Comparaison NL / FR

| Word Word (citation)

Nederlands (NL)

Français (FR)

Titre
18 DECEMBER 2002. - Koninklijk besluit tot aanwijzing van de overtredingen waarvan de vaststelling gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd, bewijskracht heeft zolang het tegendeel niet bewezen is(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 25-12-2002 en tekstbijwerking tot 26-01-2024)
Titre
18 DECEMBRE 2002. - Arrêté royal déterminant les infractions dont la constatation fondée sur des preuves matérielles fournies par des appareils fonctionnant automatiquement en l'absence d'un agent qualifié, fait foi jusqu'à preuve du contraire(NOTE : Consultation des versions antérieures à partir du 25-12-2002 et mise à jour au 26-01-2024)
Informations sur le document
Info du document
Tekst (4)
Texte (4)
Artikel 1. De overtredingen waarvan de vaststelling gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd, bewijskracht heeft zolang het tegendeel niet bewezen is, zijn de hierna vermelde overtredingen van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen :
Article 1. Les infractions dont la constatation fondée sur des preuves matérielles fournies par des appareils fonctionnant automatiquement en l'absence d'un agent qualifié, fait foi jusqu'à preuve du contraire, sont les infractions à l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et à l'arrêté royal du 15 mars 1968 portant règlement général sur les conditions techniques auxquelles doivent répondre les véhicules automobiles, leurs remorques, leurs éléments ainsi que les accessoires de sécurité désignées ci-après :
OVERTREDINGENARTIKELEN
1° De toegestane maximumsnelheid2.12, 2.37 en 5 (verkeersborden
overschreden hebben;C43, [1 F1a en F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,
 22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,
 65.3 en 65.4 van het koninklijk
 besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op de
 politie van het wegverkeer
2° De maximaal toegestane hoogte5 (verkeersbord C29) van het
niet in acht genomen hebben;koninklijk besluit van
 1 december 1975 houdende algemeen
 reglement op de politie van het
 wegverkeer
3° De toegang tot, en het gebruik5 (verkeersborden C5 met onderbord
van rijstroken en van de openbare'' Uitgezonderd 2 '' of '' 3 '', C1,
wegen voorbehouden voor bepaaldeC3, F17, F18; F99a, F99b, F103),
weggebruikers, niet in acht22quinquies, 22sexies, 72.5 en
genomen hebben;72.6 van het koninklijk besluit
 van 1 december 1975 houdende
 algemeen reglement op de politie
 van het wegverkeer
4° De doorlopende witte streep5 en 72.2 van het koninklijk
overschreden hebben;besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op de
 politie van het wegverkeer
5° [1 De regels betreffende het inhalen of de inhaalverboden5 (verkeersborden C35, C39 en
niet in acht genomen hebben;]1F91 [1 , 16 en 17]1) van het koninklijk besluit
 van 1 december 1975 houdende
 algemeen reglement op de politie
 van het wegverkeer
6° [1 In tegengestelde richting rijden]1[1 5 (verkeersbord C1) en/of 9.2 en/of 21.4. 3°
 van het koninklijk besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op
 de politie van het wegverkeer en van het
 gebruik van de openbare weg]1
7° Rijden op de vluchtstrook op2.3, 5 (verkeersborden F5 en F9),
autosnelwegen en autowegen;9.1.1. en 75.2. van het koninklijk
 besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op de
 politie van het wegverkeer
8° De onderlinge afstand tussen18.1. en 18.2. van het koninklijk
voertuigen of slepen met eenbesluit van 1 december 1975
maximale toegelaten massa vanhoudende algemeen reglement op
meer dan 7,5 ton of langer dande politie van het wegverkeer
7 meter niet in acht genomen 
hebben; 
9° De hierna vermelde lichten niet 
in acht genomen hebben : 
a) de rode knipperlichten aan de64.2
overwegen; 
b) een rood licht;61.1.1° en 4°, [1 62bis, 1°]1 van het
 koninklijk besluit van
 1 december 1975 houdende algemeen
 reglement op de politie van het
 wegverkeer
10° Het niet in acht genomen hebben81.1.1. van het koninklijk besluit
van de technische voorschriftenvan 1 december 1975 houdende
van de artikelen 32 en 32bisalgemeen reglement op de politie
van het koninklijk besluit vanvan het wegverkeer
15 maart 1968 houdende algemeen 
reglement op de technische eisen 
waaraan de auto's, hun 
aanhangwagens, hun onderdelen 
en hun veiligheidstoebehoren 
moeten voldoen. 
