Nederlands (NL)
Français (FR)
Titre
1 SEPTEMBER 1960. - Koninklijk besluit tot inrichting van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers en van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.
Titre
1 SEPTEMBRE 1960. - Arrêté royal portant organisation de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.
Informations sur le document
Numac: 1960090103
Datum: 1960-09-01
Info du document
Numac: 1960090103
Date: 1960-09-01
Table des matières
HOOFDSTUK I. _ Bevoegdheden van de Rijksdienste...
HOOFDSTUK II. _ Organisatie, werking en beheer ...
HOOFDSTUK III. _ Actief en passief van de Rijks...
HOOFDSTUK IV. _ Het Coördinatiecomité.
HOOFDSTUK V. _ Het Bestendig Controlecomité.
HOOFDSTUK VI. _ Het Beheerscomité van de social...
HOOFDSTUK VII. _ (opgeheven)
Table des matières
CHAPITRE Ier. _ Des attributions des Offices na...
CHAPITRE II. _ De l'organisation, du fonctionne...
CHAPITRE III. _ De l'actif et du passif de l'Of...
CHAPITRE IV. _ Du Comité de coordination.
CHAPITRE V. _ Du Comité permanent de contrôle.
CHAPITRE VI. _ Du Comité de gestion du service ...
CHAPITRE VII. _ (abrogé)
Tekst (41)
Texte (41)
HOOFDSTUK I. _ Bevoegdheden van de Rijksdiensten voor kinderbijslag.
CHAPITRE Ier. _ Des attributions des Offices nationaux d'allocations familiales.
Artikel 1. Naast de bevoegdheden die bij artikelen 3 en 4 van de wet van 26 juli 1960 toevertrouwd zijn aan de bij artikel 2 van bedoelde wet ingestelde Rijksdiensten, wordt de taak van deze Rijksdiensten geregeld op de wijze zoals bepaald in de artikelen hierna.
Article 1. Outre les attributions confiées par les articles 3 et 4 de la loi du 26 juillet 1960 aux Offices nationaux institués par l'article 2 de ladite loi, la compétence de ces Offices est réglée comme il est dit aux articles suivants.
Art.2. Iedere Rijksdienst heeft tot taak in het raam van de wetgeving, waaronder hij ressorteert :
1° de Minister van Sociale Voorzorg alle voorstellen te doen, strekkend tot verbetering van de wetgeving en van het regime voor kinderbijslag op administratief, structureel en sociaal vlak;
2° iedere zaak te onderzoeken en van advies te dienen over iedere kwestie die hem in zaken van kinderbijslag door de Minister van Sociale Voorzorg wordt voorgelegd;
3° iedere opdracht te vervullen, die hem in aangelegenheden van kinderbijslag door de Minister van Sociale Voorzorg zou worden toevertrouwd.
1° de Minister van Sociale Voorzorg alle voorstellen te doen, strekkend tot verbetering van de wetgeving en van het regime voor kinderbijslag op administratief, structureel en sociaal vlak;
2° iedere zaak te onderzoeken en van advies te dienen over iedere kwestie die hem in zaken van kinderbijslag door de Minister van Sociale Voorzorg wordt voorgelegd;
3° iedere opdracht te vervullen, die hem in aangelegenheden van kinderbijslag door de Minister van Sociale Voorzorg zou worden toevertrouwd.
Art.2. Chaque Office a pour mission dans le cadre de la législation dont il relève :
1° de faire au Ministre de la Prévoyance sociale toute proposition de nature à améliorer la législation et le régime des allocations familiales sur le plan administratif, structurel et social;
2° d'instruire toute affaire et de donner son avis sur toute question que lui soumet le Ministre de la Prévoyance sociale en matière d'allocations familiales;
3° d'exécuter toute mission qui lui serait confiée en ladite matière par le Ministre de la Prévoyance sociale.
1° de faire au Ministre de la Prévoyance sociale toute proposition de nature à améliorer la législation et le régime des allocations familiales sur le plan administratif, structurel et social;
2° d'instruire toute affaire et de donner son avis sur toute question que lui soumet le Ministre de la Prévoyance sociale en matière d'allocations familiales;
3° d'exécuter toute mission qui lui serait confiée en ladite matière par le Ministre de la Prévoyance sociale.
Art.3. De bevoegdheden van de Rijksdienst voor Samenordening der Gezinsvergoedingen in verband met de toepassing van de kinderbijslagwetgeving op de werknemers worden toevertrouwd aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers.
Wordt eveneens aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers toevertrouwd, het dagelijks beheer van :
1° de sociale dienst die door de beide Rijksdiensten voor kinderbijslag zal worden opgericht;
2° de beheersdiensten van het centraal gebouw;
3° de centrale bibliotheek.
De Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers staat in voor het dagelijks beheer van de voormelde diensten, onder het gezag van respectievelijk het in artikel 30 bepaalde beheercomité van de sociale dienst, het in artikel 31 bepaalde beheercomité van het centraal gebouw en het Coördinatiecomité waarvan sprake in artikel 250 van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938, genomen ter uitvoering van de wet van 10 juni 1937 tot uitbreiding van de kinderbijslag tot de werkgevers en de niet-loonarbeiders.
Bovendien worden door de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers de nodige personeelsleden, lokalen en actiemiddelen ter beschikking gesteld van de secretaris van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken, waarvan sprake in artikel 126 van de wet van 4 augustus 1930. Dat personeel blijft onder het administratief gezag van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers.
Wordt eveneens aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers toevertrouwd, het dagelijks beheer van :
1° de sociale dienst die door de beide Rijksdiensten voor kinderbijslag zal worden opgericht;
2° de beheersdiensten van het centraal gebouw;
3° de centrale bibliotheek.
De Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers staat in voor het dagelijks beheer van de voormelde diensten, onder het gezag van respectievelijk het in artikel 30 bepaalde beheercomité van de sociale dienst, het in artikel 31 bepaalde beheercomité van het centraal gebouw en het Coördinatiecomité waarvan sprake in artikel 250 van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938, genomen ter uitvoering van de wet van 10 juni 1937 tot uitbreiding van de kinderbijslag tot de werkgevers en de niet-loonarbeiders.
Bovendien worden door de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers de nodige personeelsleden, lokalen en actiemiddelen ter beschikking gesteld van de secretaris van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken, waarvan sprake in artikel 126 van de wet van 4 augustus 1930. Dat personeel blijft onder het administratief gezag van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers.
Art.3. Les attributions de l'Office national de coordination des allocations familiales concernant l'application de la législation sur les allocations familiales aux travailleurs salariés sont confiées à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés.
Est également confiée à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés la gestion journalière :
1° du service social à créer par les deux Offices d'allocations familiales;
2° des services de gestion de l'immeuble central;
3° de la bibliothèque centrale.
L'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés assume la gestion journalière des services précités sous l'autorité, respectivement, du Comité de gestion du service social prévu à l'article 30, du Comité de gestion de l'immeuble central prévu à l'article 31 et du Comité de coordination prévu à l'article 250 de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938 pris en exécution de la loi du 10 juin 1937 étendant les allocations familiales aux employeurs et aux travailleurs non salariés.
En outre, l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés met à la disposition du secrétaire de la Commission consultative du contrôle et du contentieux prévue à l'article 126 de la loi du 4 août 1930 le personnel, les locaux et les moyens d'action nécessaires. Ce personnel reste sous l'autorité administrative de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés.
Est également confiée à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés la gestion journalière :
1° du service social à créer par les deux Offices d'allocations familiales;
2° des services de gestion de l'immeuble central;
3° de la bibliothèque centrale.
L'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés assume la gestion journalière des services précités sous l'autorité, respectivement, du Comité de gestion du service social prévu à l'article 30, du Comité de gestion de l'immeuble central prévu à l'article 31 et du Comité de coordination prévu à l'article 250 de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938 pris en exécution de la loi du 10 juin 1937 étendant les allocations familiales aux employeurs et aux travailleurs non salariés.
En outre, l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés met à la disposition du secrétaire de la Commission consultative du contrôle et du contentieux prévue à l'article 126 de la loi du 4 août 1930 le personnel, les locaux et les moyens d'action nécessaires. Ce personnel reste sous l'autorité administrative de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés.
Art.4. De bevoegdheden van de Rijksdienst voor samenordening der gezinsvergoedingen op het stuk van toepassing van de kinderbijslagwetgeving op de niet-loonarbeiders worden toevertrouwd aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.
