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Titre
17 FEBRUARI 2021. - Ministerieel besluit tot delegatie van bevoegdheid en van tekenbevoegdheid aan de leidende ambtenaren van Brussel openbaar ambt(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 03-03-2021 en tekstbijwerking tot 13-12-2024)
Titre
17 FEVRIER 2021. - Arrêté ministériel portant délégations de compètence, de signature aux fonctionnaires dirigeants de Bruxelles fonction publique(NOTE : Consultation des versions antérieures à partir du 03-03-2021 et mise à jour au 13-12-2024)
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Tekst (13)
Texte (13)
HOOFDSTUK 1. - Algemene bepalingen en definities
CHAPITRE 1er. - Généralités et Définitions
Artikel 1. Algemene bepalingen
  Dit ministerieel besluit regelt voor de gewestelijke overheidsdienst openbaar ambt de delegatie van bevoegdheden van de minister van Openbaar Ambt naar de [1 directeurs]1 van Brussel Openbaar Ambt in het kader van het dagelijkse beheer en de uitvoering van specifieke opdrachten van Brussel Openbaar Ambt;
  
Article 1er. Généralités
  Le présent Arrêté Ministériel a pour objet de régler la délégation de compétence du Ministre de la fonction publique au sein du service public régional fonction publique vers les [1 directeurs ]1 de Bruxelles Fonction publique dans le cadre de la gestion quotidienne de Bruxelles Fonction publique et, de l'exécution des missions spécifiques à Bruxelles Fonction Publique;
  
Art.2. Definities
  Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
  1° ) Besluit houdende het statuut van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 houdende het administratief statuut en de bezoldigingsregeling van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, evenals alle bepalingen die dit besluit zouden wijzigen of vervangen;
  2° ) Besluit betreffende het contractuele personeel van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel: het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2018 betreffende de rechtspositie en de bezoldigingsregeling van de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, evenals alle bepalingen die dit besluit zouden wijzigen of vervangen;
  3° ) Brussel Openbaar Ambt: Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Openbaar Ambt, opgericht bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 juli 2017 houdende oprichting van Brussel Openbaar Ambt;
  4° ) Directieraad: de directieraad van Brussel Openbaar Ambt;
  5° ) [1 ...]1
  6° ) Regering: de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;
  7° ) De minister: de minister bevoegd voor Openbaar Ambt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
  [1 8° ) Directeurs: de ambtenaren van niveau A3 van Brussel Openbaar Ambt, in de zin van de artikelen 17 en 116 van het besluit houdende het statuut van de ambtenaren van de Gewestelijke Overheidsdiensten van Brussel.]1
  
Art.2. Définitions
  Pour l'application du présent arrêté, on entend par :
  1° ) Arrêté portant le statut des agents des Services publics régionaux de Bruxelles : l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 21 mars 2018 portant le statut administratif et pécuniaire des agents des services publics régionaux de Bruxelles ainsi que toutes les dispositions qui les modifieraient ou les remplaceraient;
  2° ) Arrêté relatif au personnel contractuel des Services publics régionaux de Bruxelles : l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 21 mars 2018 relatif à la situation administrative et pécuniaire des membres du personnel contractuel des services publics régionaux de Bruxelles ainsi que toutes les dispositions qui les modifieraient ou les remplaceraient;
  3° ) Bruxelles Fonction Publique : Service Public Régional Bruxelles Fonction publique créé par arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 6 juillet 2017 portant création de Bruxelles Fonction Publique;
  4° ) Conseil de direction : le conseil de direction de Bruxelles Fonction Publique :
  5° ) [1 ...]1
  6° ) Gouvernement : le Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale;
  7° ) Ministre : le Ministre chargé de la Fonction Publique de la Région de Bruxelles-Capitale;
  [1 8° ) Directeurs : les agents de niveau A3 de Bruxelles fonction publique, au sens des articles 17 et 116 de l'arrêté portant le statut des agents des Services publics régionaux de Bruxelles. ]1
  