[1 11° Een kruispunt hebben opgereden wanneer[1 14.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975
het verkeer zodanig belemmerd was dat hij ophoudende algemeen reglement op de politie van het
het kruispunt moest stoppen en aldus hetwegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]1
dwarsverkeer hebben gehinderd of belet, zelfs 
indien verkeerslichten het hem hadden toegelaten;]1 
[1 12° De door middel van een verkeersbord,[1 5 (verkeersborden C31, C33, D1, D3 en D4)
voorsorteringspijlen of pijlen opgelegdeen 77.1 van het koninklijk besluit van 1
rijrichting op een kruispunt niet gevolgddecember 1975 houdende algemeen
hebben of een door een verkeersbordreglement op de politie van het wegverkeer
verboden richting genomen hebben.]1en van het gebruik van de openbare weg]1
[2 13° Het toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen niet in acht hebben genomen.5 en 68.3 (verkeersbord C23) van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.]2
(1)<KB 2019-04-26/23, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2019>
(2)<W 2022-07-30/20, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2022>
OVERTREDINGENARTIKELEN1° De toegestane maximumsnelheid2.12, 2.37 en 5 (verkeersbordenoverschreden hebben;C43, [1 F1a en F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,65.3 en 65.4 van het koninklijkbesluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement op depolitie van het wegverkeer2° De maximaal toegestane hoogte5 (verkeersbord C29) van hetniet in acht genomen hebben;koninklijk besluit van1 december 1975 houdende algemeenreglement op de politie van hetwegverkeer3° De toegang tot, en het gebruik5 (verkeersborden C5 met onderbordvan rijstroken en van de openbare'' Uitgezonderd 2 '' of '' 3 '', C1,wegen voorbehouden voor bepaaldeC3, F17, F18; F99a, F99b, F103),weggebruikers, niet in acht22quinquies, 22sexies, 72.5 engenomen hebben;72.6 van het koninklijk besluitvan 1 december 1975 houdendealgemeen reglement op de politievan het wegverkeer4° De doorlopende witte streep5 en 72.2 van het koninklijkoverschreden hebben;besluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement op depolitie van het wegverkeer5° [1 De regels betreffende het inhalen of de inhaalverboden5 (verkeersborden C35, C39 enniet in acht genomen hebben;]1F91 [1 , 16 en 17]1) van het koninklijk besluitvan 1 december 1975 houdendealgemeen reglement op de politievan het wegverkeer6° [1 In tegengestelde richting rijden]1[1 5 (verkeersbord C1) en/of 9.2 en/of 21.4. 3°van het koninklijk besluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement opde politie van het wegverkeer en van hetgebruik van de openbare weg]17° Rijden op de vluchtstrook op2.3, 5 (verkeersborden F5 en F9),autosnelwegen en autowegen;9.1.1. en 75.2. van het koninklijkbesluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement op depolitie van het wegverkeer8° De onderlinge afstand tussen18.1. en 18.2. van het koninklijkvoertuigen of slepen met eenbesluit van 1 december 1975maximale toegelaten massa vanhoudende algemeen reglement opmeer dan 7,5 ton of langer dande politie van het wegverkeer7 meter niet in acht genomenhebben;9° De hierna vermelde lichten nietin acht genomen hebben :a) de rode knipperlichten aan de64.2overwegen;b) een rood licht;61.1.1° en 4°, [1 62bis, 1°]1 van hetkoninklijk besluit van1 december 1975 houdende algemeenreglement op de politie van hetwegverkeer10° Het niet in acht genomen hebben81.1.1. van het koninklijk besluitvan de technische voorschriftenvan 1 december 1975 houdendevan de artikelen 32 en 32bisalgemeen reglement op de politievan het koninklijk besluit vanvan het wegverkeer15 maart 1968 houdende algemeenreglement op de technische eisenwaaraan de auto's, hunaanhangwagens, hun onderdelenen hun veiligheidstoebehorenmoeten voldoen.[1 11° Een kruispunt hebben opgereden wanneer[1 14.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975het verkeer zodanig belemmerd was dat hij ophoudende algemeen reglement op de politie van hethet kruispunt moest stoppen en aldus hetwegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]1dwarsverkeer hebben gehinderd of belet, zelfsindien verkeerslichten het hem hadden toegelaten;]1[1 12° De door middel van een verkeersbord,[1 5 (verkeersborden C31, C33, D1, D3 en D4)voorsorteringspijlen of pijlen opgelegdeen 77.1 van het koninklijk besluit van 1rijrichting op een kruispunt niet gevolgddecember 1975 houdende algemeenhebben of een door een verkeersbordreglement op de politie van het wegverkeerverboden richting genomen hebben.]1en van het gebruik van de openbare weg]1[2 13° Het toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen niet in acht hebben genomen.5 en 68.3 (verkeersbord C23) van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.]2(1)<KB 2019-04-26/23, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2019>(2)<W 2022-07-30/20, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2022>
INFRACTIONSArticles
1° Avoir depasse la vitesse maximale2.12, 2.37 et 5 (signaux
autoriseeC43,[1 F1a et F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,
 22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,
 65.3 et 65.4 de l'arrete royal
 du 1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police de
 la circulation routiere.