Wordt eveneens aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen toevertrouwd, het dagelijks beheer van :
1° het speciaal opsporingsbureau, dat krachtens artikel 289 van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938 werd opgericht door het bij de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken ingesteld Speciaal Comité;
2° de coördinatiedienst die door het Coördinatiecomité werd opgericht krachtens artikel 251 van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938.
De Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen staat in voor het dagelijks beheer van het speciaal opsporingsbureau en van de coördinatiedienst, onder het gezag van respectievelijk het Speciaal Comité van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken en het Coördinatiecomité.
Wordt eveneens aan de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen toevertrouwd, het dagelijks beheer van :
1° het speciaal opsporingsbureau, dat krachtens artikel 289 van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938 werd opgericht door het bij de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken ingesteld Speciaal Comité;
2° de coördinatiedienst die door het Coördinatiecomité werd opgericht krachtens artikel 251 van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938.
De Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen staat in voor het dagelijks beheer van het speciaal opsporingsbureau en van de coördinatiedienst, onder het gezag van respectievelijk het Speciaal Comité van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken en het Coördinatiecomité.
Art.4. Les attributions de l'Office national de coordination des allocations familiales concernant l'application de la législation sur les allocations familiales aux travailleurs non-salariés sont confiées à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.
Est également confiée à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants la gestion journalière :
1° du bureau spécial de dépistage organisé, en vertu de l'article 289 de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938, par le Comité spécial créé par la Commission consultative du contrôle et du contentieux;
2° du service de coordination créé par le Comité de coordination en vertu de l'article 251 de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938.
L'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants assume la gestion journalière du bureau spécial de dépistage et du service de coordination, sous l'autorité, respectivement, du Comité spécial de la Commission consultative du contrôle et du contentieux et du Comité de coordination.
Est également confiée à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants la gestion journalière :
1° du bureau spécial de dépistage organisé, en vertu de l'article 289 de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938, par le Comité spécial créé par la Commission consultative du contrôle et du contentieux;
2° du service de coordination créé par le Comité de coordination en vertu de l'article 251 de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938.
L'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants assume la gestion journalière du bureau spécial de dépistage et du service de coordination, sous l'autorité, respectivement, du Comité spécial de la Commission consultative du contrôle et du contentieux et du Comité de coordination.
HOOFDSTUK II. _ Organisatie, werking en beheer der Rijksdiensten.
CHAPITRE II. _ De l'organisation, du fonctionnement et de la gestion des Offices.
Art.5. Behoudens andersluidende bepalingen in de wet van 26 juli 1960, in het koninklijk besluit van 9 augustus 1960, genomen ter uitvoering van de artikelen 10 en 11 van bedoelde wet, en in dit besluit, zijn de bepalingen van de geordende wetten op de kinderbijslag voor loonarbeiders en van de wet van 10 juni 1937 op de kinderbijslag voor niet-loonarbeiders, alsmede van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938, genomen ter uitvoering van deze laatste wet, evenals de koninklijke en ministeriële besluiten, genomen ter uitvoering van de voormelde wetten, en betrekking hebbend op de werking of het beheer, eensdeels van de Nationale Verrekenkas voor gezinsvergoedingen en van de Hulpcompensatiekas voor gezinsvergoedingen, anderdeels van de Nationale Onderlinge Kas voor kindertoeslagen en van de Onderlinge Hulpkas voor kindertoeslagen, toepasselijk op respectievelijk de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers en de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.
Art.5. Sauf dispositions contraires de la loi du 26 juillet 1960, de l'arrêté royal du 9 août 1960 pris en exécution des articles 10 et 11 de ladite loi et du présent arrêté, les dispositions des lois coordonnées sur les allocations familiales pour salariés et de la loi du 10 juin 1937 sur les allocations familiales pour non-salariés, ainsi que de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938 pris en exécution de cette dernière loi, de même que les arrêtés royaux et ministériels pris en exécution des lois précitées, et que concernent le fonctionnement ou la gestion, d'une part de la Caisse nationale de compensation pour allocations familiales et de la Caisse auxiliaire de compensation pour allocations familiales, d'autre part de la Caisse mutuelle nationale d'allocations familiales et de la Caisse mutuelle auxiliaire d'allocations familiales, sont applicables respectivement à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés et à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.
Art.6. De zetel der beide Rijksdiensten is gevestigd in de Brusselse agglomeratie. Iedere Rijksdienst mag, met de instemming van de Minister van Sociale Voorzorg, in andere plaatsen van het land bijhuizen vestigen.
Art.6. Le siège des deux Offices est établi dans l'agglomération bruxelloise. Chaque Office peut, avec l'accord du Ministre de la Prévoyance sociale, établir des succursales dans d'autres localités du pays.
Art.7. Iedere der beide Rijksdiensten mag vrijwillig aangeslotenen omvatten.
Ieder aangeslotene is vrij ontslag in te dienen, op voorwaarde dat, hij jegens de Rijksdienst al zijn verplichtingen heeft vervuld en dat hij het bewijs levert te hebben aangesloten bij een primaire instelling.
Ieder aangeslotene is vrij ontslag in te dienen, op voorwaarde dat, hij jegens de Rijksdienst al zijn verplichtingen heeft vervuld en dat hij het bewijs levert te hebben aangesloten bij een primaire instelling.
Art.7. Chacun des deux Offices peut comprendre des affiliés libres.
Tout affilié a la faculté de démissionner à condition d'avoir rempli toutes ses obligations envers l'Office et de fournir la preuve qu'il s'est affilié à un organisme primaire.
Tout affilié a la faculté de démissionner à condition d'avoir rempli toutes ses obligations envers l'Office et de fournir la preuve qu'il s'est affilié à un organisme primaire.
Art.8. <KB 08-04-1965, art. 4, 1 en 2°> Het beheersorgaan van iedere der beide rijksdiensten maakt het huishoudelijk reglement van de rijksdienst op. In speciale reglementen bepaalt het :
1° de regelen volgens dewelke de nationale compensatie zal plaats hebben;
2° de wijze van inning der bijdragen en het bedrag der bijdrage voor administratiekosten, dat minstens gelijk zal zijn aan het hoogst door de primaire instellingen toegepaste bedrag, zonder nochtans een maximumbedrag te mogen overschrijden, dat door de Minister van Sociale Voorzorg wordt vastgesteld;
3° de wijze van verdeling en uitbetaling van de bijslagen die ten goede komen aan personen die hij rechtstreeks bedient;
4° de wijze van incassering van de hem door de primaire instellingen verschuldigde stortingen;
5° de wijze volgens dewelke de controle der primaire instellingen zal geschieden.
Het huishoudelijk reglement van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen alsmede de speciale reglementen die hem betreffen, worden de minister van Sociale Voorzorg ter goedkeuring voorgelegd.
1° de regelen volgens dewelke de nationale compensatie zal plaats hebben;
2° de wijze van inning der bijdragen en het bedrag der bijdrage voor administratiekosten, dat minstens gelijk zal zijn aan het hoogst door de primaire instellingen toegepaste bedrag, zonder nochtans een maximumbedrag te mogen overschrijden, dat door de Minister van Sociale Voorzorg wordt vastgesteld;
3° de wijze van verdeling en uitbetaling van de bijslagen die ten goede komen aan personen die hij rechtstreeks bedient;
4° de wijze van incassering van de hem door de primaire instellingen verschuldigde stortingen;
5° de wijze volgens dewelke de controle der primaire instellingen zal geschieden.
Het huishoudelijk reglement van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen alsmede de speciale reglementen die hem betreffen, worden de minister van Sociale Voorzorg ter goedkeuring voorgelegd.
Art.8. <AR 08-04-1965, art. 4, 1° et 2°> L'organe de gestion de chacun des deux offices établit le règlement d'ordre intérieur de l'office. Il détermine, dans des règlements spéciaux :
1° les règles suivant lesquelles la compensation nationale aura lieu;
2° le mode de perception des cotisations et le taux de la cotisation pour frais d'administration, qui sera au moins équivalent au taux le plus élevé appliqué par les organismes primaires, sans toutefois pouvoir dépasser un maximum à fixer par le Ministre de la Prévoyance sociale;
3° le mode de distribution et de liquidation des allocations revenant aux personnes qu'il dessert directement;
4° le mode d'encaissement des versements qui lui sont dus par les organismes primaires;
5° le mode suivant lequel le contrôle des organismes primaires sera effectué.
Le règlement d'ordre intérieur de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants, de même que les règlements spéciaux qui le concernent, sont soumis à l'approbation du Ministre de la Prévoyance sociale.