HOOFDSTUK 2. - Delegaties inzake personeelsbeheer bij Brussel Openbaar Ambt
CHAPITRE 2. - Délégations en matière de gestion du personnel de Bruxelles Fonction Publique
Art.3. Onverminderd de delegaties die de regering aan de minister toegekend heeft en, met naleving van de bepalingen die vastgelegd zijn in het besluit houdende het statuut van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en in het besluit betreffende de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, [1 krijgen de leidende ambtenaren van Brussel Openbaar Ambt de delegatie" vervangen door de woorden "Krijgen de directeurs van Brussel Openbaar Ambt de delegatie in overeenstemming met artikel 4 § 2 tweede lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 november 2020 houdende delegatie van bevoegdheden, van tekenbevoegdheden en de aanwijzing van ordonnateurs bij de diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering]1 om elke individuele rechtshandeling in verband met het beheer van het bij de Gewestelijke Overheidsdienst Brussel Openbaar Ambt tewerkgestelde personeel goed te keuren.
  Maken onder andere deel uit van deze rechtshandelingen:
  1° de beslissing om een ambtenaar op non-actief te stellen;
  2° de indisponibiliteitstelling wegens ambtsontheffing of in het belang van de dienst of non-actiefstelling;
  3° de terugbetaling van verblijfkosten;
  4° de ondertekening van de aan [1 en vanuit]1 Brussel Openbaar Ambt gerichte briefwisseling, ongeacht of deze al dan niet betrekking heeft op uitdrukkelijk gedelegeerde materies;
  5° de toewijzing van hogere ambten in de graden van rang B2, C2 en D2;
  6° de vacantverklaring van betrekkingen;
  7° beslissingen met betrekking tot vrijwillige mutaties;
  8° de erkenning van een personeelslid in de hoedanigheid van bestendige vakbondsafgevaardigde overeenkomstig artikel 73 en volgende van het koninklijk besluit van 28 september 1984 tot uitvoering van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
  9° de opname in de geldelijke anciënniteit van van diensten die gepresteerd werden in de privésector of als zelfstandige indien die diensten een bijzonder nuttige ervaring uitmaken voor de functie waarin de betrokkene wordt aangeworven.
  
Art.3. Sans préjudice des délégations accordées par le Gouvernement au Ministre et, dans le respect des dispositions fixées dans l'arrêté portant le statut des agents des Services publics régionaux de Bruxelles ainsi que dans l'arrêté relatif au personnel contractuel des Services publics régionaux de Bruxelles, les [1 directeurs de Bruxelles Fonction publique reçoivent délégation dans le respect de l'article 4 § 2 alinéa 2 de l'arrêté du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 12 novembre 2020 portant délégation de compétences, de signatures et délégation d'ordonnateurs au sein des services du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale ]1 pour adopter tout acte juridique individuel lié à la gestion du personnel occupé au sein du Service Public Régional Bruxelles Fonction Publique.
  Parmi les actes juridiques sont notamment visés :
  1° La décision de placer un agent en non-activité;
  2° La mise en disponibilité par retrait d'emploi ou dans l'intérêt du service ou la non-activité;
  3° le remboursement de frais de séjour;
  4° la signature de la correspondance adressée à [1 et émanant de]1 Bruxelles Fonction Publique qu'elle ait ou non trait à des matières expressément déléguées;
  5° l'octroi de fonctions supérieures aux grades de rang B2, C2 et D2;
  6° la déclaration de vacances d'emplois [1 ...]1;
  7° les décisions de mutations volontaires;
  8° l'agrément d'un membre du personnel en qualité de délégué permanent syndical conformément aux articles 73 et suivants de l'arrêté royal du 28 septembre 1984 portant exécution de la loi du 19 décembre 1974 organisant les relations entre les autorités publiques et les syndicats des agents relevant de ces autorités;
  9° la reconnaissance des services accomplis dans le secteur privé ou en tant qu'indépendant dès lors que ces services constituent une expérience particulièrement utile pour la fonction pour laquelle le membre du personnel a été recruté.
  
