuldigde bijdragen op en wijst ze deze bijdragen na betaling toe aan de opgevraagde jaren. In voorkomend geval kan de zorgkas de verschuldigde bijdragen in het kader van de administratieve geldboete innen. Als een aanvraagformulier wordt ingediend en al de ledenbijdragen van voorgaande jaren na het indienen van deze aanvraag alsnog worden betaald, dan geldt de betaaldatum als aanvraagdatum. "
" - Een persoon kan geen aanvraag voor tenlasteneming indienen als hij niet alle ledenbijdragen van voorgaande jaren betaald heeft. Wanneer een dergelijke persoon een aanvraag voor tenlasteneming wil indienen, vraagt de zorgkas de verschuldigde bijdragen op en wijst ze deze bijdragen na betaling toe aan de opgevraagde jaren. In voorkomend geval kan de zorgkas de verschuldigde bijdragen in het kader van de administratieve geldboete innen. Als een aanvraagformulier wordt ingediend en al de ledenbijdragen van voorgaande jaren na het indienen van deze aanvraag alsnog worden betaald, dan geldt de betaaldatum als aanvraagdatum. "
-
Art.3. In punt 39bis van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit van 6 januari 2006 wordt § 5, 10°, vervangen door wat volgt :
" 10° als er tijdens het jaar waarvoor de bijdrage verschuldigd is, uiterlijk 30 april een aanvraag voor tenlasteneming of een positieve beslissing voor tenlasteneming is, en de bijdrage wordt betaald vóór 31 december van dat jaar;
" 10° als er tijdens het jaar waarvoor de bijdrage verschuldigd is, uiterlijk 30 april een aanvraag voor tenlasteneming of een positieve beslissing voor tenlasteneming is, en de bijdrage wordt betaald vóór 31 december van dat jaar;
-
Art.4. In punt 39quater, lid 1, van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit van 6 januari 2006 worden de woorden " een maand " vervangen door de woorden " twee maanden ".
-
Art.5. In de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit worden de punten 39septies, 39octies en 39novies ingevoegd, die luiden als volgt :
" 39septies. In het kader van de regularisatiemogelijkheid wordt de niet betaling van de bijdragen, de gedeeltelijke betaling van de bijdragen of de laattijdige betaling van de bijdragen in de hieronder vermelde situaties niet in aanmerking genomen voor het opleggen van een schorsing of wachttijd :
1° de regularisatiebijdragen staan uiterlijk 10 mei 2006 op de rekening van de zorgkas;
2° als bij een verandering van zorgkas op 1 januari 2006 de regularisatiebijdragen uiterlijk 31 december 2006 op de rekening van de zorgkas staan.
39octies. Bij verhuis van Brussel naar Vlaanderen vallen de wachttijd en de termijn van ononderbroken aansluiting alvorens een aanvraag in te dienen weg. Overige sancties blijven behouden.
39novies. Wanneer een tijdig en volledig betaalde bijdrage voor een jaar aan de aangeslotene terugbetaald wordt, leidt dit niet tot het alsnog opleggen van een sanctie voor het jaar in kwestie. "
" 39septies. In het kader van de regularisatiemogelijkheid wordt de niet betaling van de bijdragen, de gedeeltelijke betaling van de bijdragen of de laattijdige betaling van de bijdragen in de hieronder vermelde situaties niet in aanmerking genomen voor het opleggen van een schorsing of wachttijd :
1° de regularisatiebijdragen staan uiterlijk 10 mei 2006 op de rekening van de zorgkas;
2° als bij een verandering van zorgkas op 1 januari 2006 de regularisatiebijdragen uiterlijk 31 december 2006 op de rekening van de zorgkas staan.
39octies. Bij verhuis van Brussel naar Vlaanderen vallen de wachttijd en de termijn van ononderbroken aansluiting alvorens een aanvraag in te dienen weg. Overige sancties blijven behouden.
39novies. Wanneer een tijdig en volledig betaalde bijdrage voor een jaar aan de aangeslotene terugbetaald wordt, leidt dit niet tot het alsnog opleggen van een sanctie voor het jaar in kwestie. "
-
Art. 6. Punt 41 van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit wordt vervangen door wat volgt :
" 41. Bij een verandering van zorgkas wordt de volgende procedure gevolgd :
- Een persoon verandert van een mutualistische zorgkas naar een andere mutualistische zorgkas via het mutatieformulier van de ziekteverzekering als aan de volgende voorwaarden is voldaan :
- de persoon heeft niet voor 5 december, voorafgaand aan het jaar waarin hij van zorgkas verandert, een ondertekend mutatieformulier aan een niet-mutualistische zorgkas bezorgd.
- de persoon is geen lid van een niet-mutualistische zorgkas.
In de andere gevallen verandert een persoon van zorgkas door aan de nieuwe zorgkas het ondertekend mutatieformulier te bezorgen ten laatste op 5 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin hij van zorgkas verandert.
- De nieuwe zorgkas kan een eerste keer voor 20 oktober en een tweede keer in de periode van 25 november tot en met 6 december een tekstbestand via mail aan het Vlaams Zorgfonds bezorgen dat per record volgende velden omvat.
" 41. Bij een verandering van zorgkas wordt de volgende procedure gevolgd :
- Een persoon verandert van een mutualistische zorgkas naar een andere mutualistische zorgkas via het mutatieformulier van de ziekteverzekering als aan de volgende voorwaarden is voldaan :
- de persoon heeft niet voor 5 december, voorafgaand aan het jaar waarin hij van zorgkas verandert, een ondertekend mutatieformulier aan een niet-mutualistische zorgkas bezorgd.
- de persoon is geen lid van een niet-mutualistische zorgkas.
In de andere gevallen verandert een persoon van zorgkas door aan de nieuwe zorgkas het ondertekend mutatieformulier te bezorgen ten laatste op 5 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin hij van zorgkas verandert.
- De nieuwe zorgkas kan een eerste keer voor 20 oktober en een tweede keer in de periode van 25 november tot en met 6 december een tekstbestand via mail aan het Vlaams Zorgfonds bezorgen dat per record volgende velden omvat.
-
Naam Veld- Opmerkingen
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
-
Dit bestand bevat alle via het mutatieformulier van de zorgverzekering aangevraagde mutaties en alle door mutualistische zorgkassen aan te vragen mutaties op basis van verandering van ziekenfonds.
- In voorkomend geval levert het Vlaams Zorgfonds dit tekstbestand via mail ten laatste op 10 december terug aan de nieuwe zorgkas aangevuld met de code van de afstaande zorgkas.
- In voorkomend geval levert het Vlaams Zorgfonds dit tekstbestand via mail ten laatste op 10 december terug aan de nieuwe zorgkas aangevuld met de code van de afstaande zorgkas.
-
Naam Veld- Opmerkingen
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
code-afstaande-zorgkas (volgens 3
Zorgfonds)
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
code-afstaande-zorgkas (volgens 3
Zorgfonds)
-
- Het Vlaams Zorgfonds bezorgt ten laatste op 10 december eveneens aan de vijf mutualistische zorgkassen een bestand van de personen die van een mutualistische zorgkas naar een niet-mutualistische zorgkas veranderen.
- De nieuwe zorgkas levert via mail ten laatste op 15 december aan de hoofdzetel van de afstaande zorgkas één tekstbestand (meerdere bestanden en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen).
- De nieuwe zorgkas levert via mail ten laatste op 15 december aan de hoofdzetel van de afstaande zorgkas één tekstbestand (meerdere bestanden en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen).
-
Naam Veld- Opmerkingen
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
code-afstaande-zorgkas (volgens 3
Zorgfonds)
afdeling-nieuwe-zorgkas 3
inschrijvingsnummer- 15 facultatief
nieuwe-zorgkas
naam 48
voornaam 48
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
code-afstaande-zorgkas (volgens 3
Zorgfonds)
afdeling-nieuwe-zorgkas 3
inschrijvingsnummer- 15 facultatief
nieuwe-zorgkas
naam 48
voornaam 48
-
- De nieuwe zorgkas stuurt ten laatste op 20 december en aangetekend de originele mutatieformulieren van de personen die niet van een mutualistische zorgkas naar een mutualistische zorgkas veranderen, in één zending naar de hoofdzetel van de afstaande zorgkas (meerdere zendingen en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen). Deze formulieren mogen ook via koerier tegen afgiftebewijs bezorgd worden met dien verstande dat de koerier het pakket ten laatste op 20 december aflevert.