1° les règles suivant lesquelles la compensation nationale aura lieu;
2° le mode de perception des cotisations et le taux de la cotisation pour frais d'administration, qui sera au moins équivalent au taux le plus élevé appliqué par les organismes primaires, sans toutefois pouvoir dépasser un maximum à fixer par le Ministre de la Prévoyance sociale;
3° le mode de distribution et de liquidation des allocations revenant aux personnes qu'il dessert directement;
4° le mode d'encaissement des versements qui lui sont dus par les organismes primaires;
5° le mode suivant lequel le contrôle des organismes primaires sera effectué.
Le règlement d'ordre intérieur de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants, de même que les règlements spéciaux qui le concernent, sont soumis à l'approbation du Ministre de la Prévoyance sociale.
Art.9. <KB 08-04-1965, art. 4, 1° en 2°> In afwachting dat de raad van beheer van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen klaar komt met het opmaken der reglementen waarvan sprake in artikel 8, en dat deze reglementen zijn goedgekeurd door de Minister van Sociale Voorzorg, blijven de reglementen die van kracht zijn bij de Nationale Onderlinge Kas voor Kinderbijslagen en de Onderlinge Hulpkas voor Kinderbijslagen toepasselijk op de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.
Art.9. <AR 08-04-1965, art. 4, 1° et 2°> En attendant que le conseil d'administration de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants ait procédé à l'élaboration des règlements dont il est question à l'article 8 et que ces règlements aient été approuvés par le Ministre de la Prévoyance sociale, les règlements en vigueur auprès de la Caisse mutuelle nationale d'allocations familiales et de la Caisse mutuelle auxiliaire d'allocations familiales restent applicables à l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.
Art.10. De primaire instellingen zijn verplicht, aan de afgevaardigden (van het beheersorgaan) van de Rijksdienst waaronder zij ressorteren, ter plaatse, inzage te geven van hun geschriften en stukken ter verantwoording van hun verrichtingen. <KB 08-04-1965, art. 4, 3°>
Art.10. Les organismes primaires sont tenus de donner aux délégués (de l'origine de gestion) de l'Office dont ils relèvent communication, sans déplacement, des écritures et pièces justificatives de leurs opérations. <AR 08-04-1965, art. 4, 3°>
Art.11. De mandaten van de voorzitter en van de beheerders (van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen) hebben een duur van zes jaren; zij kunnen vernieuwd worden. <KB 08-04-1965, art. 4, 4°>De beheerder die wordt benoemd ter vervanging van een overleden of ontslagnemend beheerder, voltooit het mandaat van deze.
De voorzitter of beheerder wiens mandaat ten einde komt, blijft zijn functies uitoefenen zolang niet is voorzien in de vernieuwing van zijn mandaat of in zijn vervanging.
Het secretariaat wordt waargenomen door een secretaris en eventueel door een adjunct-secretaris, beiden aangeduid door de Minister van Sociale Voorzorg, tussen het personeel van de Rijksdienst.
De voorzitter of beheerder wiens mandaat ten einde komt, blijft zijn functies uitoefenen zolang niet is voorzien in de vernieuwing van zijn mandaat of in zijn vervanging.
Het secretariaat wordt waargenomen door een secretaris en eventueel door een adjunct-secretaris, beiden aangeduid door de Minister van Sociale Voorzorg, tussen het personeel van de Rijksdienst.
Art.11. Les mandats du président et des administrateurs (de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants) ont une durée de six ans; ils sont renouvelables. <AR 08-04-1965, art. 4, 4°>
L'administrateur, nommé en remplacement d'un administrateur décédé ou démissionnaire, achève le mandat de celui-ci.
Le président ou l'administrateur dont le mandat vient à expiration continue à exercer ses fonctions aussi longtemps qu'il n'a pas été pourvu au renouvellement de son mandat ou à son remplacement.
Le secrétariat est assuré par un secrétaire et éventuellement par un secrétaire adjoint désignés par le Ministre de la Prévoyance sociale parmi le personnel de l'Office.
L'administrateur, nommé en remplacement d'un administrateur décédé ou démissionnaire, achève le mandat de celui-ci.
Le président ou l'administrateur dont le mandat vient à expiration continue à exercer ses fonctions aussi longtemps qu'il n'a pas été pourvu au renouvellement de son mandat ou à son remplacement.
Le secrétariat est assuré par un secrétaire et éventuellement par un secrétaire adjoint désignés par le Ministre de la Prévoyance sociale parmi le personnel de l'Office.
Art.12. De raad van beheer van (de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen) vergadert op bijeenroeping door de voorzitter, telkens als de belangen van de Rijksdienst zulks vergen. <KB 08-04-1965, art. 4, 5°>
De raad van beheer wordt in buitengewone vergadering bijeengeroepen, indien de Minister van Sociale Voorzorg het wenselijk acht hem te raadplegen, dan wel op verzoek van minstens een derde zijner leden. Ook de algemeen beheerder mag om bijeenroeping van de Raad vragen.
De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter, na overleg met de algemeen beheerder, of, bij diens afwezigheid, met de adjunct algemeen beheerder. In de eventualiteit voorzien bij het tweede lid, worden de kwesties, die de buitengewone bijeenroeping van de Raad rechtvaardigen, verplichtend op de agenda ingeschreven.
De algemeen beheerder, of, bij diens afwezigheid, de adjunct algemeen beheerder, zijn van rechtswege verslaggever.
De raad kan slechts geldig beraadslagen over de op de agenda geplaatste kwesties en mits de meerderheid der leden aanwezig zijn. Voor zaken die hem voor de tweede maal ter onderzoek worden voorgelegd, mag hij evenwel beraadslagen zonder dat met het aantal der aanwezige leden rekening hoeft te worden gehouden.
De beslissingen worden genomen met meerderheid van stemmen; bij staking van stemmen, wordt de beslissing genomen door de Minister van Sociale Voorzorg.
De beslissingen van de Raad worden vastgelegd in notulen, die door de voorzitter en de secretaris worden ondertekend. Deze notulen worden de Raad ter goedkeuring voorgelegd.
De raad van beheer wordt in buitengewone vergadering bijeengeroepen, indien de Minister van Sociale Voorzorg het wenselijk acht hem te raadplegen, dan wel op verzoek van minstens een derde zijner leden. Ook de algemeen beheerder mag om bijeenroeping van de Raad vragen.
De agenda wordt vastgesteld door de voorzitter, na overleg met de algemeen beheerder, of, bij diens afwezigheid, met de adjunct algemeen beheerder. In de eventualiteit voorzien bij het tweede lid, worden de kwesties, die de buitengewone bijeenroeping van de Raad rechtvaardigen, verplichtend op de agenda ingeschreven.
De algemeen beheerder, of, bij diens afwezigheid, de adjunct algemeen beheerder, zijn van rechtswege verslaggever.
De raad kan slechts geldig beraadslagen over de op de agenda geplaatste kwesties en mits de meerderheid der leden aanwezig zijn. Voor zaken die hem voor de tweede maal ter onderzoek worden voorgelegd, mag hij evenwel beraadslagen zonder dat met het aantal der aanwezige leden rekening hoeft te worden gehouden.
De beslissingen worden genomen met meerderheid van stemmen; bij staking van stemmen, wordt de beslissing genomen door de Minister van Sociale Voorzorg.
De beslissingen van de Raad worden vastgelegd in notulen, die door de voorzitter en de secretaris worden ondertekend. Deze notulen worden de Raad ter goedkeuring voorgelegd.
Art.12. Le conseil d'administration de (l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants) se réunit sur la convocation du président, aussi souvent que les intérêts de l'Office l'exigent. <AR 08-04-1965, art. 4, 5°>
Il est convoqué extraordinairement lorsque le Ministre de la Prévoyance sociale juge utile de le consulter ou à la demande d'un tiers de ses membres au moins. L'administrateur général peut également demander la convocation du Conseil.
L'ordre du jour est fixé par le président après consultation de l'administrateur général, ou, en cas d'absence, de l'administrateur général adjoint. Dans l'hypothèse visée à l'alinéa 2, les questions qui justifient la demande de convocation extraordinaire du Conseil sont obligatoirement inscrites à l'ordre du jour.
L'administrateur général, ou, en cas d'absence, l'administrateur général adjoint est de droit rapporteur.
Le Conseil ne peut délibérer valablement que sur les questions portées à l'ordre du jour, et moyennant la présence de la majorité des membres. Toutefois, il peut délibérer quel que soit le nombre des membres présents, sur les objets soumis pour la deuxième fois à son examen.