2° Ne pas avoir respecte la hauteur5 (signal C29) de l'arrete royal
maximale autorisee;du 1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police de
 la circulation routiere.
3° Ne pas avoir respecte l'acces aux5 (signaux C5 avec panneau
et l'usage des bandes deadditionnel '' Excepte 2 '' ou '' 3
circulation et des voiesC1, C3, F17, F18; F99a, F99b,
publiques reservees a certainsF103), 22quinquies, 22sexies, 72.5
usagers;et 72.6 de l'arrete royal du
 1er décembre 1975 portant reglement
 general sur la police de la
 circulation routiere.
4° Avoir franchi la ligne blanche5 et 72.2 de l'arrete royal du
continue;1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police
 de la circulation routiere.
5° [1 Ne pas avoir respecté les règles5 (signaux C35, C39 et F91) [1 , 16 et 17]1)
concernant le dépassement ou les interdictions de dépassement ]1de l'arrete royal du
 1er décembre 1975 portant reglement
 general sur la police de la
 circulation routiere.
6° [1 Circuler à contresens]1[1 5 (signal C1) et/ou 9.2 et/ou 21.4. 3°
 de l'arrete royal du 1er décembre 1975
 portant reglement general sur la police
 de la circulation routiere et de l'usage
 de la voie publique.]1
7° Circuler sur la bande d'arret2.3, 5 (signaux F5 et F9), 9.1.1.
d'urgence sur les autorouteset 75.2. de l'arrete royal du
et routes pour automobiles;1er décembre 1975 portant reglement
 general sur la police de la
 circulation routiere.
8° Ne pas avoir respecte l'intervalle18.1. et 18.2. de l'arrete royal du
entre vehicules ou trains de1er décembre 1975 portant reglement
vehicules dont la masse maximalegeneral sur la police de la
depasse 7,5 tonnes ou dont lacirculation routiere.
longueur depasse 7 metres; 
9° Ne pas avoir respecte les feux 
mentionnes ci-apres : 
a) les feux clignotants aux passages64.2
a niveau; 
b) un feu rouge;61.1.1° et 4°, [1 62bis, 1°]1 de l'arrete
 royal du 1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police de
 la circulation routiere
10° Ne pas avoir respecte les81.1.1. de l'arrete royal du
prescriptions techniques visees1er décembre 1975 portant reglement
aux articles 32 et 32bis degeneral sur la police de la
l'arrete royal du 15 mars 1968circulation routiere.
portant règlement general sur 
les conditions techniques 
auxquelles doivent repondre les 
vehicules automobiles, leurs 
remorques, leurs elements ainsi 
que les accessoires de securite. 
[1 11° S'être engagé dans un carrefour alors que14.2 de l'arrêté royal du 1er décembre 1975
l'encombrement de la circulation était telportant règlement général sur la police de la
qu'il allait y être immobilisé, gênantcirculation routière et de l'usage de la voie
ou empêchant ainsi la circulation dans lespublique]1
directions transversales, même si des signaux 
lumineux de circulation l'y avaient autorisé]1 
[1 12° Ne pas avoir suivi la direction indiquée[1 5 (signaux C31, C33, D1, D3 et D4) et 77.1
par un signal ou des flèches de sélectionde l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant
ou des flèches placées à un carrefour ourèglement général sur la police de la
avoir pris une direction interdite par un signal.]1circulation routière et de l'usage de la voie publique.]1
[2 13° Ne pas avoir respecté l'interdiction d'accès pour les conducteurs de véhicules ou de trains de véhicules à moteur conçus et construits pour le transport de marchandises.5 et 68.3 (signal C23) de l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique.]2
(1)<AR 2019-04-26/23, art. 1, 002; En vigueur : 01-07-2019>
(2)<L 2022-07-30/20, art. 2, 003; En vigueur : 01-10-2022>