- De afstaande zorgkas vult het tekstbestand aan met de noodzakelijke gegevens en stuurt ten laatste op 15 januari het aangevulde bestand via mail en waar nodig het papieren dossier per post naar de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. (meerdere bestanden en zendingen en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen).
aangeslotene
Als het enkel de mutatie van een aangeslotene betreft, wordt via mail samen met de A-string een tekstbestand met de volgende elementen geleverd :
Bij weigering van een mutatie door de afstaande zorgkas worden enkel de velden tot en met het veld afdeling-afstaande-zorgkas' ingevuld :
Hieronder vindt u een tabel met een beschrijving van het vaste gedeelte.
- De afstaande zorgkas vult het tekstbestand aan met de noodzakelijke gegevens en stuurt ten laatste op 15 januari het aangevulde bestand via mail en waar nodig het papieren dossier per post naar de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. (meerdere bestanden en zendingen en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen).
aangeslotene
Als het enkel de mutatie van een aangeslotene betreft, wordt via mail samen met de A-string een tekstbestand met de volgende elementen geleverd :
Bij weigering van een mutatie door de afstaande zorgkas worden enkel de velden tot en met het veld afdeling-afstaande-zorgkas' ingevuld :
Hieronder vindt u een tabel met een beschrijving van het vaste gedeelte.
-
Naam Veld- Opmerkingen
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
code-afstaande-zorgkas (volgens 3
Zorgfonds)
afdeling-nieuwe-zorgkas 3
inschrijvingsnummer- 15 facultatief
nieuwe-zorgkas
Naam 48
Voornaam 48
straat-woonplaats 32
nummer-woonplaats 9
bus-woonplaats 5
NIS-code-woonplaats 5
postcode-woonplaats 5
gemeente-woonplaats 40
straat-verblijfplaats 32 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
nummer-verblijfplaats 9 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
bus-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
NIS-code-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
postcode-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
gemeente-verblijfplaats 40 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
geboortedatum 8 DDMMYYYY
Geslacht 1 M/V
Nationaliteit 3 Landcode (KSZ)
Weigering/acceptatie mutatie 2 01 mutatie aanvaard - dossier
afgesloten
02 rijksregisternummer foutief
of blanco
03 laattijdige aanvraag mutatie
04 MOB-wetgeving geen lid in
verplichte ziekteverzekering
05 mutatie-aanvraag op zelfde
datum bij meerdere zorgkassen
06 geen lid bij ons, foutieve
zorgkas
07 ondertussen overleden
08 ontbreken handtekening
09 betwisting handtekening
10 tegentekening door muterende
11 mutatieformulier ontbreekt
12 ambtshalve, nooit betaald
(Vlaamse Zorgkas)
13 weigering mutatie in
verplichte ziekteverzekering
14 mag niet aansluiten bij
zorgverzekering (Europa, niet
ingeschreven in rijksregister,
enz.)
15 datum aanvraag door lid
ontbreekt op mutatieformulier
code-afstaande-zorgkas 3
afdeling-afstaande-zorgkas 3
inschrijvingsnummer- 15
afstaande-zorgkas
opgelegde schorsing en wachttijd 3 totaal aantal maanden opgelegde
schorsing
resterende schorsing en 3 aantal maanden resterende
wachttijd schorsing op einde december
Brussel-datum-start 8 DDMMYYYY, dit is datum start
laatste ononderbroken
aansluiting
Brussel-aantal-jaren-termijn van 2 dit is 00, 01, 03, 05 of 10 jaar
ononderbroken aansluiting
dossier-zorgbehoevendheid 1 J/N
totaal-nog-verschuldigde- 5
bijdragen
lengte
- - -
rijksregisternummer 11
code-nieuwe-zorgkas 3
code-afstaande-zorgkas (volgens 3
Zorgfonds)
afdeling-nieuwe-zorgkas 3
inschrijvingsnummer- 15 facultatief
nieuwe-zorgkas
Naam 48
Voornaam 48
straat-woonplaats 32
nummer-woonplaats 9
bus-woonplaats 5
NIS-code-woonplaats 5
postcode-woonplaats 5
gemeente-woonplaats 40
straat-verblijfplaats 32 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
nummer-verblijfplaats 9 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
bus-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
NIS-code-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
postcode-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
gemeente-verblijfplaats 40 indien idem met 'woonplaats'
hoeft dit veld niet ingevuld te
worden (blanco's)
geboortedatum 8 DDMMYYYY
Geslacht 1 M/V
Nationaliteit 3 Landcode (KSZ)
Weigering/acceptatie mutatie 2 01 mutatie aanvaard - dossier
afgesloten
02 rijksregisternummer foutief
of blanco
03 laattijdige aanvraag mutatie
04 MOB-wetgeving geen lid in
verplichte ziekteverzekering
05 mutatie-aanvraag op zelfde
datum bij meerdere zorgkassen
06 geen lid bij ons, foutieve
zorgkas
07 ondertussen overleden
08 ontbreken handtekening
09 betwisting handtekening
10 tegentekening door muterende
11 mutatieformulier ontbreekt
12 ambtshalve, nooit betaald
(Vlaamse Zorgkas)
13 weigering mutatie in
verplichte ziekteverzekering
14 mag niet aansluiten bij
zorgverzekering (Europa, niet
ingeschreven in rijksregister,
enz.)
15 datum aanvraag door lid
ontbreekt op mutatieformulier
code-afstaande-zorgkas 3
afdeling-afstaande-zorgkas 3
inschrijvingsnummer- 15
afstaande-zorgkas
opgelegde schorsing en wachttijd 3 totaal aantal maanden opgelegde
schorsing
resterende schorsing en 3 aantal maanden resterende
wachttijd schorsing op einde december
Brussel-datum-start 8 DDMMYYYY, dit is datum start
laatste ononderbroken
aansluiting
Brussel-aantal-jaren-termijn van 2 dit is 00, 01, 03, 05 of 10 jaar
ononderbroken aansluiting
dossier-zorgbehoevendheid 1 J/N
totaal-nog-verschuldigde- 5
bijdragen
-
Hieronder vindt u een tabel waar de informatie wordt opgenomen voor elk jaar dat niet of niet volledig betaald werd.
-
Referentieperiode YYYY 4 Numeriek
- - -
Openstaand bedrag YYYY 5 numeriek, uitgedrukt in eurocent
Bijvoorbeeld : 02500
Code opvrager 1 numeriek :
1 : dit bedrag moet door de
zorgkas opgevraagd worden
2 : dit bedrag moet door het
Zorgfonds opgevraagd worden
- - -
Openstaand bedrag YYYY 5 numeriek, uitgedrukt in eurocent
Bijvoorbeeld : 02500
Code opvrager 1 numeriek :
1 : dit bedrag moet door de
zorgkas opgevraagd worden
2 : dit bedrag moet door het
Zorgfonds opgevraagd worden
-
Jaren waarvoor de bijdrage laattijdig maar volledig betaald is moeten niet in de mutatie-string opgenomen worden.
Technische voorwaarden van de bestanden
° het gaat om tekstbestanden;
° er wordt steeds gewerkt met een vaste veldlengte;
° er wordt steeds links uitgelijnd;
° (deels) lege velden worden opgevuld met blanco's.
zorgbehoevende
Als de mutatie een persoon betreft met een lopend dossier of een persoon voor wie in het laatste kalenderjaar voor de mutatie een positieve of negatieve beslissing genomen is, worden bovendien de volgende gegevens in een papieren dossier bezorgd (wat niet van toepassing is, kan uiteraard weggelaten worden) :
Het volstaat de gegevens met betrekking tot de laatst genomen beslissing door de afstaande zorgkas aan de nieuwe zorgkas te bezorgen. De gegevens met betrekking tot eerdere beslissingen dienen niet bezorgd te worden.