Les décisions sont prises à la majorité des suffrages; en cas de parité des voix, le Ministre de la Prévoyance sociale prend la décision.
Les décisions du Conseil sont constatées par des procès-verbaux signés par le président et par le secrétaire. Ces procès-verbaux sont soumis à l'approbation du Conseil.
Il est convoqué extraordinairement lorsque le Ministre de la Prévoyance sociale juge utile de le consulter ou à la demande d'un tiers de ses membres au moins. L'administrateur général peut également demander la convocation du Conseil.
L'ordre du jour est fixé par le président après consultation de l'administrateur général, ou, en cas d'absence, de l'administrateur général adjoint. Dans l'hypothèse visée à l'alinéa 2, les questions qui justifient la demande de convocation extraordinaire du Conseil sont obligatoirement inscrites à l'ordre du jour.
L'administrateur général, ou, en cas d'absence, l'administrateur général adjoint est de droit rapporteur.
Le Conseil ne peut délibérer valablement que sur les questions portées à l'ordre du jour, et moyennant la présence de la majorité des membres. Toutefois, il peut délibérer quel que soit le nombre des membres présents, sur les objets soumis pour la deuxième fois à son examen.
Les décisions sont prises à la majorité des suffrages; en cas de parité des voix, le Ministre de la Prévoyance sociale prend la décision.
Les décisions du Conseil sont constatées par des procès-verbaux signés par le président et par le secrétaire. Ces procès-verbaux sont soumis à l'approbation du Conseil.
Art.13. (De Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen) wordt beheerd door zijn Raad overeenkomstig de op hem toepasselijk wettelijke of reglementaire voorschriften. <KB 08-04-1965, art. 4, 5°>
Hij moet, onder meer, de verschillende diensten organiseren; de wedden vaststellen van het ander personeel dan de algemeen beheerder en de adjunct-algemeen beheerder, daarbij nalevend de statutaire of reglementaire bepalingen die toepasselijk zijn op het personeel der onder de Minister van Sociale Voorzorg ressorterende openbare instellingen; de eventuele schenkingen en legaten aanvaarden; machtiging verlenen tot alle gerechtelijke handelingen, hetzij als eiser, hetzij als verweerder, vervolging en benaarstiging van de voorzitter of van een ten deze gedelegeerd beheerder; met goedvinden van de Minister van Sociale Voorzorg, compromissen en dadingen aangaan in zaken waarbij de belangen van de Rijksdienst betrokken zijn en, ruim gezien, de nodige handelingen verrichten met het oog op diens degelijk beheer.
Worden in elk geval de minister van sociale Voorzorg vooraf ter goedkeuring voorgelegd :
1° het sluiten van huurovereenkomsten ten behoeve van de (Rijksdienst);
2° het aankopen of verkopen van onroerende goederen met hetzelfde doel.
Hij moet, onder meer, de verschillende diensten organiseren; de wedden vaststellen van het ander personeel dan de algemeen beheerder en de adjunct-algemeen beheerder, daarbij nalevend de statutaire of reglementaire bepalingen die toepasselijk zijn op het personeel der onder de Minister van Sociale Voorzorg ressorterende openbare instellingen; de eventuele schenkingen en legaten aanvaarden; machtiging verlenen tot alle gerechtelijke handelingen, hetzij als eiser, hetzij als verweerder, vervolging en benaarstiging van de voorzitter of van een ten deze gedelegeerd beheerder; met goedvinden van de Minister van Sociale Voorzorg, compromissen en dadingen aangaan in zaken waarbij de belangen van de Rijksdienst betrokken zijn en, ruim gezien, de nodige handelingen verrichten met het oog op diens degelijk beheer.
Worden in elk geval de minister van sociale Voorzorg vooraf ter goedkeuring voorgelegd :
1° het sluiten van huurovereenkomsten ten behoeve van de (Rijksdienst);
2° het aankopen of verkopen van onroerende goederen met hetzelfde doel.
Art.13. (L'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants) est géré par son Conseil conformément aux prescriptions légales ou réglementaires qui lui sont applicables. <AR 08-04-1965, art. 4, 5°>
Il lui appartient, entre autres, d'organiser les divers services; de fixer les appointements du personnel autre que l'administrateur général et de l'administrateur général adjoint en respectant les dispositions statutaires ou réglementaires régissant le personnel des établissements publics relevant du Ministre de la Prévoyance sociale; d'accepter les dons et legs éventuels; d'autoriser toutes actions judiciaires, tant en demandant qu'en défendant, poursuites et diligences du président ou d'un administrateur délégué à cette fin; de compromettre et de transiger, avec l'accord du Ministre de la Prévoyance sociale, sur tous les intérêts de l'Office, et d'une manière générale, de faire tous actes nécessaires en vue de sa bonne administration.
Sont en tout cas subordonnés à l'approbation préalable du Ministre de la Prévoyance sociale :
1° tous baux et locations conclus pour les besoins de l'Office;
2° toute acquisition ou aliénation d'immeubles ayant le même objet.
Il lui appartient, entre autres, d'organiser les divers services; de fixer les appointements du personnel autre que l'administrateur général et de l'administrateur général adjoint en respectant les dispositions statutaires ou réglementaires régissant le personnel des établissements publics relevant du Ministre de la Prévoyance sociale; d'accepter les dons et legs éventuels; d'autoriser toutes actions judiciaires, tant en demandant qu'en défendant, poursuites et diligences du président ou d'un administrateur délégué à cette fin; de compromettre et de transiger, avec l'accord du Ministre de la Prévoyance sociale, sur tous les intérêts de l'Office, et d'une manière générale, de faire tous actes nécessaires en vue de sa bonne administration.
Sont en tout cas subordonnés à l'approbation préalable du Ministre de la Prévoyance sociale :
1° tous baux et locations conclus pour les besoins de l'Office;
2° toute acquisition ou aliénation d'immeubles ayant le même objet.
Art. 13bis. <KB 08-04-1965, art. 4, 6°> Het beheerscomité van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers stelt aan de Koning de aanvaarding van giften en legaten, gedaan ten voordele van de rijksdienst, ter goedkeuring voor; het stelt de wedden van het personeel vast behalve deze van de algemeen beheerder en van de adjunct-algemeen beheerder, met inachtneming van de statutaire of reglementaire bepalingen inzake het personeel der onder de Minister van Sociale Voorzorg ressorterende openbare instellingen.
Art. 13bis. <AR 08-04-1965, art. 4, 6°> Le Comité de gestion de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés propose à l'approbation royale l'acceptation des dons et des legs faits au bénéfice de l'office; il fixe les appointements du personnel autres que ceux de l'administrateur général et de l'administrateur général adjoint, en respectant les dispositions statutaires ou réglementaires régissant le personnel des établissements publics relevant du Ministre de la Prévoyance sociale.
Art.14. De raad van beheer van (de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen) zal, uit zijn midden, een beheerscomité oprichten, dat tot taak zal hebben te beraadslagen over de lopende aangelegenheden. <KB 08-04-1965, art. 4, 5°>De raad mag bovendien aan een of meer zijner leden speciale machtsdelegatie verlenen.
Behoudens speciale delegatie, worden de akten welke voor de Rijksdienst verplichtingen medebrengen, ter uitzondering van die welke verband houden met het dagelijks beheer, ondertekend door de voorzitter of een der ondervoorzitters alsmede door de secretaris.
De akten die verband houden met het dagelijks beheer, worden door de algemeen beheerder ondertekend of, bij diens afwezigheid, door de adjunct-algemeen beheerder. De algemeen beheerder mag bovendien leden van het personeel opdracht geven sommige bepaalde akten of sommige limitatief aangeduide categorieën akten, te ondertekenen.
De personen die, krachtens de voorgaande bepalingen, bevoegdheid hebben om akten te ondertekenen welke al dan niet betrekking hebben op het dagelijks beheer, zijn ten overstaan van derden niet gehouden het bewijs te leveren van een beraadslaging in de raad of in het bevoegd beraadslagend college.
Behoudens speciale delegatie, worden de akten welke voor de Rijksdienst verplichtingen medebrengen, ter uitzondering van die welke verband houden met het dagelijks beheer, ondertekend door de voorzitter of een der ondervoorzitters alsmede door de secretaris.