INFRACTIONSArticles1° Avoir depasse la vitesse maximale2.12, 2.37 et 5 (signauxautoriseeC43,[1 F1a et F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,65.3 et 65.4 de l'arrete royaldu 1er décembre 1975 portantreglement general sur la police dela circulation routiere.2° Ne pas avoir respecte la hauteur5 (signal C29) de l'arrete royalmaximale autorisee;du 1er décembre 1975 portantreglement general sur la police dela circulation routiere.3° Ne pas avoir respecte l'acces aux5 (signaux C5 avec panneauet l'usage des bandes deadditionnel '' Excepte 2 '' ou '' 3circulation et des voiesC1, C3, F17, F18; F99a, F99b,publiques reservees a certainsF103), 22quinquies, 22sexies, 72.5usagers;et 72.6 de l'arrete royal du1er décembre 1975 portant reglementgeneral sur la police de lacirculation routiere.4° Avoir franchi la ligne blanche5 et 72.2 de l'arrete royal ducontinue;1er décembre 1975 portantreglement general sur la policede la circulation routiere.5° [1 Ne pas avoir respecté les règles5 (signaux C35, C39 et F91) [1 , 16 et 17]1)concernant le dépassement ou les interdictions de dépassement ]1de l'arrete royal du1er décembre 1975 portant reglementgeneral sur la police de lacirculation routiere.6° [1 Circuler à contresens]1[1 5 (signal C1) et/ou 9.2 et/ou 21.4. 3°de l'arrete royal du 1er décembre 1975portant reglement general sur la policede la circulation routiere et de l'usagede la voie publique.]17° Circuler sur la bande d'arret2.3, 5 (signaux F5 et F9), 9.1.1.d'urgence sur les autorouteset 75.2. de l'arrete royal duet routes pour automobiles;1er décembre 1975 portant reglementgeneral sur la police de lacirculation routiere.8° Ne pas avoir respecte l'intervalle18.1. et 18.2. de l'arrete royal duentre vehicules ou trains de1er décembre 1975 portant reglementvehicules dont la masse maximalegeneral sur la police de ladepasse 7,5 tonnes ou dont lacirculation routiere.longueur depasse 7 metres;9° Ne pas avoir respecte les feuxmentionnes ci-apres :a) les feux clignotants aux passages64.2a niveau;b) un feu rouge;61.1.1° et 4°, [1 62bis, 1°]1 de l'arreteroyal du 1er décembre 1975 portantreglement general sur la police dela circulation routiere10° Ne pas avoir respecte les81.1.1. de l'arrete royal duprescriptions techniques visees1er décembre 1975 portant reglementaux articles 32 et 32bis degeneral sur la police de lal'arrete royal du 15 mars 1968circulation routiere.portant règlement general surles conditions techniquesauxquelles doivent repondre lesvehicules automobiles, leursremorques, leurs elements ainsique les accessoires de securite.[1 11° S'être engagé dans un carrefour alors que14.2 de l'arrêté royal du 1er décembre 1975l'encombrement de la circulation était telportant règlement général sur la police de laqu'il allait y être immobilisé, gênantcirculation routière et de l'usage de la voieou empêchant ainsi la circulation dans lespublique]1directions transversales, même si des signauxlumineux de circulation l'y avaient autorisé]1[1 12° Ne pas avoir suivi la direction indiquée[1 5 (signaux C31, C33, D1, D3 et D4) et 77.1par un signal ou des flèches de sélectionde l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portantou des flèches placées à un carrefour ourèglement général sur la police de laavoir pris une direction interdite par un signal.]1circulation routière et de l'usage de la voie publique.]1[2 13° Ne pas avoir respecté l'interdiction d'accès pour les conducteurs de véhicules ou de trains de véhicules à moteur conçus et construits pour le transport de marchandises.5 et 68.3 (signal C23) de l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique.]2(1)<AR 2019-04-26/23, art. 1, 002; En vigueur : 01-07-2019>(2)<L 2022-07-30/20, art. 2, 003; En vigueur : 01-10-2022>
Art. 1_VLAAMS_GEWEST.    De overtredingen waarvan de vaststelling gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd, bewijskracht heeft zolang het tegendeel niet bewezen is, zijn de hierna vermelde overtredingen van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen :
Art. 1 _REGION_FLAMANDE.