Volgende elementen dienen uit het papieren dossier gehaald te kunnen worden :
Technische voorwaarden van de bestanden
° het gaat om tekstbestanden;
° er wordt steeds gewerkt met een vaste veldlengte;
° er wordt steeds links uitgelijnd;
° (deels) lege velden worden opgevuld met blanco's.
zorgbehoevende
Als de mutatie een persoon betreft met een lopend dossier of een persoon voor wie in het laatste kalenderjaar voor de mutatie een positieve of negatieve beslissing genomen is, worden bovendien de volgende gegevens in een papieren dossier bezorgd (wat niet van toepassing is, kan uiteraard weggelaten worden) :
Het volstaat de gegevens met betrekking tot de laatst genomen beslissing door de afstaande zorgkas aan de nieuwe zorgkas te bezorgen. De gegevens met betrekking tot eerdere beslissingen dienen niet bezorgd te worden.
Volgende elementen dienen uit het papieren dossier gehaald te kunnen worden :
-
Naam Opmerkingen
- -
GKB nummer indicatiesteller cfr. maatregelen ter inperking van
shoppinggedrag
datum indicatiestelling cfr. maatregelen ter inperking van
shoppinggedrag
score indicatiestelling
Code aanvraag, herziening of cfr. B-string
verlenging
datum van de aanvraag, herziening of cfr. B-string
verlenging
code indicatiesteller of attest bij cfr. B-string
aanvraag, herziening of verlenging
resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string
bij aanvraag, herziening of
verlenging
code bijkomend onderzoek cfr. B-string
datum van indicatiestelling bijkomend cfr. B-string
onderzoek
resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string
bij bijkomend onderzoek
code beslissing cfr. B-string
datum van de beslissing cfr. B-string
datum laatste wijziging zorgvorm cfr. B-string
code zorgvorm cfr. B-string
code beslissing na controle cfr. B-string
resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string
bij controle
datum van de beslissing na controle cfr. B-string
einddatum uitvoering tenlastenemingen cfr. B-string
PAB Vlaams Fonds nodig om te weten of mag uitbetaald
worden of niet
erkenningsnummer van de residentiele nodig om correct de uitbetaling te
voorziening waarin de persoon kunnen doen voor personen met
verblijft residentiele zorg en om desnoods
hernieuwde aanvragen t.g.v. verhuis
naar een andere residentie correct
te kunnen verwerken
ingangsdatum van verblijf in een nodig omdat voor periodes van
voltijds regime in een door het verblijf in een voltijds regime de
Vlaams Fonds erkende residentiele tenlasteneming moet opgeschort
voorziening worden.
- -
GKB nummer indicatiesteller cfr. maatregelen ter inperking van
shoppinggedrag
datum indicatiestelling cfr. maatregelen ter inperking van
shoppinggedrag
score indicatiestelling
Code aanvraag, herziening of cfr. B-string
verlenging
datum van de aanvraag, herziening of cfr. B-string
verlenging
code indicatiesteller of attest bij cfr. B-string
aanvraag, herziening of verlenging
resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string
bij aanvraag, herziening of
verlenging
code bijkomend onderzoek cfr. B-string
datum van indicatiestelling bijkomend cfr. B-string
onderzoek
resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string
bij bijkomend onderzoek
code beslissing cfr. B-string
datum van de beslissing cfr. B-string
datum laatste wijziging zorgvorm cfr. B-string
code zorgvorm cfr. B-string
code beslissing na controle cfr. B-string
resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string
bij controle
datum van de beslissing na controle cfr. B-string
einddatum uitvoering tenlastenemingen cfr. B-string
PAB Vlaams Fonds nodig om te weten of mag uitbetaald
worden of niet
erkenningsnummer van de residentiele nodig om correct de uitbetaling te
voorziening waarin de persoon kunnen doen voor personen met
verblijft residentiele zorg en om desnoods
hernieuwde aanvragen t.g.v. verhuis
naar een andere residentie correct
te kunnen verwerken
ingangsdatum van verblijf in een nodig omdat voor periodes van
voltijds regime in een door het verblijf in een voltijds regime de
Vlaams Fonds erkende residentiele tenlasteneming moet opgeschort
voorziening worden.
-
Identificatiegegevens vertegenwoordiger :
-
naam
voornaam
straat woonplaats
nummer woonplaats
bus woonplaats
postcode woonplaats
gemeente woonplaats
telefoonnummer
statuut vertegenwoordiger wettelijke
vertegenwoordiger-echtgeno(o)t(e) -
zus-broer-(groot)ouder-
(klein)kind-met volmacht
voornaam
straat woonplaats
nummer woonplaats
bus woonplaats
postcode woonplaats
gemeente woonplaats
telefoonnummer
statuut vertegenwoordiger wettelijke
vertegenwoordiger-echtgeno(o)t(e) -
zus-broer-(groot)ouder-
(klein)kind-met volmacht
-
Identificatiegegevens mantelzorger(s) :
-
rijksregisternummer zorgbehoevende
naam
voornaam
straat woonplaats
nummer woonplaats
bus woonplaats
postcode woonplaats
gemeente woonplaats
telefoonnummer
relatie mantelzorger echtgeno(o)t(e) - partner - moeder -
vader - zus - broer - dochter -
zoon - buur - andere
naam
voornaam
straat woonplaats
nummer woonplaats
bus woonplaats
postcode woonplaats
gemeente woonplaats
telefoonnummer
relatie mantelzorger echtgeno(o)t(e) - partner - moeder -
vader - zus - broer - dochter -
zoon - buur - andere
-
° In de periode van 15 december tot 15 januari wordt,bij de personen die niet van een mutualistische zorgkas naar een mutualistische zorgkas veranderen, de mogelijkheid van tegentekening voorzien om te garanderen dat de persoon wel degelijk bij de nieuwe zorgkas wenst aan te sluiten. Concreet betekent dit dat de aansluiting bij de nieuwe zorgkas niet doorgaat als :
- de persoon het herroepingsformulier ondertekent waarin verklaard wordt dat hij bij de afstaande zorgkas wenst te blijven;
- de afstaande zorgkas dit formulier aangetekend en ten laatste op 15 januari (postdatum) bezorgt aan de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. "
- de persoon het herroepingsformulier ondertekent waarin verklaard wordt dat hij bij de afstaande zorgkas wenst te blijven;
- de afstaande zorgkas dit formulier aangetekend en ten laatste op 15 januari (postdatum) bezorgt aan de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. "
-
Dit bestand bevat alle via het mutatieformulier van de zorgverzekering aangevraagde mutaties en alle door mutualistische zorgkassen aan te vragen mutaties op basis van verandering van ziekenfonds.
- In voorkomend geval levert het Vlaams Zorgfonds dit tekstbestand via mail ten laatste op 10 december terug aan de nieuwe zorgkas aangevuld met de code van de afstaande zorgkas. Naam Veld- Opmerkingen lengte - - - rijksregisternummer 11 code-nieuwe-zorgkas 3 code-afstaande-zorgkas (volgens 3 Zorgfonds)
- In voorkomend geval levert het Vlaams Zorgfonds dit tekstbestand via mail ten laatste op 10 december terug aan de nieuwe zorgkas aangevuld met de code van de afstaande zorgkas. Naam Veld- Opmerkingen lengte - - - rijksregisternummer 11 code-nieuwe-zorgkas 3 code-afstaande-zorgkas (volgens 3 Zorgfonds)
-
- Het Vlaams Zorgfonds bezorgt ten laatste op 10 december eveneens aan de vijf mutualistische zorgkassen een bestand van de personen die van een mutualistische zorgkas naar een niet-mutualistische zorgkas veranderen.
- De nieuwe zorgkas levert via mail ten laatste op 15 december aan de hoofdzetel van de afstaande zorgkas één tekstbestand (meerdere bestanden en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen). Naam Veld- Opmerkingen lengte - - - rijksregisternummer 11 code-nieuwe-zorgkas 3 code-afstaande-zorgkas (volgens 3 Zorgfonds) afdeling-nieuwe-zorgkas 3 inschrijvingsnummer- 15 facultatief nieuwe-zorgkas naam 48 voornaam 48
- De nieuwe zorgkas levert via mail ten laatste op 15 december aan de hoofdzetel van de afstaande zorgkas één tekstbestand (meerdere bestanden en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen). Naam Veld- Opmerkingen lengte - - - rijksregisternummer 11 code-nieuwe-zorgkas 3 code-afstaande-zorgkas (volgens 3 Zorgfonds) afdeling-nieuwe-zorgkas 3 inschrijvingsnummer- 15 facultatief nieuwe-zorgkas naam 48 voornaam 48
-
- De nieuwe zorgkas stuurt ten laatste op 20 december en aangetekend de originele mutatieformulieren van de personen die niet van een mutualistische zorgkas naar een mutualistische zorgkas veranderen, in één zending naar de hoofdzetel van de afstaande zorgkas (meerdere zendingen en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen). Deze formulieren mogen ook via koerier tegen afgiftebewijs bezorgd worden met dien verstande dat de koerier het pakket ten laatste op 20 december aflevert.