De akten die verband houden met het dagelijks beheer, worden door de algemeen beheerder ondertekend of, bij diens afwezigheid, door de adjunct-algemeen beheerder. De algemeen beheerder mag bovendien leden van het personeel opdracht geven sommige bepaalde akten of sommige limitatief aangeduide categorieën akten, te ondertekenen.
De personen die, krachtens de voorgaande bepalingen, bevoegdheid hebben om akten te ondertekenen welke al dan niet betrekking hebben op het dagelijks beheer, zijn ten overstaan van derden niet gehouden het bewijs te leveren van een beraadslaging in de raad of in het bevoegd beraadslagend college.
Art.14. Le conseil d'administration de (l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants) créera, dans son sein, un comité de gestion, avec mission de délibérer sur les affaires courantes. <AR 08-04-1965, art. 4, 5°>
Le Conseil peut en outre déléguer des pouvoirs spéciaux à un ou plusieurs de ses membres.
A moins de délégation spéciale, les actes engageant l'Office autres que ceux qui se rapportant à la gestion journalière sont signés par le président ou un des vice-présidents et par le secrétaire.
Les actes qui se rapportent à la gestion journalière sont signés par l'administrateur général, ou, en cas d'absence, par l'administrateur général adjoint. L'administrateur général peut en outre charger certains membres du personnel de signer certains actes déterminés ou certaines catégories d'actes limitativement désignés.
Les personnes qui ont, en vertu des dispositions qui précèdent, le pouvoir de signer des actes se rapportant ou non à la gestion journalière ne doivent pas justifier à l'égard des tiers d'une délibération du Conseil ou du Collège délibérant compétent.
Le Conseil peut en outre déléguer des pouvoirs spéciaux à un ou plusieurs de ses membres.
A moins de délégation spéciale, les actes engageant l'Office autres que ceux qui se rapportant à la gestion journalière sont signés par le président ou un des vice-présidents et par le secrétaire.
Les actes qui se rapportent à la gestion journalière sont signés par l'administrateur général, ou, en cas d'absence, par l'administrateur général adjoint. L'administrateur général peut en outre charger certains membres du personnel de signer certains actes déterminés ou certaines catégories d'actes limitativement désignés.
Les personnes qui ont, en vertu des dispositions qui précèdent, le pouvoir de signer des actes se rapportant ou non à la gestion journalière ne doivent pas justifier à l'égard des tiers d'une délibération du Conseil ou du Collège délibérant compétent.
Art.15. De (leden van het beheersorgaan) gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan met betrekking tot de verbintenissen van de Rijksdienst die zij beheren. <KB 08-04-1965, art. 4, 5°>Zij hebben zich slechts voor de uitvoering van hun mandaat te verantwoorden.
Art.15. Les (membres de l'organe de gestion) ne contractent aucune obligation personnelle relative aux engagements de l'Office qu'ils gèrent. <AR 08-04-1965, art. 4, 7°>
Ils ne répondent que de l'exécution de leur mandat.
Ils ne répondent que de l'exécution de leur mandat.
Art.16. De staat wordt bij iedere der beide Rijksdiensten vertegenwoordigd door een Regeringscommissaris, op voordracht van de Minister van Sociale Voorzorg door de Koning benoemd, en door een afgevaardigde van de Minister van Financiën. Deze commissaris en deze afgevaardigde oefenen hun functies uit overeenkomstig de wet van 16 maart 1954 betreffende de controle van sommige instellingen van openbaar nut.
De Minister van Sociale Voorzorg mag bovendien bij (de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen) een of meer afgevaardigden aanwijzen. <KB 08-04-1965, art. 4, 8°>
De Minister van Volksgezondheid en van het Gezin mag bij iedere Rijksdienst een afgevaardigde aanwijzen.
De Minister van Middenstand mag bij de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen een afgevaardigde aanwijzen.
De door de Minister van Sociale Voorzorg, door de Minister van Volksgezondheid en van het Gezin en door de Minister van Middenstand aangewezen afgevaardigden, wonen de vergaderingen met raadgevende stem bij.
De Minister van Sociale Voorzorg mag bovendien bij (de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen) een of meer afgevaardigden aanwijzen. <KB 08-04-1965, art. 4, 8°>
De Minister van Volksgezondheid en van het Gezin mag bij iedere Rijksdienst een afgevaardigde aanwijzen.
De Minister van Middenstand mag bij de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen een afgevaardigde aanwijzen.
De door de Minister van Sociale Voorzorg, door de Minister van Volksgezondheid en van het Gezin en door de Minister van Middenstand aangewezen afgevaardigden, wonen de vergaderingen met raadgevende stem bij.
Art.16. L'Etat est représenté auprès de chacun des deux Offices par un Commissaire du Gouvernement, nommé par le Roi sur présentation du Ministre de la Prévoyance sociale, et par un délégué du Ministre des Finances. Ce commissaire et ce délégué exercent leurs fonctions conformément à la loi du 16 mars 1954 relative au contrôle de certains organismes d'intérêt public.
Le Ministre de la Prévoyance sociale peut en outre désigner un ou plusieurs délégués auprès de (l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.)
Le Ministre de la Santé publique et de la Famille peut désigner un délégué auprès de chaque Office.
Le Ministre des Classes moyennes peut désigner un délégué auprès de l'Office national d'allocations familiales pour indépendants.
Les délégués désignés par le Ministre de la Prévoyance sociale, le Ministre de la Santé publique et de la Famille et le Ministre des Classes moyennes assistent aux réunions avec voix consultative.
Le Ministre de la Prévoyance sociale peut en outre désigner un ou plusieurs délégués auprès de (l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.)
Le Ministre de la Santé publique et de la Famille peut désigner un délégué auprès de chaque Office.
Le Ministre des Classes moyennes peut désigner un délégué auprès de l'Office national d'allocations familiales pour indépendants.
Les délégués désignés par le Ministre de la Prévoyance sociale, le Ministre de la Santé publique et de la Famille et le Ministre des Classes moyennes assistent aux réunions avec voix consultative.
Art.17. <KB 04-08-1965, art. 4, 9°> De Minister van Sociale Voorzorg bepaalt het bedrag van het presentiegeld en van de vergoedingen voor verplaatsings- en verblijfsonkosten die worden toegekend aan de voorzitter en aan de leden van de raad van beheer van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen. Hij stelt eveneens het bedrag vast van de vergoeding die aan de commissarissen en afgevaardigden van de regering bij de beide rijksdiensten toegekend wordt.
Art.17. <AR 08-04-1965, art. 4, 9°> Le Ministre de la Prévoyance sociale fixe le montant des jetons de présence et indemnités pour frais de parcours et de séjour octroyés au président et aux membres du conseil d'administration de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants. Il fixe également le montant de l'indemnité octroyée aux commissaires et délégués du gouvernement auprès des deux offices.
Art.18. Het dienstjaar begint 1 januari en eindigt 31 december.
Het eerste dienstjaar begint op de datum dat dit besluit in werking treedt.
Het eerste dienstjaar begint op de datum dat dit besluit in werking treedt.
Art.18. L'exercice commence le premier janvier et finit le 31 décembre.
Le premier exercice commence à la date de mise en vigueur du présent arrêté.
Le premier exercice commence à la date de mise en vigueur du présent arrêté.
Art.19. Elk jaar maakt (het beheersorgaan) van iedere der beide Rijksdiensten de balans en de rekeningen van het verlopen dienstjaar op, alsmede het onderwerp van begroting van het eerstvolgend dienstjaar. <KB 08-04-1965, art. 4, 10n, a>
De balans, de rekeningen en het ontwerp van begroting worden samen met een verslag over de activiteit van de Rijksdienst tijdens het verlopen jaar, tegelijkertijd opgestuurd aan de onder iedere der beide Rijksdiensten ressorterende primaire instellingen alsmede aan de Minister van Sociale Voorzorg.
Over de inhoud daarvan, mogen de primaire instellingen rechtstreeks aan de Minister hun opmerkingen of adviezen laten geworden. In dat geval, moeten deze opmerkingen of adviezen de Minister binnen de maand worden toegestuurd; een afschrift daarvan moet (het beheersorgaan) van de betrokken Rijksdienst worden overgemaakt. <KB 08-04-1965, art. 4, 10n, b>
De balans, de rekeningen en het ontwerp van begroting worden samen met een verslag over de activiteit van de Rijksdienst tijdens het verlopen jaar, tegelijkertijd opgestuurd aan de onder iedere der beide Rijksdiensten ressorterende primaire instellingen alsmede aan de Minister van Sociale Voorzorg.