   Les infractions dont la constatation fondée sur des preuves matérielles fournies par des appareils fonctionnant automatiquement en l'absence d'un agent qualifié, fait foi jusqu'à preuve du contraire, sont les infractions à l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et à l'arrêté royal du 15 mars 1968 portant règlement général sur les conditions techniques auxquelles doivent répondre les véhicules automobiles, leurs remorques, leurs éléments ainsi que les accessoires de sécurité désignées ci-après :
OVERTREDINGENARTIKELEN
1° De toegestane maximumsnelheid2.12, 2.37 en 5 (verkeersborden
overschreden hebben;C43, [1 F1a en F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,
 22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,
 65.3 en 65.4 van het koninklijk
 besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op de
 politie van het wegverkeer
2° De maximaal toegestane hoogte5 (verkeersbord C29) van het
niet in acht genomen hebben;koninklijk besluit van
 1 december 1975 houdende algemeen
 reglement op de politie van het
 wegverkeer
3° De toegang tot, en het gebruik5 (verkeersborden C5 met onderbord
van rijstroken en van de openbare'' Uitgezonderd 2 '' of '' 3 '', C1,
wegen voorbehouden voor bepaaldeC3, F17, F18; F99a, F99b, F103),
weggebruikers, niet in acht22quinquies, 22sexies, 72.5 en
genomen hebben;72.6 van het koninklijk besluit
 van 1 december 1975 houdende
 algemeen reglement op de politie
 van het wegverkeer
4° De doorlopende witte streep5 en 72.2 van het koninklijk
overschreden hebben;besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op de
 politie van het wegverkeer
5° [1 De regels betreffende het inhalen of de inhaalverboden5 (verkeersborden C35, C39 en
niet in acht genomen hebben;]1F91 [1 , 16 en 17]1) van het koninklijk besluit
 van 1 december 1975 houdende
 algemeen reglement op de politie
 van het wegverkeer
6° [1 In tegengestelde richting rijden]1[1 5 (verkeersbord C1) en/of 9.2 en/of 21.4. 3°
 van het koninklijk besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op
 de politie van het wegverkeer en van het
 gebruik van de openbare weg]1
7° Rijden op de vluchtstrook op2.3, 5 (verkeersborden F5 en F9),
autosnelwegen en autowegen;9.1.1. en 75.2. van het koninklijk
 besluit van 1 december 1975
 houdende algemeen reglement op de
 politie van het wegverkeer
8° De onderlinge afstand tussen18.1. en 18.2. van het koninklijk
voertuigen of slepen met eenbesluit van 1 december 1975
maximale toegelaten massa vanhoudende algemeen reglement op
meer dan 7,5 ton of langer dande politie van het wegverkeer
7 meter niet in acht genomen 
hebben; 
9° De hierna vermelde lichten niet 
in acht genomen hebben : 
a) de rode knipperlichten aan de64.2
overwegen; 
b) een rood licht;61.1.1° en 4°, [1 62bis, 1°]1 van het
 koninklijk besluit van
 1 december 1975 houdende algemeen
 reglement op de politie van het
 wegverkeer
10° Het niet in acht genomen hebben81.1.1. van het koninklijk besluit
van de technische voorschriftenvan 1 december 1975 houdende
van de artikelen 32 en 32bisalgemeen reglement op de politie
van het koninklijk besluit vanvan het wegverkeer
15 maart 1968 houdende algemeen 
reglement op de technische eisen 
waaraan de auto's, hun 
aanhangwagens, hun onderdelen 
en hun veiligheidstoebehoren 
moeten voldoen. 
[1 11° Een kruispunt hebben opgereden wanneer[1 14.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975
het verkeer zodanig belemmerd was dat hij ophoudende algemeen reglement op de politie van het
het kruispunt moest stoppen en aldus hetwegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]1
dwarsverkeer hebben gehinderd of belet, zelfs 
indien verkeerslichten het hem hadden toegelaten;]1 
[1 12° De door middel van een verkeersbord,[1 5 (verkeersborden C31, C33, D1, D3 en D4)
voorsorteringspijlen of pijlen opgelegdeen 77.1 van het koninklijk besluit van 1
rijrichting op een kruispunt niet gevolgddecember 1975 houdende algemeen
hebben of een door een verkeersbordreglement op de politie van het wegverkeer
verboden richting genomen hebben.]1en van het gebruik van de openbare weg]1
[2 13° Het toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen niet in acht hebben genomen.5 en 68.3 (verkeersbord C23) van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.]2

  [3
14° Het toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen die ontworpen en gebouwd zijn voor het vervoer van goederen en waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de massa die op het onderbord aangeduid is, niet in acht hebben genomen. 5 en 68.3 (onderbord bij het verkeersbord C23) van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]3
  (1)<KB 2019-04-26/23, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2019>
(2)<W 2022-07-30/20, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2022>