- De afstaande zorgkas vult het tekstbestand aan met de noodzakelijke gegevens en stuurt ten laatste op 15 januari het aangevulde bestand via mail en waar nodig het papieren dossier per post naar de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. (meerdere bestanden en zendingen en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen).
aangeslotene
Als het enkel de mutatie van een aangeslotene betreft, wordt via mail samen met de A-string een tekstbestand met de volgende elementen geleverd :
Bij weigering van een mutatie door de afstaande zorgkas worden enkel de velden tot en met het veld afdeling-afstaande-zorgkas' ingevuld :
Hieronder vindt u een tabel met een beschrijving van het vaste gedeelte. Naam Veld- Opmerkingen lengte - - - rijksregisternummer 11 code-nieuwe-zorgkas 3 code-afstaande-zorgkas (volgens 3 Zorgfonds) afdeling-nieuwe-zorgkas 3 inschrijvingsnummer- 15 facultatief nieuwe-zorgkas Naam 48 Voornaam 48 straat-woonplaats 32 nummer-woonplaats 9 bus-woonplaats 5 NIS-code-woonplaats 5 postcode-woonplaats 5 gemeente-woonplaats 40 straat-verblijfplaats 32 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) nummer-verblijfplaats 9 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) bus-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) NIS-code-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) postcode-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) gemeente-verblijfplaats 40 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) geboortedatum 8 DDMMYYYY Geslacht 1 M/V Nationaliteit 3 Landcode (KSZ) Weigering/acceptatie mutatie 2 01 mutatie aanvaard - dossier afgesloten 02 rijksregisternummer foutief of blanco 03 laattijdige aanvraag mutatie 04 MOB-wetgeving geen lid in verplichte ziekteverzekering 05 mutatie-aanvraag op zelfde datum bij meerdere zorgkassen 06 geen lid bij ons, foutieve zorgkas 07 ondertussen overleden 08 ontbreken handtekening 09 betwisting handtekening 10 tegentekening door muterende 11 mutatieformulier ontbreekt 12 ambtshalve, nooit betaald (Vlaamse Zorgkas) 13 weigering mutatie in verplichte ziekteverzekering 14 mag niet aansluiten bij zorgverzekering (Europa, niet ingeschreven in rijksregister, enz.) 15 datum aanvraag door lid ontbreekt op mutatieformulier code-afstaande-zorgkas 3 afdeling-afstaande-zorgkas 3 inschrijvingsnummer- 15 afstaande-zorgkas opgelegde schorsing en wachttijd 3 totaal aantal maanden opgelegde schorsing resterende schorsing en 3 aantal maanden resterende wachttijd schorsing op einde december Brussel-datum-start 8 DDMMYYYY, dit is datum start laatste ononderbroken aansluiting Brussel-aantal-jaren-termijn van 2 dit is 00, 01, 03, 05 of 10 jaar ononderbroken aansluiting dossier-zorgbehoevendheid 1 J/N totaal-nog-verschuldigde- 5 bijdragen
- De afstaande zorgkas vult het tekstbestand aan met de noodzakelijke gegevens en stuurt ten laatste op 15 januari het aangevulde bestand via mail en waar nodig het papieren dossier per post naar de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. (meerdere bestanden en zendingen en decentraal mag als zorgkassen dit onderling schriftelijk overeenkomen).
aangeslotene
Als het enkel de mutatie van een aangeslotene betreft, wordt via mail samen met de A-string een tekstbestand met de volgende elementen geleverd :
Bij weigering van een mutatie door de afstaande zorgkas worden enkel de velden tot en met het veld afdeling-afstaande-zorgkas' ingevuld :
Hieronder vindt u een tabel met een beschrijving van het vaste gedeelte. Naam Veld- Opmerkingen lengte - - - rijksregisternummer 11 code-nieuwe-zorgkas 3 code-afstaande-zorgkas (volgens 3 Zorgfonds) afdeling-nieuwe-zorgkas 3 inschrijvingsnummer- 15 facultatief nieuwe-zorgkas Naam 48 Voornaam 48 straat-woonplaats 32 nummer-woonplaats 9 bus-woonplaats 5 NIS-code-woonplaats 5 postcode-woonplaats 5 gemeente-woonplaats 40 straat-verblijfplaats 32 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) nummer-verblijfplaats 9 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) bus-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) NIS-code-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) postcode-verblijfplaats 5 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) gemeente-verblijfplaats 40 indien idem met 'woonplaats' hoeft dit veld niet ingevuld te worden (blanco's) geboortedatum 8 DDMMYYYY Geslacht 1 M/V Nationaliteit 3 Landcode (KSZ) Weigering/acceptatie mutatie 2 01 mutatie aanvaard - dossier afgesloten 02 rijksregisternummer foutief of blanco 03 laattijdige aanvraag mutatie 04 MOB-wetgeving geen lid in verplichte ziekteverzekering 05 mutatie-aanvraag op zelfde datum bij meerdere zorgkassen 06 geen lid bij ons, foutieve zorgkas 07 ondertussen overleden 08 ontbreken handtekening 09 betwisting handtekening 10 tegentekening door muterende 11 mutatieformulier ontbreekt 12 ambtshalve, nooit betaald (Vlaamse Zorgkas) 13 weigering mutatie in verplichte ziekteverzekering 14 mag niet aansluiten bij zorgverzekering (Europa, niet ingeschreven in rijksregister, enz.) 15 datum aanvraag door lid ontbreekt op mutatieformulier code-afstaande-zorgkas 3 afdeling-afstaande-zorgkas 3 inschrijvingsnummer- 15 afstaande-zorgkas opgelegde schorsing en wachttijd 3 totaal aantal maanden opgelegde schorsing resterende schorsing en 3 aantal maanden resterende wachttijd schorsing op einde december Brussel-datum-start 8 DDMMYYYY, dit is datum start laatste ononderbroken aansluiting Brussel-aantal-jaren-termijn van 2 dit is 00, 01, 03, 05 of 10 jaar ononderbroken aansluiting dossier-zorgbehoevendheid 1 J/N totaal-nog-verschuldigde- 5 bijdragen
-
Hieronder vindt u een tabel waar de informatie wordt opgenomen voor elk jaar dat niet of niet volledig betaald werd. Referentieperiode YYYY 4 Numeriek - - - Openstaand bedrag YYYY 5 numeriek, uitgedrukt in eurocent Bijvoorbeeld : 02500 Code opvrager 1 numeriek : 1 : dit bedrag moet door de zorgkas opgevraagd worden 2 : dit bedrag moet door het Zorgfonds opgevraagd worden
-
Jaren waarvoor de bijdrage laattijdig maar volledig betaald is moeten niet in de mutatie-string opgenomen worden.
Technische voorwaarden van de bestanden
° het gaat om tekstbestanden;
° er wordt steeds gewerkt met een vaste veldlengte;
° er wordt steeds links uitgelijnd;
° (deels) lege velden worden opgevuld met blanco's.
zorgbehoevende
Als de mutatie een persoon betreft met een lopend dossier of een persoon voor wie in het laatste kalenderjaar voor de mutatie een positieve of negatieve beslissing genomen is, worden bovendien de volgende gegevens in een papieren dossier bezorgd (wat niet van toepassing is, kan uiteraard weggelaten worden) :
Het volstaat de gegevens met betrekking tot de laatst genomen beslissing door de afstaande zorgkas aan de nieuwe zorgkas te bezorgen. De gegevens met betrekking tot eerdere beslissingen dienen niet bezorgd te worden.