Over de inhoud daarvan, mogen de primaire instellingen rechtstreeks aan de Minister hun opmerkingen of adviezen laten geworden. In dat geval, moeten deze opmerkingen of adviezen de Minister binnen de maand worden toegestuurd; een afschrift daarvan moet (het beheersorgaan) van de betrokken Rijksdienst worden overgemaakt. <KB 08-04-1965, art. 4, 10n, b>
Art.19. Chaque année, (l'organe de gestion) de chacun des deux Offices établit le bilan et les comptes de l'exercice écoulé ainsi que le projet de budget de l'exercice suivant. <AR 08-04-1965, art. 4, 10n, a>
Le bilan, les comptes et le projet de budget, accompagnés d'un rapport sur l'activité de l'Office pendant l'année écoulée sont envoyés simultanément aux organismes primaires relevant de chacun des deux Offices ainsi qu'au Ministre de la Prévoyance sociale.
Les organismes primaires peuvent adresser directement au Ministre leurs remarques ou leur avis au sujet de leur contenu. Dans ce cas, ces remarques ou ces avis doivent être adressés au Ministre dans le mois; copie doit en être communiquée (à l'organe de gestion) de l'Office intéressé. <AR 08-04-1965, art. 4, 10n, b>
Le bilan, les comptes et le projet de budget, accompagnés d'un rapport sur l'activité de l'Office pendant l'année écoulée sont envoyés simultanément aux organismes primaires relevant de chacun des deux Offices ainsi qu'au Ministre de la Prévoyance sociale.
Les organismes primaires peuvent adresser directement au Ministre leurs remarques ou leur avis au sujet de leur contenu. Dans ce cas, ces remarques ou ces avis doivent être adressés au Ministre dans le mois; copie doit en être communiquée (à l'organe de gestion) de l'Office intéressé. <AR 08-04-1965, art. 4, 10n, b>
HOOFDSTUK III. _ Actief en passief van de Rijksdienst voor samenordening der gezinsvergoedingen.
CHAPITRE III. _ De l'actif et du passif de l'Office national de coordination des allocations familiales.
Art.20. De nadere regelen van overname van het actief en het passief van de Rijksdienst voor samenordening der gezinsvergoedingen door de twee Rijksdiensten worden door Ons, op voorstel van het Coördinatiecomité, vastgesteld.
Het Coördinatiecomité verdeelt het actief en het passief van de Rijksdienst voor samenordening der gezinsvergoedingen onder de twee Rijksdiensten, volgens de voorziene regelen.
Deze verdeling wordt Onze Minister van Sociale Voorzorg ter goedkeuring voorgelegd.
Ondertussen beheert de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen het actief en het passief van de Rijksdienst voor samenordening der gezinsvergoedingen en voert hij de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen uit.
Het Coördinatiecomité verdeelt het actief en het passief van de Rijksdienst voor samenordening der gezinsvergoedingen onder de twee Rijksdiensten, volgens de voorziene regelen.
Deze verdeling wordt Onze Minister van Sociale Voorzorg ter goedkeuring voorgelegd.
Ondertussen beheert de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen het actief en het passief van de Rijksdienst voor samenordening der gezinsvergoedingen en voert hij de daaruit voortvloeiende rechten en verplichtingen uit.
Art.20. Les modalités de reprise de l'actif et du passif de l'Office national de coordination des allocations familiales par les deux Offices sont fixées par Nous sur proposition du Comité de coordination.
Le Comité de coordination répartit l'actif et le passif de l'Office national de coordination des allocations familiales entre les deux Offices suivant les modalités prévues.
Cette répartition est soumise à l'approbation de Notre Ministre de la Prévoyance sociale.
En attendant l'Office national d'allocations familiales pour indépendants gère l'actif et le passif de l'Office national de coordination des allocations familiales et exerce les droits et obligations qui en résultent.
Le Comité de coordination répartit l'actif et le passif de l'Office national de coordination des allocations familiales entre les deux Offices suivant les modalités prévues.
Cette répartition est soumise à l'approbation de Notre Ministre de la Prévoyance sociale.
En attendant l'Office national d'allocations familiales pour indépendants gère l'actif et le passif de l'Office national de coordination des allocations familiales et exerce les droits et obligations qui en résultent.
HOOFDSTUK IV. _ Het Coördinatiecomité.
CHAPITRE IV. _ Du Comité de coordination.
Art.21. Het Coördinatiecomité waarvan sprake in artikel 250 van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938 is als volgt samengesteld :
1° (de voorzitter van iedere der beide Rijksdiensten;) <KB 08-04-1965, art. 4, 11°, a>
2° (drie leden van het beheersorgaan van iedere der beide Rijksdiensten;) <KB 08-04-1965, art. 4, 11n,b>
3° de voorzitter van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken;
4° de secretaris van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken.
De algemeen beheerder of de adjunct-algemeen beheerder van iedere der beide Rijksdiensten woont de vergaderingen met raadgevende stem bij.
Het sub 3° bedoelde lid oefent de functies van voorzitter uit en het sub 4° bedoeld lid deze van secretaris.
De Minister van Sociale Voorzorg mag zich in het Comité laten vertegenwoordigen door twee afgevaardigden die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen.
1° (de voorzitter van iedere der beide Rijksdiensten;) <KB 08-04-1965, art. 4, 11°, a>
2° (drie leden van het beheersorgaan van iedere der beide Rijksdiensten;) <KB 08-04-1965, art. 4, 11n,b>
3° de voorzitter van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken;
4° de secretaris van de Commissie van Advies inzake Controle en Betwiste Zaken.
De algemeen beheerder of de adjunct-algemeen beheerder van iedere der beide Rijksdiensten woont de vergaderingen met raadgevende stem bij.
Het sub 3° bedoelde lid oefent de functies van voorzitter uit en het sub 4° bedoeld lid deze van secretaris.
De Minister van Sociale Voorzorg mag zich in het Comité laten vertegenwoordigen door twee afgevaardigden die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen.
Art.21. Le Comité de coordination prévu à l'article 250 de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938 est composé comme suit :
1° (le président de chacun des deux Offices;) <AR 08-04-1965, art. 4, 11°, a>
2° (trois membres de l'organe de gestion de chacun des deux Offices;) <AR 08-04-1965, art. 4, 11°, b>
3° le président de la Commission consultative du Contrôle et du Contentieux;
4° le secrétaire de la Commission consultative du Contrôle et du Contentieux.
L'administrateur général ou l'administrateur général adjoint de chacun des deux Offices assiste aux réunions avec voix consultative.
Le membre visé au 3° remplit les fonctions de président et le membre visé au 4° les fonctions de secrétaire.
Le Ministre de la Prévoyance sociale peut se faire représenter auprès du Comité par deux délégués, qui assistent aux réunions avec voix consultative.
1° (le président de chacun des deux Offices;) <AR 08-04-1965, art. 4, 11°, a>
2° (trois membres de l'organe de gestion de chacun des deux Offices;) <AR 08-04-1965, art. 4, 11°, b>
3° le président de la Commission consultative du Contrôle et du Contentieux;
4° le secrétaire de la Commission consultative du Contrôle et du Contentieux.
L'administrateur général ou l'administrateur général adjoint de chacun des deux Offices assiste aux réunions avec voix consultative.
Le membre visé au 3° remplit les fonctions de président et le membre visé au 4° les fonctions de secrétaire.
Le Ministre de la Prévoyance sociale peut se faire représenter auprès du Comité par deux délégués, qui assistent aux réunions avec voix consultative.
Art.22. De Minister van Sociale Voorzorg bepaalt het bedrag van het presentiegeld en van de vergoedingen voor verplaatsings- en verblijfsonkosten toegekend aan de voorzitter en aan de leden van het Coördinatiecomité. Hij stelt eveneens het bedrag vast van de vergoeding die aan zijn afgevaardigden zal toegekend worden.
Art.22. Le Ministre de la Prévoyance sociale fixe le montant des jetons de présence et indemnités pour frais de parcours et de séjour octroyés au président et aux membres du Comité de coordination. Il fixe également le montant de l'indemnité qui sera allouée à ses délégués.
Art.23. Onverminderd de opdracht die hem inzonderheid krachtens artikelen 250 en volgende van het organiek koninklijk besluit van 22 december 1938 is toevertrouwd, worden door het Coördinatiecomité vastgesteld de respectieve bijdragen van de beide Rijksdiensten tot de werkingskosten van hun gemeenschappelijke diensten, waarvan het dagelijks beheer één hunner wordt toevertrouwd.