HOOFDSTUK 3. - Delegaties inzake de uitvoering van specifieke opdrachten van Brussel Openbaar Ambt
CHAPITRE 3. . - Délégations en matière d'exécution des missions spécifiques de Bruxelles Fonction Publique
Art.4. De [1 directeurs van Brussel Openbaar Ambt krijgen delegatie in overeenstemming met artikel 4 § 2 tweede lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 november 2020 houdende delegatie van bevoegdheden, van tekenbevoegdheden en de aanwijzing van ordonnateurs bij de diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering]1 om de opdrachten uit te voeren die beschreven zijn in artikel 3 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 6 juli 2017 houdende oprichting van Brussel Openbaar Ambt, met inbegrip van het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met de diensten bedoeld in artikel 3, § 1, 3e lid van hetzelfde besluit in het kader van de opdrachten van Brussel Openbaar Ambt, voor zover de minister daar op voorhand schriftelijk van op de hoogte wordt gebracht.
  
Art.4. Les [1 directeurs de Bruxelles Fonction publique reçoivent délégation dans le respect de l'article 4 § 2 alinéa 2 de l'arrêté du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 12 novembre 2020 portant délégation de compétences, de signatures et délégation d'ordonnateurs au sein des services du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale]1 pour exécuter les missions visées à l'article 3 de l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 6 juillet 2017 portant création de Bruxelles Fonction Publique, en ce compris, la conclusion des accords de collaboration relatifs aux missions de Bruxelles Fonction Publique avec les services visés à l'article 3, § 1er, alinéa 3 du même arrêté, pour autant que le Ministre en ait été préalablement informé par écrit;
  
HOOFDSTUK 4. - Bepalingen inzake gezamenlijke ondertekening
CHAPITRE 4. . - Dispositions en matière de signature conjointe
Art.5. Zonder afbreuk te doen aan de regels vastgesteld door het besluit houdende het statuut van de ambtenaren van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel en door het besluit betreffende de contractuele personeelsleden van de gewestelijke overheidsdiensten van Brussel, is de gezamenlijke ondertekening door [1 "twee directeurs van Brussel Openbaar Ambt in overeenstemming met artikel 4 § 2 tweede lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 november 2020 houdende delegatie van bevoegdheden, van tekenbevoegdheden en de aanwijzing van ordonnateurs bij de diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, en na overleg met de leden van de directieraad, ]1 enkel vereist als de gedelegeerde bevoegdheden gezamenlijk uitgevoerd moeten worden. Dat is het geval voor:
  1° De uitvoering van de begroting van Brussel Openbaar Ambt, in overeenstemming met de geldende wettelijke en reglementaire bepalingen;
  2° Het nemen van maatregelen die nuttig zijn voor de goede werking van Brussel Openbaar Ambt en waar de geldende reglementeringen niet in voorzien;
  3° De uitvoering van de verzoeken van de minister in het kader van zijn bevoegdheden;
  4° Het sluiten van samenwerkingsovereenkomsten met andere instellingen, vennootschappen of verenigingen.
  
Art.5. Sans préjudice des règles fixées par l'arrêté portant le statut des agents des Services publics régionaux de Bruxelles ainsi que par l'arrêté relatif au personnel contractuel des Services publics régionaux de Bruxelles, la signature conjointe [1 de deux directeurs de Bruxelles Fonction publique dans le respect de l'article 4 § 2 alinéa 2 de l'arrêté du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 12 novembre 2020 portant délégation de compétences, de signatures et délégation d'ordonnateurs au sein des services du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, et après concertation des membres du conseil de direction, ]1 n'est requise que si les compétences déléguées doivent être exercées conjointement. C'est ainsi le cas pour :
  1° L'exécution du budget de Bruxelles Fonction Publique, conformément aux dispositions légales et réglementaires en vigueur;
  2° La prise de mesures utiles au bon fonctionnement de Bruxelles Fonction Publique non prévues par les réglementations en vigueur;
  3° l'exécution des demandes du Ministre dans le cadre de ses attributions;
  4° la conclusion des accords de collaboration avec d'autres organismes, sociétés ou associations.
  