Volgende elementen dienen uit het papieren dossier gehaald te kunnen worden : Naam Opmerkingen - - GKB nummer indicatiesteller cfr. maatregelen ter inperking van shoppinggedrag datum indicatiestelling cfr. maatregelen ter inperking van shoppinggedrag score indicatiestelling Code aanvraag, herziening of cfr. B-string verlenging datum van de aanvraag, herziening of cfr. B-string verlenging code indicatiesteller of attest bij cfr. B-string aanvraag, herziening of verlenging resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string bij aanvraag, herziening of verlenging code bijkomend onderzoek cfr. B-string datum van indicatiestelling bijkomend cfr. B-string onderzoek resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string bij bijkomend onderzoek code beslissing cfr. B-string datum van de beslissing cfr. B-string datum laatste wijziging zorgvorm cfr. B-string code zorgvorm cfr. B-string code beslissing na controle cfr. B-string resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string bij controle datum van de beslissing na controle cfr. B-string einddatum uitvoering tenlastenemingen cfr. B-string PAB Vlaams Fonds nodig om te weten of mag uitbetaald worden of niet erkenningsnummer van de residentiele nodig om correct de uitbetaling te voorziening waarin de persoon kunnen doen voor personen met verblijft residentiele zorg en om desnoods hernieuwde aanvragen t.g.v. verhuis naar een andere residentie correct te kunnen verwerken ingangsdatum van verblijf in een nodig omdat voor periodes van voltijds regime in een door het verblijf in een voltijds regime de Vlaams Fonds erkende residentiele tenlasteneming moet opgeschort voorziening worden. Identificatiegegevens vertegenwoordiger : naam voornaam straat woonplaats nummer woonplaats bus woonplaats postcode woonplaats gemeente woonplaats telefoonnummer statuut vertegenwoordiger wettelijke vertegenwoordiger-echtgeno(o)t(e) - zus-broer-(groot)ouder- (klein)kind-met volmacht Identificatiegegevens mantelzorger(s) : rijksregisternummer zorgbehoevende naam voornaam straat woonplaats nummer woonplaats bus woonplaats postcode woonplaats gemeente woonplaats telefoonnummer relatie mantelzorger echtgeno(o)t(e) - partner - moeder - vader - zus - broer - dochter - zoon - buur - andere
Technische voorwaarden van de bestanden
° het gaat om tekstbestanden;
° er wordt steeds gewerkt met een vaste veldlengte;
° er wordt steeds links uitgelijnd;
° (deels) lege velden worden opgevuld met blanco's.
zorgbehoevende
Als de mutatie een persoon betreft met een lopend dossier of een persoon voor wie in het laatste kalenderjaar voor de mutatie een positieve of negatieve beslissing genomen is, worden bovendien de volgende gegevens in een papieren dossier bezorgd (wat niet van toepassing is, kan uiteraard weggelaten worden) :
Het volstaat de gegevens met betrekking tot de laatst genomen beslissing door de afstaande zorgkas aan de nieuwe zorgkas te bezorgen. De gegevens met betrekking tot eerdere beslissingen dienen niet bezorgd te worden.
Volgende elementen dienen uit het papieren dossier gehaald te kunnen worden : Naam Opmerkingen - - GKB nummer indicatiesteller cfr. maatregelen ter inperking van shoppinggedrag datum indicatiestelling cfr. maatregelen ter inperking van shoppinggedrag score indicatiestelling Code aanvraag, herziening of cfr. B-string verlenging datum van de aanvraag, herziening of cfr. B-string verlenging code indicatiesteller of attest bij cfr. B-string aanvraag, herziening of verlenging resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string bij aanvraag, herziening of verlenging code bijkomend onderzoek cfr. B-string datum van indicatiestelling bijkomend cfr. B-string onderzoek resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string bij bijkomend onderzoek code beslissing cfr. B-string datum van de beslissing cfr. B-string datum laatste wijziging zorgvorm cfr. B-string code zorgvorm cfr. B-string code beslissing na controle cfr. B-string resultaat van de indicatiestelling cfr. B-string bij controle datum van de beslissing na controle cfr. B-string einddatum uitvoering tenlastenemingen cfr. B-string PAB Vlaams Fonds nodig om te weten of mag uitbetaald worden of niet erkenningsnummer van de residentiele nodig om correct de uitbetaling te voorziening waarin de persoon kunnen doen voor personen met verblijft residentiele zorg en om desnoods hernieuwde aanvragen t.g.v. verhuis naar een andere residentie correct te kunnen verwerken ingangsdatum van verblijf in een nodig omdat voor periodes van voltijds regime in een door het verblijf in een voltijds regime de Vlaams Fonds erkende residentiele tenlasteneming moet opgeschort voorziening worden. Identificatiegegevens vertegenwoordiger : naam voornaam straat woonplaats nummer woonplaats bus woonplaats postcode woonplaats gemeente woonplaats telefoonnummer statuut vertegenwoordiger wettelijke vertegenwoordiger-echtgeno(o)t(e) - zus-broer-(groot)ouder- (klein)kind-met volmacht Identificatiegegevens mantelzorger(s) : rijksregisternummer zorgbehoevende naam voornaam straat woonplaats nummer woonplaats bus woonplaats postcode woonplaats gemeente woonplaats telefoonnummer relatie mantelzorger echtgeno(o)t(e) - partner - moeder - vader - zus - broer - dochter - zoon - buur - andere
-
° In de periode van 15 december tot 15 januari wordt,bij de personen die niet van een mutualistische zorgkas naar een mutualistische zorgkas veranderen, de mogelijkheid van tegentekening voorzien om te garanderen dat de persoon wel degelijk bij de nieuwe zorgkas wenst aan te sluiten. Concreet betekent dit dat de aansluiting bij de nieuwe zorgkas niet doorgaat als :
- de persoon het herroepingsformulier ondertekent waarin verklaard wordt dat hij bij de afstaande zorgkas wenst te blijven;
- de afstaande zorgkas dit formulier aangetekend en ten laatste op 15 januari (postdatum) bezorgt aan de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. "
- de persoon het herroepingsformulier ondertekent waarin verklaard wordt dat hij bij de afstaande zorgkas wenst te blijven;
- de afstaande zorgkas dit formulier aangetekend en ten laatste op 15 januari (postdatum) bezorgt aan de hoofdzetel van de nieuwe zorgkas. "
-
Art. 13. Punt 163 van de enige bijlage bij het zelfde ministerieel besluit wordt vervangen door wat volgt :
" 163. Personen hebben geen recht op de uitvoering van een tenlasteneming voor mantel- en thuiszorg indien ze een beroep doen op het persoonlijk assistentiebudget (PAB). In voorkomend geval worden de tenlastenemingen voor mantel- en thuiszorg opgeschort vanaf de eerste dag van de maand na de start van het PAB tot het einde van de maand waarin het PAB beëindigd wordt. De beslissing kan echter niet worden geweigerd of stopgezet omwille van het feit dat iemand een beroep doet op het persoonlijk assistentiebudget. "
" 163. Personen hebben geen recht op de uitvoering van een tenlasteneming voor mantel- en thuiszorg indien ze een beroep doen op het persoonlijk assistentiebudget (PAB). In voorkomend geval worden de tenlastenemingen voor mantel- en thuiszorg opgeschort vanaf de eerste dag van de maand na de start van het PAB tot het einde van de maand waarin het PAB beëindigd wordt. De beslissing kan echter niet worden geweigerd of stopgezet omwille van het feit dat iemand een beroep doet op het persoonlijk assistentiebudget. "
-
Art.8. In punt 101, punt 2° en punt 3°, van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit worden de woorden " tot het einde van de maand waarin het attest vervalt " vervangen door de woorden " tot het einde van de maand waarin het attest vervalt met een minimum van zes maanden ".