  (3)<BVR 2023-01-13/06, art. 1, 004; Inwerkingtreding : 20-03-2023>
OVERTREDINGENARTIKELEN1° De toegestane maximumsnelheid2.12, 2.37 en 5 (verkeersbordenoverschreden hebben;C43, [1 F1a en F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,65.3 en 65.4 van het koninklijkbesluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement op depolitie van het wegverkeer2° De maximaal toegestane hoogte5 (verkeersbord C29) van hetniet in acht genomen hebben;koninklijk besluit van1 december 1975 houdende algemeenreglement op de politie van hetwegverkeer3° De toegang tot, en het gebruik5 (verkeersborden C5 met onderbordvan rijstroken en van de openbare'' Uitgezonderd 2 '' of '' 3 '', C1,wegen voorbehouden voor bepaaldeC3, F17, F18; F99a, F99b, F103),weggebruikers, niet in acht22quinquies, 22sexies, 72.5 engenomen hebben;72.6 van het koninklijk besluitvan 1 december 1975 houdendealgemeen reglement op de politievan het wegverkeer4° De doorlopende witte streep5 en 72.2 van het koninklijkoverschreden hebben;besluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement op depolitie van het wegverkeer5° [1 De regels betreffende het inhalen of de inhaalverboden5 (verkeersborden C35, C39 enniet in acht genomen hebben;]1F91 [1 , 16 en 17]1) van het koninklijk besluitvan 1 december 1975 houdendealgemeen reglement op de politievan het wegverkeer6° [1 In tegengestelde richting rijden]1[1 5 (verkeersbord C1) en/of 9.2 en/of 21.4. 3°van het koninklijk besluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement opde politie van het wegverkeer en van hetgebruik van de openbare weg]17° Rijden op de vluchtstrook op2.3, 5 (verkeersborden F5 en F9),autosnelwegen en autowegen;9.1.1. en 75.2. van het koninklijkbesluit van 1 december 1975houdende algemeen reglement op depolitie van het wegverkeer8° De onderlinge afstand tussen18.1. en 18.2. van het koninklijkvoertuigen of slepen met eenbesluit van 1 december 1975maximale toegelaten massa vanhoudende algemeen reglement opmeer dan 7,5 ton of langer dande politie van het wegverkeer7 meter niet in acht genomenhebben;9° De hierna vermelde lichten nietin acht genomen hebben :a) de rode knipperlichten aan de64.2overwegen;b) een rood licht;61.1.1° en 4°, [1 62bis, 1°]1 van hetkoninklijk besluit van1 december 1975 houdende algemeenreglement op de politie van hetwegverkeer10° Het niet in acht genomen hebben81.1.1. van het koninklijk besluitvan de technische voorschriftenvan 1 december 1975 houdendevan de artikelen 32 en 32bisalgemeen reglement op de politievan het koninklijk besluit vanvan het wegverkeer15 maart 1968 houdende algemeenreglement op de technische eisenwaaraan de auto's, hunaanhangwagens, hun onderdelenen hun veiligheidstoebehorenmoeten voldoen.[1 11° Een kruispunt hebben opgereden wanneer[1 14.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975het verkeer zodanig belemmerd was dat hij ophoudende algemeen reglement op de politie van hethet kruispunt moest stoppen en aldus hetwegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]1dwarsverkeer hebben gehinderd of belet, zelfsindien verkeerslichten het hem hadden toegelaten;]1[1 12° De door middel van een verkeersbord,[1 5 (verkeersborden C31, C33, D1, D3 en D4)voorsorteringspijlen of pijlen opgelegdeen 77.1 van het koninklijk besluit van 1rijrichting op een kruispunt niet gevolgddecember 1975 houdende algemeenhebben of een door een verkeersbordreglement op de politie van het wegverkeerverboden richting genomen hebben.]1en van het gebruik van de openbare weg]1[2 13° Het toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen niet in acht hebben genomen.5 en 68.3 (verkeersbord C23) van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.]2
  [3 14° Het toegangsverbod voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen die ontworpen en gebouwd zijn voor het vervoer van goederen en waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de massa die op het onderbord aangeduid is, niet in acht hebben genomen. 5 en 68.3 (onderbord bij het verkeersbord C23) van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg]3
  (1)<KB 2019-04-26/23, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-07-2019>(2)<W 2022-07-30/20, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2022>
  (3)
INFRACTIONSArticles
1° Avoir depasse la vitesse maximale2.12, 2.37 et 5 (signaux
autoriseeC43,[1 F1a et F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,
 22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,
 65.3 et 65.4 de l'arrete royal
 du 1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police de
 la circulation routiere.
2° Ne pas avoir respecte la hauteur5 (signal C29) de l'arrete royal
maximale autorisee;du 1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police de
 la circulation routiere.