Art.23. Sans préjudice de la mission qui lui incombe en vertu, notamment, des articles 250 et suivants de l'arrêté royal organique du 22 décembre 1938, le Comité de coordination fixe les parts d'intervention respectives des deux Offices nationaux dans les frais de fonctionnement des services qui leur sont communs et dont la gestion journalière est confiée à l'un d'eux.
HOOFDSTUK V. _ Het Bestendig Controlecomité.
CHAPITRE V. _ Du Comité permanent de contrôle.
Art.24. Er wordt een Bestendig Comité opgericht voor controle der instellingen die deelnemen aan of bijdragen tot de toepassing van de wetgeving betreffende de kinderbijslag voor werknemers en niet-werknemers, en der personen die aan deze wetgeving onderworpen zijn of het voordeel er van genieten.
Art.24. Il est créé un Comité permanent de contrôle des organismes qui participent ou qui concourent à l'application de la législation concernant les allocations familiales pour travailleurs salariés et non-salariés et des personnes assujetties à cette législation ou bénéficiaire de celle-ci.
Art.25. Het Bestendig Controlecomité :
1° verzekert de betrekkingen tussen de dienst kinderbijslag van het Ministerie, die is belast met een algemene opdracht van controle op de toepassing der kinderbijslagwetgeving, aan de ene kant, en, aan de andere kant, de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers en de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen, ieder voor wat betreft de controle-opdracht die hem eigen zijn;
2° staat in voor de samenwerking der voormelde Rijksdiensten met de administratie van het Ministerie die is belast met de sociale inspectie, nl. voor wat betreft het opsporen der werkgevers die gehouden zijn bij een compensatiekas aan te sluiten en die deze verplichting niet hebben vervuld.
1° verzekert de betrekkingen tussen de dienst kinderbijslag van het Ministerie, die is belast met een algemene opdracht van controle op de toepassing der kinderbijslagwetgeving, aan de ene kant, en, aan de andere kant, de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers en de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen, ieder voor wat betreft de controle-opdracht die hem eigen zijn;
2° staat in voor de samenwerking der voormelde Rijksdiensten met de administratie van het Ministerie die is belast met de sociale inspectie, nl. voor wat betreft het opsporen der werkgevers die gehouden zijn bij een compensatiekas aan te sluiten en die deze verplichting niet hebben vervuld.
Art.25. Le Comité permanent du contrôle assure :
1° la liaison entre le service des allocations familiales du Ministère, chargé d'une mission générale de contrôle de l'application de la législation en matière d'allocations familiales, d'une part, et, d'autre part, l'Office national des allocations familiales pour travailleurs salariés et l'Office national des allocations familiales pour travailleurs indépendants, chacun pour ce qui concerne les missions de contrôle qui lui sont propres;
2° la collaboration des Offices précités avec l'administration du Ministère chargée de l'Inspection sociale, en ce qui concerne la recherche des employeurs tenus de s'affilier à une caisse de compensation qui ne se sont pas acquittés de cette obligation.
1° la liaison entre le service des allocations familiales du Ministère, chargé d'une mission générale de contrôle de l'application de la législation en matière d'allocations familiales, d'une part, et, d'autre part, l'Office national des allocations familiales pour travailleurs salariés et l'Office national des allocations familiales pour travailleurs indépendants, chacun pour ce qui concerne les missions de contrôle qui lui sont propres;
2° la collaboration des Offices précités avec l'administration du Ministère chargée de l'Inspection sociale, en ce qui concerne la recherche des employeurs tenus de s'affilier à une caisse de compensation qui ne se sont pas acquittés de cette obligation.
Art.26. Het Bestendig Controlecomité is als volgt samengesteld :
1° de directeur-generaal van het Ministerie die de kinderbijslag onder zijn bevoegdheid heeft;
2° de directeur van de dienst kinderbijslag van het Ministerie;
3° het hoofd van de Sociale Inspectie van het Ministerie;
4° de algemeen beheerder van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers;
5° de algemeen beheerder van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.
Het sub 1° bedoelde lid neemt de functies van voorzitter waar.
De leden mogen zich laten vervangen of bijstaan.
Het secretariaat van het Bestendig Controlecomité wordt waargenomen door een secretaris en, eventueel, een adjunct-secretaris, beiden door de Minister van Sociale Voorzorg aangeduid uit de ambtenaren van het Ministerie.
1° de directeur-generaal van het Ministerie die de kinderbijslag onder zijn bevoegdheid heeft;
2° de directeur van de dienst kinderbijslag van het Ministerie;
3° het hoofd van de Sociale Inspectie van het Ministerie;
4° de algemeen beheerder van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers;
5° de algemeen beheerder van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.
Het sub 1° bedoelde lid neemt de functies van voorzitter waar.
De leden mogen zich laten vervangen of bijstaan.
Het secretariaat van het Bestendig Controlecomité wordt waargenomen door een secretaris en, eventueel, een adjunct-secretaris, beiden door de Minister van Sociale Voorzorg aangeduid uit de ambtenaren van het Ministerie.
Art.26. Le Comité permanent de contrôle est composé comme suit :
1° le directeur général du Ministère qui a les allocations familiales dans ses attributions;
2° le directeur du service des allocations familiales du Ministère;
3° le chef de l'Inspection sociale du Ministère;
4° l'administrateur général de l'Office national des allocations familiales pour travailleurs salariés;
5° l'administrateur général de l'Office national des allocations familiales pour travailleurs indépendants.
Le membre visé au 1° remplit les fonctions de président.
Les membres peuvent se faire remplacer ou assister.
Le secrétariat du Comité permanent du contrôle est assuré par un secrétaire et éventuellement un secrétaire adjoint, désignés par le Ministre de la Prévoyance sociale parmi les fonctionnaires du Ministère.
1° le directeur général du Ministère qui a les allocations familiales dans ses attributions;
2° le directeur du service des allocations familiales du Ministère;
3° le chef de l'Inspection sociale du Ministère;
4° l'administrateur général de l'Office national des allocations familiales pour travailleurs salariés;
5° l'administrateur général de l'Office national des allocations familiales pour travailleurs indépendants.
Le membre visé au 1° remplit les fonctions de président.
Les membres peuvent se faire remplacer ou assister.
Le secrétariat du Comité permanent du contrôle est assuré par un secrétaire et éventuellement un secrétaire adjoint, désignés par le Ministre de la Prévoyance sociale parmi les fonctionnaires du Ministère.
Art.27. Het Bestendig Controlecomité vergadert na bijeenroeping door zijn voorzitter en minstens éénmaal per maand.
Het Comité mag er toe beslissen, dat de aangelegenheden die slechts één der kinderbijslagregelingen betreffen, alleen door de betrokken leden zullen behandeld worden.
Met betrekking tot iedere onder zijn bevoegdheid ressorterende kwestie, mag het Comité het standpunt van vertegenwoordigers van primaire instellingen horen, alsmede het verslag van ambtenaren van de Controlediensten die onder het gezag van een zijner leden geplaatst zijn, met akkoord van deze laatste.
Het Comité mag er toe beslissen, dat de aangelegenheden die slechts één der kinderbijslagregelingen betreffen, alleen door de betrokken leden zullen behandeld worden.
Met betrekking tot iedere onder zijn bevoegdheid ressorterende kwestie, mag het Comité het standpunt van vertegenwoordigers van primaire instellingen horen, alsmede het verslag van ambtenaren van de Controlediensten die onder het gezag van een zijner leden geplaatst zijn, met akkoord van deze laatste.
Art.27. Le Comité permanent du contrôle se réunit sur la convocation de son président au moins une fois par mois.
Le Comité peut décider que les questions ne concernant qu'un des régimes d'allocations familiales seront traitées par les seuls membres intéressés.
Sur toute question relevant de sa compétence, il peut entendre le point de vue de représentants d'organismes primaires ainsi que le rapport d'agents des services de contrôle relevant de l'autorité d'un de ses membres, avec l'accord de celui-ci.
Le Comité peut décider que les questions ne concernant qu'un des régimes d'allocations familiales seront traitées par les seuls membres intéressés.
Sur toute question relevant de sa compétence, il peut entendre le point de vue de représentants d'organismes primaires ainsi que le rapport d'agents des services de contrôle relevant de l'autorité d'un de ses membres, avec l'accord de celui-ci.
Art.28. Het archief van het Bestendig Controlecomité wordt door de secretaris bewaard en staat de Minister ter beschikking.