-
Art.9. Punt 129 van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit wordt vervangen door wat volgt :
" 129. De zorgkas beslist over de controle op de tenlasteneming op basis van het resultaat van de controle, uitgevoerd door het controleorgaan. De zorgkas neemt een positieve beslissing bij een BEL-score van 35 of meer punten. De zorgkas neemt een negatieve beslissing bij een BEL-score van minder dan 35 punten, ook als de zorgbehoevende op dat moment nog over een geldig attest op basis van een BEL-profielschaal van de gezinszorg beschikt. Dit attest mag ook niet meer gebruikt worden voor een nieuwe aanvraag. "
" 129. De zorgkas beslist over de controle op de tenlasteneming op basis van het resultaat van de controle, uitgevoerd door het controleorgaan. De zorgkas neemt een positieve beslissing bij een BEL-score van 35 of meer punten. De zorgkas neemt een negatieve beslissing bij een BEL-score van minder dan 35 punten, ook als de zorgbehoevende op dat moment nog over een geldig attest op basis van een BEL-profielschaal van de gezinszorg beschikt. Dit attest mag ook niet meer gebruikt worden voor een nieuwe aanvraag. "
-
Art. 16. In hoofdstuk XIX van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit wordt een punt 186bis ingevoegd dat luidt als volgt :
" 186bis. Mutatieformulieren, inclusief mutatieformulieren van personen die aangesloten waren bij een gestopte zorgkas, blijven beschikbaar tot de dag dat de rijksregisternummers van deze personen niet of niet meer voorkomen in de foutenbestanden met betrekking tot verandering van zorgkas die het Vlaams Zorgfonds aan de zorgkassen bezorgt. Nadien mogen de mutatieformulieren vernietigd worden.
BEL-foto's met betrekking tot de facturatie van indicatiestellingen blijven beschikbaar tot de eerste dag van de maand na de steekproefsgewijze controle ter plaatse door het Vlaams Zorgfonds. Nadien mogen de BEL-foto's, waarvan de gecontroleerde BEL-foto's de steekproef uitgemaakt hebben, vernietigd worden. Indien het om een zorgkas met een gedecentraliseerde werking gaat, mogen enkel de BEL-foto's van de zorgkasafdeling vernietigd worden.
Bewijsstukken voor vrijstelling van bijdrage of het niet opleggen van een teller voor administratieve geldboete, blijven beschikbaar tot en met drie jaar te rekenen vanaf de eerste dag van het jaar na datum van het bewijsstuk. Na deze termijn mogen de bewijsstukken vernietigd worden.
Facturen die als bewijs gelden voor het bieden van zorgverlening in het jaar 2002 blijven beschikbaar tot 1 januari 2007. Nadien mogen ze vernietigd worden. Facturen die als bewijs gelden voor het bieden van zorgverlening in de periode van het jaar 2002 tot en met het jaar 2006 blijven beschikbaar tot 1 januari 2009. Nadien mogen ze vernietigd worden.
De bewaartermijn van kopieën van brieven van terugvordering van tenlastenemingen aan leden bedraagt tien jaar na de eerste dag van het jaar van verzending van de brief. "
" 186bis. Mutatieformulieren, inclusief mutatieformulieren van personen die aangesloten waren bij een gestopte zorgkas, blijven beschikbaar tot de dag dat de rijksregisternummers van deze personen niet of niet meer voorkomen in de foutenbestanden met betrekking tot verandering van zorgkas die het Vlaams Zorgfonds aan de zorgkassen bezorgt. Nadien mogen de mutatieformulieren vernietigd worden.
BEL-foto's met betrekking tot de facturatie van indicatiestellingen blijven beschikbaar tot de eerste dag van de maand na de steekproefsgewijze controle ter plaatse door het Vlaams Zorgfonds. Nadien mogen de BEL-foto's, waarvan de gecontroleerde BEL-foto's de steekproef uitgemaakt hebben, vernietigd worden. Indien het om een zorgkas met een gedecentraliseerde werking gaat, mogen enkel de BEL-foto's van de zorgkasafdeling vernietigd worden.
Bewijsstukken voor vrijstelling van bijdrage of het niet opleggen van een teller voor administratieve geldboete, blijven beschikbaar tot en met drie jaar te rekenen vanaf de eerste dag van het jaar na datum van het bewijsstuk. Na deze termijn mogen de bewijsstukken vernietigd worden.
Facturen die als bewijs gelden voor het bieden van zorgverlening in het jaar 2002 blijven beschikbaar tot 1 januari 2007. Nadien mogen ze vernietigd worden. Facturen die als bewijs gelden voor het bieden van zorgverlening in de periode van het jaar 2002 tot en met het jaar 2006 blijven beschikbaar tot 1 januari 2009. Nadien mogen ze vernietigd worden.
De bewaartermijn van kopieën van brieven van terugvordering van tenlastenemingen aan leden bedraagt tien jaar na de eerste dag van het jaar van verzending van de brief. "
-
Art.11. Punt 145 van de enige bijlage bij hetzelfde ministerieel besluit wordt vervangen door wat volgt :
" 145. De zorgkas betaalt de tenlasteneming voor residentiële zorg via overschrijving op het rekeningnummer van de gebruiker. Als de gebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger er zelf om verzoekt, betaalt de zorgkas in contanten aan de gebruiker. "
" 145. De zorgkas betaalt de tenlasteneming voor residentiële zorg via overschrijving op het rekeningnummer van de gebruiker. Als de gebruiker of zijn wettelijke vertegenwoordiger er zelf om verzoekt, betaalt de zorgkas in contanten aan de gebruiker. "
-
Art. 18. Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2007, met uitzondering van de artikelen 2, 3, 4, 5 en 8, die uitwerking hebben met ingang van 1 mei 2006 en het artikel 10 dat uitwerking heeft met ingang van 1 september 2006.
Brussel, 19 maart 2007.
Mevr. I. VERVOTTE
Brussel, 19 maart 2007.
Mevr. I. VERVOTTE
-
Art.13. Punt 163 van de enige bijlage bij het zelfde ministerieel besluit wordt vervangen door wat volgt :
-
Art. N. Enige bijlage.
Hoofdstuk XX. - Gegevensinzameling.
Afdeling I. Recordtype A : leden
Structuur
header : jaar en maand, zorgkas, type A (YYYYMMXXXA)
code zorgkas :
180 = CM-zorgkas
280 = Neutrale Zorgkas Vlaanderen
380 = Zorgkas van de Socialistische Mutualiteiten
480 = Zorgkas van de liberale ziekenfondsen
580 = Zorgkas van de Onafhankelijke Ziekenfondsen
680 = Vlaamse zorgkas
880 = Zorgkas DKV Belgium
Velden :
1. rijksregisternummer (veldlengte 11, numeriek)
2. Voornaam (veldlengte 50, alfanumeriek, langs rechts opvullen met spaties)
3. Naam (veldlengte 50, alfanumeriek, langs rechts opvullen met spaties)
4. geboortejaar (veldlengte 4, numeriek)
5. geslacht (veldlengte 1, numeriek)
-- 1 : man
-- 2 : vrouw
6. NIS - code van gemeente (veldlengte 5, numeriek)
7. landcode (veldlengte 5, numeriek)
8. werkplaats (veldlengte 1, numeriek)
-- 0 : onbepaald
-- 1 : Vlaams Gewest
-- 2 : Brussels Hoofdstedelijk Gewest
9. code decentraal punt van de zorgkas (veldlengte 3, numeriek)
10. datum aanvang aansluiting YYYYMMDD (veldlengte 8, numeriek)
11. code van aansluiting (veldlengte 2, numeriek)
-- 00 = aansluiting bij opstart zorgverzekering
-- 10 = bereiken leeftijd
-- 20 = indienen aanvraag tenlasteneming (jonger dan 26 jaar)
-- 21 = goedgekeurde aanvraag tenlasteneming (jonger dan 26 jaar, is effectief lid van de zorgkas)
-- 30 = komen wonen in Vlaanderen
-- 40 = komen wonen in Brussel (en aansluiting binnen 6 maanden)
-- 50 = vrijwillige aansluiting in Brussel (na meer dan 6 maanden)
-- 7X = mutatie van andere zorgkas
Hoofdstuk XX. - Gegevensinzameling.