3° Ne pas avoir respecte l'acces aux5 (signaux C5 avec panneau
et l'usage des bandes deadditionnel '' Excepte 2 '' ou '' 3
circulation et des voiesC1, C3, F17, F18; F99a, F99b,
publiques reservees a certainsF103), 22quinquies, 22sexies, 72.5
usagers;et 72.6 de l'arrete royal du
 1er décembre 1975 portant reglement
 general sur la police de la
 circulation routiere.
4° Avoir franchi la ligne blanche5 et 72.2 de l'arrete royal du
continue;1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police
 de la circulation routiere.
5° [1 Ne pas avoir respecté les règles5 (signaux C35, C39 et F91) [1 , 16 et 17]1)
concernant le dépassement ou les interdictions de dépassement ]1de l'arrete royal du
 1er décembre 1975 portant reglement
 general sur la police de la
 circulation routiere.
6° [1 Circuler à contresens]1[1 5 (signal C1) et/ou 9.2 et/ou 21.4. 3°
 de l'arrete royal du 1er décembre 1975
 portant reglement general sur la police
 de la circulation routiere et de l'usage
 de la voie publique.]1
7° Circuler sur la bande d'arret2.3, 5 (signaux F5 et F9), 9.1.1.
d'urgence sur les autorouteset 75.2. de l'arrete royal du
et routes pour automobiles;1er décembre 1975 portant reglement
 general sur la police de la
 circulation routiere.
8° Ne pas avoir respecte l'intervalle18.1. et 18.2. de l'arrete royal du
entre vehicules ou trains de1er décembre 1975 portant reglement
vehicules dont la masse maximalegeneral sur la police de la
depasse 7,5 tonnes ou dont lacirculation routiere.
longueur depasse 7 metres; 
9° Ne pas avoir respecte les feux 
mentionnes ci-apres : 
a) les feux clignotants aux passages64.2
a niveau; 
b) un feu rouge;61.1.1° et 4°, [1 62bis, 1°]1 de l'arrete
 royal du 1er décembre 1975 portant
 reglement general sur la police de
 la circulation routiere
10° Ne pas avoir respecte les81.1.1. de l'arrete royal du
prescriptions techniques visees1er décembre 1975 portant reglement
aux articles 32 et 32bis degeneral sur la police de la
l'arrete royal du 15 mars 1968circulation routiere.
portant règlement general sur 
les conditions techniques 
auxquelles doivent repondre les 
vehicules automobiles, leurs 
remorques, leurs elements ainsi 
que les accessoires de securite. 
[1 11° S'être engagé dans un carrefour alors que14.2 de l'arrêté royal du 1er décembre 1975
l'encombrement de la circulation était telportant règlement général sur la police de la
qu'il allait y être immobilisé, gênantcirculation routière et de l'usage de la voie
ou empêchant ainsi la circulation dans lespublique]1
directions transversales, même si des signaux 
lumineux de circulation l'y avaient autorisé]1 
[1 12° Ne pas avoir suivi la direction indiquée[1 5 (signaux C31, C33, D1, D3 et D4) et 77.1
par un signal ou des flèches de sélectionde l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant
ou des flèches placées à un carrefour ourèglement général sur la police de la
avoir pris une direction interdite par un signal.]1circulation routière et de l'usage de la voie publique.]1
[2 13° Ne pas avoir respecté l'interdiction d'accès pour les conducteurs de véhicules ou de trains de véhicules à moteur conçus et construits pour le transport de marchandises.5 et 68.3 (signal C23) de l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique.]2
[3
14° Ne pas avoir respecté l'interdiction d'accès pour les conducteurs de véhicules ou de trains de véhicules à moteur, conçus et construits pour le transport de marchandises et dont la masse maximale autorisée excède la masse indiquée sur le panneau. 5 et 68.3 (panneau du signal C23) de l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique]3
  (1)<AR 2019-04-26/23, art. 1, 002; En vigueur : 01-07-2019>
(2)<L 2022-07-30/20, art. 2, 003; En vigueur : 01-10-2022>