Art.28. Les archives du Comité permanent du contrôle sont conservées par le secrétaire et sont à la disposition du Ministre.
Art.29. De werking van het Bestendig Controlecomité onttrekt geenszins zijn leden aan hun plichten en verantwoordelijkheden jegens het gezag waaronder zij ressorteren.
De onkosten van werking van het Bestendig Controlecomité worden, voor een gelijk deel, gedragen door de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers en door de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.) <KB 07-12-1960, art. 1>
De onkosten van werking van het Bestendig Controlecomité worden, voor een gelijk deel, gedragen door de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers en door de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen.) <KB 07-12-1960, art. 1>
Art.29. Le fonctionnement du Comité permanent de contrôle ne soustrait en aucune manière ses membres à leurs devoirs ni à leurs responsabilités à l'égard de l'autorité dont ils relèvent.
Les frais de fonctionnement du Comité permanent de contrôle sont supportés, à part égale, par l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés et par l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.) <AR 07-12-1960, art. 1>
Les frais de fonctionnement du Comité permanent de contrôle sont supportés, à part égale, par l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés et par l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants.) <AR 07-12-1960, art. 1>
HOOFDSTUK VI. _ Het Beheerscomité van de sociale dienst.
CHAPITRE VI. _ Du Comité de gestion du service social.
Art.30. <KB 20-09-1963, art. 1> Er wordt een Beheerscomité van de centrale sociale dienst der rijksdiensten voor kinderbijslag opgericht.
De bevoegdheden van dat Comité, alsmede de organisatie van de sociale dienst, worden door de Minister van Sociale Voorzorg vastgesteld.
Het Comité is samengesteld uit :
1° twee leden (van het beheerscomité) van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers (...); <KB 08-04-1965/13, art. 4, 12°, a en b>
2° twee leden die de hoedanigheid van beheerder van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen hebben;
3° twee leden vertegenwoordigers van het personeel van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers;
4° twee leden vertegenwoordigers van het personeel van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen;
5° een voorzitter met raadgevende stem, gekozen buiten de (beheersorganen) en het personeel der Rijksdiensten. <KB 08-04-1965/13, art. 4, 12°, a en b>
De leden van het Comité worden benoemd door de Minister van Sociale Voorzorg op voordracht, voor de leden bedoeld sub 1° en 2°, van de betrokken (beheersorganen), en, voor de leden bedoeld sub 3° en 4n, van de representatieve organisaties van het personeel van de rijksdiensten. <KB 08-04-1965/13, art. 4, 12°, a en b>
Bij gebrek aan voordracht, binnen de twee maand na de aanvraag, mag de Minister zonder voordracht benoemen.
De algemeen beheerder of de adjunct-algemeen beheerder van iedere der beide Rijksdiensten, woont de vergaderingen met raadgevende stem bij.
Het secretariaat wordt waargenomen door het hoofd van de in artikel 3, 1°, bedoelde sociale dienst.
De Minister van Sociale Voorzorg bepaalt het bedrag van het presentiegeld en van de vergoedingen voor verplaatsings- en verblijfsonkosten die aan de voorzitter en de leden van het Comité, andere dan de vertegenwoordigers van het personeel van de rijksdiensten, toegekend worden.
De bevoegdheden van dat Comité, alsmede de organisatie van de sociale dienst, worden door de Minister van Sociale Voorzorg vastgesteld.
Het Comité is samengesteld uit :
1° twee leden (van het beheerscomité) van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers (...); <KB 08-04-1965/13, art. 4, 12°, a en b>
2° twee leden die de hoedanigheid van beheerder van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen hebben;
3° twee leden vertegenwoordigers van het personeel van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor werknemers;
4° twee leden vertegenwoordigers van het personeel van de Rijksdienst voor kinderbijslag voor zelfstandigen;
5° een voorzitter met raadgevende stem, gekozen buiten de (beheersorganen) en het personeel der Rijksdiensten. <KB 08-04-1965/13, art. 4, 12°, a en b>
De leden van het Comité worden benoemd door de Minister van Sociale Voorzorg op voordracht, voor de leden bedoeld sub 1° en 2°, van de betrokken (beheersorganen), en, voor de leden bedoeld sub 3° en 4n, van de representatieve organisaties van het personeel van de rijksdiensten. <KB 08-04-1965/13, art. 4, 12°, a en b>
Bij gebrek aan voordracht, binnen de twee maand na de aanvraag, mag de Minister zonder voordracht benoemen.
De algemeen beheerder of de adjunct-algemeen beheerder van iedere der beide Rijksdiensten, woont de vergaderingen met raadgevende stem bij.
Het secretariaat wordt waargenomen door het hoofd van de in artikel 3, 1°, bedoelde sociale dienst.
De Minister van Sociale Voorzorg bepaalt het bedrag van het presentiegeld en van de vergoedingen voor verplaatsings- en verblijfsonkosten die aan de voorzitter en de leden van het Comité, andere dan de vertegenwoordigers van het personeel van de rijksdiensten, toegekend worden.
Art.30. <AR 20-09-1963, art. 1> Il est créé un Comité de gestion du service social central des offices nationaux d'allocations familiales.
Les attributions de ce Comité, de même que l'organisation du service social sont fixées par le Ministre de la Prévoyance sociale.
Le Comité se compose de :
1° deux membres (du Comité de gestion) de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés; <AR 08-04-1965, art. 4, 12°, a et b>
2° deux membres ayant la qualité d'administrateur de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants;
3° deux membres représentant le personnel de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés;
4° deux membres représentant le personnel de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants;
5° un président avec voix consultative choisi en dehors des (organes de gestion) et du personnel des offices; <AR 08-04-1965, art. 4, 12°, a et b>
Les membres du Comité sont nommés par le Ministre de la Prévoyance sociale sur présentation, pour les membres visés au 1° et au 2°, des (organes de gestion) intéressés, et, pour les membres visés aux 3° et 4°, des organisations représentatives du personnel des offices. <AR 08-04-1965, art. 4, 12°, b>
A défaut de présentation de candidats dans les deux mois de la demande, le Ministre peut nommer sans présentation.
L'administrateur général ou l'administrateur général adjoint de chacun des deux Offices assiste aux réunions avec voix consultative.
Le secrétariat est assuré par le chef du service social prévu à l'article 3, 1°.
Le Ministre de la Prévoyance sociale fixe le montant des jetons de présences et indemnités pour frais de parcours et de séjour octroyés au président et aux membres du Comité autres que ceux qui représentent le personnel des offices.
Les attributions de ce Comité, de même que l'organisation du service social sont fixées par le Ministre de la Prévoyance sociale.
Le Comité se compose de :
1° deux membres (du Comité de gestion) de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés; <AR 08-04-1965, art. 4, 12°, a et b>
2° deux membres ayant la qualité d'administrateur de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants;
3° deux membres représentant le personnel de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs salariés;
4° deux membres représentant le personnel de l'Office national d'allocations familiales pour travailleurs indépendants;
5° un président avec voix consultative choisi en dehors des (organes de gestion) et du personnel des offices; <AR 08-04-1965, art. 4, 12°, a et b>
Les membres du Comité sont nommés par le Ministre de la Prévoyance sociale sur présentation, pour les membres visés au 1° et au 2°, des (organes de gestion) intéressés, et, pour les membres visés aux 3° et 4°, des organisations représentatives du personnel des offices. <AR 08-04-1965, art. 4, 12°, b>
A défaut de présentation de candidats dans les deux mois de la demande, le Ministre peut nommer sans présentation.
L'administrateur général ou l'administrateur général adjoint de chacun des deux Offices assiste aux réunions avec voix consultative.
Le secrétariat est assuré par le chef du service social prévu à l'article 3, 1°.
Le Ministre de la Prévoyance sociale fixe le montant des jetons de présences et indemnités pour frais de parcours et de séjour octroyés au président et aux membres du Comité autres que ceux qui représentent le personnel des offices.
HOOFDSTUK VII. _ (opgeheven)
CHAPITRE VII. _ (abrogé)
Art.31. (opgeheven) <KB 04-10-1971>
Art.31. (abrogé) <AR 04-10-1971>
Art.32. <KB 07-12-1960, art. 2> Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 3 augustus 1960.
Art.32. <AR 07-12-1960, art. 2> Le présent arrêté produit ses effets le 3 août 1960.
Art. 33. Onze Minister van Sociale Voorzorg is belast met de uitvoering van dit besluit.
Art. 33. Notre Ministre de la Prévoyance sociale est chargé de l'exécution du présent arrêté.