Afdeling I. Recordtype A : leden
Structuur
header : jaar en maand, zorgkas, type A (YYYYMMXXXA)
code zorgkas :
180 = CM-zorgkas
280 = Neutrale Zorgkas Vlaanderen
380 = Zorgkas van de Socialistische Mutualiteiten
480 = Zorgkas van de liberale ziekenfondsen
580 = Zorgkas van de Onafhankelijke Ziekenfondsen
680 = Vlaamse zorgkas
880 = Zorgkas DKV Belgium
Velden :
1. rijksregisternummer (veldlengte 11, numeriek)
2. Voornaam (veldlengte 50, alfanumeriek, langs rechts opvullen met spaties)
3. Naam (veldlengte 50, alfanumeriek, langs rechts opvullen met spaties)
4. geboortejaar (veldlengte 4, numeriek)
5. geslacht (veldlengte 1, numeriek)
-- 1 : man
-- 2 : vrouw
6. NIS - code van gemeente (veldlengte 5, numeriek)
7. landcode (veldlengte 5, numeriek)
8. werkplaats (veldlengte 1, numeriek)
-- 0 : onbepaald
-- 1 : Vlaams Gewest
-- 2 : Brussels Hoofdstedelijk Gewest
9. code decentraal punt van de zorgkas (veldlengte 3, numeriek)
10. datum aanvang aansluiting YYYYMMDD (veldlengte 8, numeriek)
11. code van aansluiting (veldlengte 2, numeriek)
-- 00 = aansluiting bij opstart zorgverzekering
-- 10 = bereiken leeftijd
-- 20 = indienen aanvraag tenlasteneming (jonger dan 26 jaar)
-- 21 = goedgekeurde aanvraag tenlasteneming (jonger dan 26 jaar, is effectief lid van de zorgkas)
-- 30 = komen wonen in Vlaanderen
-- 40 = komen wonen in Brussel (en aansluiting binnen 6 maanden)
-- 50 = vrijwillige aansluiting in Brussel (na meer dan 6 maanden)
-- 7X = mutatie van andere zorgkas
Modifications
71 = CM-zorgkas
---- 72 = Neutrale Zorgkas Vlaanderen
---- 73 = Zorgkas van de Socialistische Mutualiteiten
---- 74 = Zorgkas van de liberale ziekenfondsen
---- 75 = Zorgkas van de Onafhankelijke Ziekenfondsen
---- 76 = Vlaamse zorgkas
---- 77 = Ethias Zorgkas
---- 78 = Zorgkas DKV Belgium
---- 80 = ambtshalve aansluiting
---- 85 = aansluiting van persoon die vrijgesteld was in het kader van de omzendbrieven beroepsactief buitenlands verzekerden, gepensioneerd buitenlands verzekerden, inkomende grensarbeiders en internationale verdragen en overeenkomsten
---- 90 = onbekend
12. datum beëindiging aansluiting YYYYMMDD (veldlengte 8, numeriek)
13. code van beëindiging aansluiting (veldlengte 4, numeriek)
-- 0000 = geen beëindiging aansluiting
-- 1010 = overlijden
-- 1020 = einde van zorgbehoevendheid (jonger dan 26 jaar)
-- 1030 = verlaten van Vlaanderen of Brussel
-- 1050 = vrijwillige stopzetting in Brussel
-- 1060 = schrapping van dubbele aansluiting
-- 107X = mutatie naar andere zorgkas
---- 1071 = CM-zorgkas
---- 1072 = Neutrale Zorgkas Vlaanderen
---- 1073 = Zorgkas van de Socialistische Mutualiteiten
---- 1074 = Zorgkas van de liberale ziekenfondsen
---- 1075 = Zorgkas van de Onafhankelijke Ziekenfondsen
---- 1076 = Vlaamse zorgkas
---- 1078 = Zorgkas DKV Belgium
-- 1080 = overige
-- 1085 = einde aansluiting doordat betrokkene vrijgesteld is in het kader van de omzendbrieven beroepsactief buitenlands verzekerden, gepensioneerd buitenlands verzekerden, inkomende grensarbeiders en internationale verdragen en overeenkomsten
-- 1090 = onbekend
-- 6666 = lid wordt afgestaan aan een andere zorgkas
14. Betaald bedrag tijdens kalenderjaar (veldlengte 5, numeriek)
15. Terugbetaalde bijdragen tijdens kalenderjaar (velden m en n om te doen kloppen met boekhouding, (veldlengte 5, numeriek)
16. aantal maanden schorsing en/of wachttijd (veldlengte 3, numeriek)
17. aantal maanden resterende schorsing en/of wachttijd (veldlengte 3, numeriek)
18. datum betaling bijdrage YYYY (Formaat YYYYMMDD, veldlengte 8, numeriek)
19. Bedrag betaald jaar YYYY (veldlengte 5, numeriek)
20. Nog verschuldigd bedrag YYYY (veldlengte 5, numeriek)
21. Teller administratieve boete YYYY (numeriek 1, is 0 of 1)
22. verhoogde verzekeringstegemoetkoming YYYY (veldlengte 1, numeriek)
-- 0 = voorlopig onbekend
-- 1 = persoon geniet niet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
-- 2 = persoon geniet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
23. datum betaling bijdrage YYYY-1 (Formaat YYYYMMDD, veldlengte 8, numeriek)
24. Bedrag betaald jaar YYYY-1 (veldlengte 5, numeriek)
25. Nog verschuldigd bedrag YYYY-1 (veldlengte 5, numeriek)
26. Teller administratieve boete YYYY-1 (numeriek 1, is 0 of 1)
27. verhoogde verzekeringstegemoetkoming YYYY-1 (veldlengte 1, numeriek)
-- 0 = voorlopig onbekend
-- 1 = persoon geniet niet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
-- 2 = persoon geniet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
28. datum betaling bijdrage YYYY-2 (Formaat YYYYMMDD, veldlengte 8, numeriek)
29. Bedrag betaald jaar YYYY-2 (veldlengte 5, numeriek)
30. Nog verschuldigd bedrag YYYY-2 (veldlengte 5, numeriek)
31. Teller administratieve boete YYYY-2 (numeriek 1, is 0 of 1)
32. verhoogde verzekeringstegemoetkoming YYYY-2 (veldlengte 1, numeriek)
-- 0 = voorlopig onbekend
-- 1 = persoon geniet niet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
-- 2 = persoon geniet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
33. datum betaling bijdrage YYYY-3 (Formaat YYYYMMDD, veldlengte 8, numeriek)
34. Bedrag betaald jaar YYYY-3 (veldlengte 5, numeriek)
35. Nog verschuldigd bedrag YYYY-3 (veldlengte 5, numeriek)
36. Teller administratieve boete YYYY-3 (numeriek 1, is 0 of 1)
37. verhoogde verzekeringstegemoetkoming YYYY-3 (veldlengte 1, numeriek)
-- 0 = voorlopig onbekend
-- 1 = persoon geniet niet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
-- 2 = persoon geniet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
38. datum betaling bijdrage YYYY-4 (Formaat YYYYMMDD, veldlengte 8, numeriek)
39. Bedrag betaald jaar YYYY -4 (veldlengte 5, numeriek)
40. Nog verschuldigd bedrag YYYY-4 (veldlengte 5, numeriek)
41. Teller administratieve boete YYYY-4 (numeriek 1, is 0 of 1)
42. verhoogde verzekeringstegemoetkoming YYYY-4 (veldlengte 1, numeriek)
-- 0 = voorlopig onbekend
-- 1 = persoon geniet niet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
-- 2 = persoon geniet van verhoogde verzekeringstegemoetkoming
Frequentie en volume :
De databankgegevens dienen drie maal per jaar opgemaakt te worden, een keer volgens toestand 30 april YYYY, een keer volgens de toestand 30 juni YYYY en een keer volgens toestand 31 december YYYY. De databankgegevens zijn cumulatief : de gegevens van vorige maanden en jaren dienen eveneens toegevoegd te worden.
Jaarovergang :
De leden die hun aansluiting beëindigen of beëindigd hebben op 31/12/JJJJ-5 mogen niet meer opgenomen worden in het tekstbestand A voor het jaar JJJJ. Afsluitingen op 31/12/JJJJ - i met i = 0, 1, 2, 3, 4 moeten nog steeds opgenomen worden. Personen die afgesloten worden met een code 1010 moeten echter in het bestand van het daaropvolgend jaar niet meer meegedeeld worden.
Indien een aansluiting in het bestand JJJJ, die vroeger nog niet beëindigd werd, moet beëindigd worden met een datum afsluiting < JJJJ -4, dan gebeurt dit in het A-bestand (en dus niet in het correctiebestand). Na het jaar JJJJ wordt betrokken afsluiting niet meer meegedeeld. De eventuele terugbetalingen van bijdragen moet dan als volgt verwerkt worden :
- referentieperioden die vallen in het interval YYYY-4 tot en met YYYY : in het A-bestand zelf.