INFRACTIONSArticles1° Avoir depasse la vitesse maximale2.12, 2.37 et 5 (signauxautoriseeC43,[1 F1a et F1b]1, F4a, F12a, F87, F91), 11,22bis 3°, 22ter 1.1°, 22quater,65.3 et 65.4 de l'arrete royaldu 1er décembre 1975 portantreglement general sur la police dela circulation routiere.2° Ne pas avoir respecte la hauteur5 (signal C29) de l'arrete royalmaximale autorisee;du 1er décembre 1975 portantreglement general sur la police dela circulation routiere.3° Ne pas avoir respecte l'acces aux5 (signaux C5 avec panneauet l'usage des bandes deadditionnel '' Excepte 2 '' ou '' 3circulation et des voiesC1, C3, F17, F18; F99a, F99b,publiques reservees a certainsF103), 22quinquies, 22sexies, 72.5usagers;et 72.6 de l'arrete royal du1er décembre 1975 portant reglementgeneral sur la police de lacirculation routiere.4° Avoir franchi la ligne blanche5 et 72.2 de l'arrete royal ducontinue;1er décembre 1975 portantreglement general sur la policede la circulation routiere.5° [1 Ne pas avoir respecté les règles5 (signaux C35, C39 et F91) [1 , 16 et 17]1)concernant le dépassement ou les interdictions de dépassement ]1de l'arrete royal du1er décembre 1975 portant reglementgeneral sur la police de lacirculation routiere.6° [1 Circuler à contresens]1[1 5 (signal C1) et/ou 9.2 et/ou 21.4. 3°de l'arrete royal du 1er décembre 1975portant reglement general sur la policede la circulation routiere et de l'usagede la voie publique.]17° Circuler sur la bande d'arret2.3, 5 (signaux F5 et F9), 9.1.1.d'urgence sur les autorouteset 75.2. de l'arrete royal duet routes pour automobiles;1er décembre 1975 portant reglementgeneral sur la police de lacirculation routiere.8° Ne pas avoir respecte l'intervalle18.1. et 18.2. de l'arrete royal duentre vehicules ou trains de1er décembre 1975 portant reglementvehicules dont la masse maximalegeneral sur la police de ladepasse 7,5 tonnes ou dont lacirculation routiere.longueur depasse 7 metres;9° Ne pas avoir respecte les feuxmentionnes ci-apres :a) les feux clignotants aux passages64.2a niveau;b) un feu rouge;61.1.1° et 4°, [1 62bis, 1°]1 de l'arreteroyal du 1er décembre 1975 portantreglement general sur la police dela circulation routiere10° Ne pas avoir respecte les81.1.1. de l'arrete royal duprescriptions techniques visees1er décembre 1975 portant reglementaux articles 32 et 32bis degeneral sur la police de lal'arrete royal du 15 mars 1968circulation routiere.portant règlement general surles conditions techniquesauxquelles doivent repondre lesvehicules automobiles, leursremorques, leurs elements ainsique les accessoires de securite.[1 11° S'être engagé dans un carrefour alors que14.2 de l'arrêté royal du 1er décembre 1975l'encombrement de la circulation était telportant règlement général sur la police de laqu'il allait y être immobilisé, gênantcirculation routière et de l'usage de la voieou empêchant ainsi la circulation dans lespublique]1directions transversales, même si des signauxlumineux de circulation l'y avaient autorisé]1[1 12° Ne pas avoir suivi la direction indiquée[1 5 (signaux C31, C33, D1, D3 et D4) et 77.1par un signal ou des flèches de sélectionde l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portantou des flèches placées à un carrefour ourèglement général sur la police de laavoir pris une direction interdite par un signal.]1circulation routière et de l'usage de la voie publique.]1[2 13° Ne pas avoir respecté l'interdiction d'accès pour les conducteurs de véhicules ou de trains de véhicules à moteur conçus et construits pour le transport de marchandises.5 et 68.3 (signal C23) de l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique.]2[3 14° Ne pas avoir respecté l'interdiction d'accès pour les conducteurs de véhicules ou de trains de véhicules à moteur, conçus et construits pour le transport de marchandises et dont la masse maximale autorisée excède la masse indiquée sur le panneau. 5 et 68.3 (panneau du signal C23) de l'arrêté royal du 1er décembre 1975 portant règlement général sur la police de la circulation routière et de l'usage de la voie publique]3
  (1)<AR 2019-04-26/23, art. 1, 002; En vigueur : 01-07-2019>(2)<L 2022-07-30/20, art. 2, 003; En vigueur : 01-10-2022>
-
  (3)
Art.2. Het koninklijk besluit van 11 oktober 1997 tot aanwijzing van de overtredingen waarvan de vaststelling gesteund op materiële bewijsmiddelen die door onbemande automatisch werkende toestellen worden opgeleverd, bewijskracht heeft zolang het tegendeel niet bewezen is, wordt opgeheven.
Art.2. L'arrêté royal du 11 octobre 1997 déterminant les infractions dont la constatation fondée sur des preuves matérielles fournies par des appareils fonctionnant automatiquement en l'absence d'un agent qualifié, fait foi jusqu'à preuve du contraire, est abrogé.
Art. 3. Onze Minister van Mobiliteit en Vervoer en Onze Minister van Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 3. Notre Ministre de la Mobilité et des Transports et Notre Ministre de la Justice sont chargés, chacun en ce qui le concerne, de l'exécution du présent arrêté.