HOOFDSTUK 5. - Subdelegatie van bevoegdheden
CHAPITRE 5. - Subdélégation de compétence
Art.6. § 1 [1 Subdelegatie van bevoegdheden en handtekening mogen toegekend worden door twee directeurs van Brussel Openbaar Ambt in overeenstemming met artikel 4 § 2 tweede lid van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 12 november 2020 houdende delegatie van bevoegdheden, van tekenbevoegdheden en de aanwijzing van ordonnateurs bij de diensten van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, en na overleg met de leden van de directieraad, uitsluitend ten gunste van ambtenaren van niveau A.]1 Elke subdelegatie berust op een van tevoren opgemaakte schriftelijke akte.
  Om geldig opgesteld te zijn, moet de subdelegatieakte de volgende elementen bevatten:
  1° de datum van opstelling;
  2° de bevoegdheid waarop de akte betrekking heeft en de wettelijke of reglementaire grondslag ervan;
  3° de reglementaire grondslag die de subdelegatie toelaat;
  4° de identiteit, functie en rang van de delegatiehouder en van de subdelegatiehouder;
  5° desgevallend, als de delegatiehouder dat opportuun acht, de identiteit, de functie en de rang van de vervanger(s) die aangeduid is (zijn) om de gedelegeerde bevoegdheid uit te oefenen in geval van afwezigheid of verhindering van de subdelegatiehouder;
  § 2. Ze bevat bovendien de handtekening van delegatiehouder en van de subdelegatiehouder(s).
  § 3. Deze akte kan niet in werking treden vóór de datum van opstelling ervan.
  
Art.6. § 1er. [1 Des subdélégations de compétence et de signature peuvent être octroyées par deux directeurs de Bruxelles Fonction publique dans le respect de l'article 4 § 2 alinéa 2 de l'arrêté du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 12 novembre 2020 portant délégation de compétences, de signatures et délégation d'ordonnateurs au sein des services du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, et après concertation des membres du conseil de direction, exclusivement aux agents titulaires d'un niveau A. ]1 Toute subdélégation repose sur un acte écrit et préalable.
  Pour être valablement formé, l'acte de subdélégation indique :
  1° la date à laquelle il est établi;
  2° la compétence qui en fait l'objet et sa base légale ou réglementaire;
  3° la base réglementaire autorisant la subdélégation;
  4° l'identité, la fonction et le rang de l'autorité délégataire et du subdélégataire;
  5° le cas échéant, si l'autorité délégataire l'estime opportun, l'identité, la fonction et le rang du ou des suppléant(s) désigné(s) pour exercer la compétence déléguée en cas d'absence ou d'empêchement du subdélégataire;
  § 2. Il contient, en outre, la signature de l'autorité délégataire et du ou des subdélégataire(s).
  § 3. L'entrée en vigueur de cet acte ne peut être antérieure à sa date d'établissement.
  
HOOFDSTUK 6. [1 Delegaties inzake overheidsopdrachten ]1
CHAPITRE 6. [1 Délégations en matière de marchés publics ]1
Art. 7 [1 Onverminderd de regels vastgelegd in het besluit van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van 12 november 2020 betreffende delegaties van bevoegdheden, ondertekeningsbevoegdheden en ordonnateurs binnen de diensten van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, worden aan de directeurs van Brussel Openbaar Ambt alle beslissingen gedelegeerd, zoals gedefinieerd of bedoeld in de Reglementering inzake overheidsopdrachten of concessieregelgeving, met betrekking tot de gunning en uitvoering van Overheidsopdrachten of Concessies waarvoor de goed te keuren uitgave, of bij gebrek aan kennis hiervan, de raming van de opdracht, niet hoger is dan het bedrag van 10.000 euro, exclusief btw. ]1
  
Art. 7 [1 Sans préjudice des règles fixées par l'arrêté du Gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale du 12 novembre 2020 portant délégation de compétences, de signatures et délégation d'ordonnateurs au sein des services du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, les directeurs de Bruxelles fonction publique se voient déléguer toutes les décisions, telles que définies ou visées par la Réglementation des marchés publics ou la Réglementation des concessions, relatives à la passation et à l'exécution de Marchés ou Concessions pour lesquels la dépense à approuver, ou à défaut d'être connue, l'estimation du marché, n'excède pas le montant, hors T.V.A., de 10.000 euros. ]1