- alle andere referentieperioden : via correctiebestand
Dummycodes :
- Algemene regel : dummycodes moeten gebruikt worden om de jaren die vallen buiten de aansluiting bij de zorgkas in kwestie op te vullen.
- Voorbeelden :
° Een 26-jarige die voor het eerst moet betalen in YYYY (en dat ook effectief doet) : YYYY-4 tot en met YYYY-1 moeten opgevuld worden met dummycodes.
° Inkomende mutaties. Bij een mutatie vult de inkomende zorgkas de jaren voor aansluiting bij haar op met dummycodes, behalve als er achterstallige bijdragen horende bij die jaren bij de inkomende zorgkas worden betaald. Uiteraard mag de nieuwe zorgkas ook wel correcties uitvoeren voor de voorgaande jaren, net zoals de uitgaande zorgkas dit mag.
- Welke dummycodes moeten er gebruikt worden.
- Indien men voor een bepaalde referentieperiode dummycodes wil invullen, dan doet men dit door alle bij dat jaar horende velden op te vullen met spaties. Hierbij dient uiteraard rekening gehouden te worden met de specifieke veldlengte van elk veld.
- Dummycodes overschrijven nooit eerder doorgegeven gegevens.
Uitleg velden A-bestand :
rijksregisternummer : rijksregisternummer van het betrokken lid. De inkomende grensarbeiders beschikken over een INSZ-nummer. Dit moet dan gebruikt worden
Naam : Naam van betrokken persoon.
Voornaam : De andere voornamen worden niet opgevraagd
geboortejaar : geboortejaar van het betrokken lid
geslacht : geslacht van het lid
Nis - code van de gemeente : NIS - code van de fusiegemeente waar de betrokken persoon laatst in het Vlaams Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest woonachtig was (toestand laatste dag van de opgevraagde periode). Indien betrokkene een inkomende grensarbeider is (woonachtig in het buitenland maar sociaal verzekerd in België en tewerkgesteld in Vlaanderen of Brussel) dan wordt hier " 00000 " ingevuld.
Landcode : land waar betrokkene woonachtig is. Voor België is dit 00150
Werkplaats : moet slechts ingevuld worden voor een inkomende grensarbeider. Dan pas moet er ingevuld worden of betrokken persoon in Vlaanderen of Brussel werkt.
code decentraal punt van de zorgkas : decentraal punt waar betrokken lidmaatschap beheerd wordt
datum aanvang aansluiting : datum van de aansluiting van betrokken lid bij de betrokken zorgkas. De aansluitingsdatum is altijd van de vorm JJJJ0101 (met uitzondering voor 01/10/2001) met JJJJ het eerste jaar dat het betrokken lid aangesloten was bij de zorgkas.
code aansluiting : het type aansluiting waarover het gaat
00 = aansluiting opstart zorgverzekering. Vanaf 2003 mag voor nieuwe aansluitingen deze code niet meer gebruikt worden.
10 = bereiken leeftijd. Het gaat hier om personen die in het lopend jaar 26 jaar worden en in Vlaanderen of in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen (zie ook code 30 en 40)
20 = deze code moet gebruikt worden wanneer een persoon jonger dan 26 jaar een aanvraag voor tenlasteneming indient.
21 = deze code moet gebruikt worden wanneer een persoon jonger dan 26 jaar een positieve beslissing voor tenlasteneming heeft.
30 = komen wonen in Vlaanderen. Het gaat hier om personen die in het lopend jaar 26 jaar worden of zijn en in Vlaanderen komen wonen.
40 = komen wonen in Brussel. Het gaat hier om personen die in het lopend jaar 26 jaar worden of zijn en in Brussel komen wonen.
50 = vrijwillige aansluiting in Brussel
7x = inkomende mutatie van zorgkas x
80 = ambtshalve aansluiting bij een van de 8 zorgkassen, dit voor alle ambtshalve aansluitingen voor de 680, voor ambtshalve met een eerste bijdrage voor de andere zorgkassen.
85 = het gaat hier om personen die aangesloten worden voor het jaar JJJJ terwijl ze voor het jaar JJJJ-1 niet mochten aansluiten, dit in het kader van de omzendbrieven beroepsactief buitenlands verzekerden, gepensioneerd buitenlands verzekerden, inkomende grensarbeiders en internationale verdragen en overeenkomsten
90 = onbekend
datum beëindiging aansluiting : is steeds van de vorm JJJJ1231. Indien er geen datum einde is, dan wordt hier de datum 99991231 ingevuld.
code van beëindiging aansluiting :
0000 = geen beëindiging aansluiting
1010 = overlijden
1020 = einde van de zorgbehoevendheid (code 21) of geweigerde aanvraag (code 20). Deze code kan alleen gebruikt worden indien betrokken lid nog geen 26 is.
1030 = verlaten van Vlaanderen of Brussel
1050 = vrijwillige stopzetting in Brussel
1060 = schrapping van dubbele aansluiting
107X = mutatie naar andere zorgkas
1080 = overige
1085 = beëindiging van de aansluiting doordat betrokken persoon vrijgesteld is in het kader van de omzendbrieven beroepsactief buitenlands verzekerden, gepensioneerd buitenlands verzekerden, inkomende grensarbeiders en internationale verdragen en overeenkomsten.
1090 = onbekend
6666 = lid wordt afgestaan aan een andere zorgkas
betaald bedrag tijdens kalenderjaar : in dit veld wordt het bedrag van de ledenbijdrage voor het kalenderjaar ingevuld. Ledenbijdragen van voorgaande jaren die tijdens het betrokken kalenderjaar zijn betaald moeten eveneens meegedeeld worden in dit veld.
Terugbetaalde bijdragen tijdens kalenderjaar : in dit veld worden de tijdens betrokken kalenderjaar teruggestorte ledenbijdragen ingevuld.
aantal maanden schorsing en/of wachttijd : totaal aantal maanden opgelopen schorsing en/of wachttijd door betrokken persoon. (Vb. Indien iemand 12 maanden schorsing heeft dan staat in dit veld 012. Indien persoon geen schorsing heeft staat hier 000)
aantal maanden resterende schorsing en/of wachttijd : aantal maanden opgelopen schorsing en/of wachttijd waarvoor de tenlastenemingen van betrokken persoon nog niet werden opgeschort. (Vb. Indien iemand 12 maanden schorsing heeft en er 8 uitgezeten dan staat in dit veld 004. In het veld aantal maanden schorsing en/of wachttijd blijft het oorspronkelijke aantal maanden staan, dit wordt dus niet verrekend). Indien persoon geen schorsing heeft uitgezeten staat hier 000)
Datum betaling bijdrage YYYY-i (met i = 0,1,2,3 of 4) : de datum waarop de bijdrage voor het betrokken bijdragejaar betaald werd. Deze datum kan in het betrokken bijdragejaar vallen of later. Indien er geen datum betaling moet ingevuld worden (bij een minderjarige, inkomende mutatie zonder betaling) of er geen datum betaling is, dan moet hier de datum 99991231 ingevuld worden (behalve indien dummy gegevens, dan moeten er spaties gebruikt worden)
Bedrag betaald jaar YYYY-i (met i = 0,1,2,3 of 4) : betaald bedrag voor betrokken bijdragejaar.
Nog verschuldigd bedrag YYYY- i (met i = 0,1,2,3 of 4) : bedrag dat betrokkene nog verschuldigd is voor betrokken jaar
Teller administratieve boete YYYY- i (met i = 0,1,2,3 of 4) : is 0 of 1
verhoogde verzekeringstegemoetkoming YYYY- i (met i = 0,1,2,3 of 4) : geeft aan of betrokken lid een VT'er is of niet. Voor YYYY is de toestand op 01/01/YYYY-1 van belang.
Gezien om gevoegd te worden bij het ministerieel besluit van 19 maart 2007 houdende wijziging van de enige bijlage bij het ministerieel besluit van 6 januari 2006 houdende de goedkeuring van de handleiding zorgverzekering
Brussel, 19 maart 2007.
De Vlaamse minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin,
I. VERVOTTE.
-